تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان ثبت احوال با بیان تغییر سن ازدواج و نرخ باروری در کشور گفت: اگر این روند ادامه یابد، در سال 1425 یعنی 30 سال آینده، فوت و ولادت در کشور برابر و رشد جمعیت صفر خواهد شد و از آن سال به بعد با کاهش جمعیت روبرو هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد جمعیت ایران صفر می شود!


رئیس سازمان ثبت احوال با بیان تغییر سن ازدواج و نرخ باروری در کشور گفت: اگر این روند ادامه یابد، در سال 1425 یعنی 30 سال آینده، فوت و ولادت در کشور برابر و رشد جمعیت صفر خواهد شد و از آن سال به بعد با کاهش جمعیت روبرو هستیم.

محمد ناظمی اردکانی افزود: اکنون جمعیت کشور حدود 77 میلیون و 300 هزار نفر است.

رشد جمعیت

وی ادامه داد: 71 درصد جمعیت در شهرها و نزدیک به 29 درصد در روستاها زندگی می کنند که به مرور زمان از جمعیت روستاها کاسته و متاسفانه به جمعیت شهرها افزوده می شود و سیر مهاجرت ایرانیان از روستا به شهر است.51 درصد جمعیت ایرانیان را مردان و 49 درصد را نیز زنان تشکیل می دهند.

ناظمی اردکانی خاطرنشان کرد: در کشور بطور متوسط در سال های اخیر نزدیک به یک میلیون و 400 هزار ولادت ثبت می شود که شیب آن نزولی بوده و همچنین ثبت 400 هزار فوت دارای شیب صعودی است.

وی با بیان اینکه نرخ باروری یک و هفت دهم و سن ازدواج در کشور برای مردان بطور متوسط 27 سال و برای زنان بطور متوسط 24 سال است، اضافه کرد: نرخ ازدواج در کشور به ازای هر یکهزار نفر 10.9 و به ازای هر یکهزار نفر دو طلاق در کشور است.

‌کاهش جمعیت اوج گرفته

مدیرکل دفتر آمار جمعیتی ثبت‌‌احوال با اشاره به اینکه در 3ماه‌‌نخست سال‌جاری جمعیت کشور به 76 میلیون و 700 هزار نفر رسیده، گفت: به‌طور متوسط هر مادر در کشور 1.7 فرزند به دنیا می‌آورد که این روند کاهش جمعیت فعال کشور را به‌دنبال دارد.

یک میلیون و 421هزار و 89 ولادت در سال گذشته ثبت شده است. وی بیان داشت: به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز 3هزار و 884ولادت و در هر ساعت نیز 162نفر در کشور به دنیا می‌آیند.محزون خاطرنشان کرد: نرخ ثبت ولادت به نسبت هر هزار نفر 7.18در هزار است

علی‌اکبر محزون تأکید کرد: در حال حاضر حدود 70درصد از جمعیت کشور بین 15تا 64 سال سن دارند که سن کار و فعالیت محسوب می‌شود.مدیرکل دفتر آمار جمعیتی ثبت‌احوال کشور خاطرنشان کرد: با روند کاهش باروری و موالید، چالش کاهش جمعیت به‌وجود می‌آید که اگر این روند که در حال حاضر زیر سطح جانشینی قرار دارد ادامه پیدا کند در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم. وی تأکید کرد: سیاست‌های جمعیتی باید هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد تا در 25 تا 30سال آینده مشکلی نداشته باشیم و رشد جمعیت‌ منفی نشود.

وی در خصوص آخرین آمار وقایع حیاتی سال 1391اظهار داشت: یک میلیون و 421هزار و 89 ولادت در سال گذشته ثبت شده است. وی بیان داشت: به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز 3هزار و 884ولادت و در هر ساعت نیز 162نفر در کشور به دنیا می‌آیند.محزون خاطرنشان کرد: نرخ ثبت ولادت به نسبت هر هزار نفر 7.18در هزار است.

وی با اشاره به اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی بیشترین نرخ تولد را دارند، افزود: استان‌های گیلان، مازندران و تهران نیز کمترین میزان ثبت ولادت را داشته‌اند.محزون گفت: میانگین سن مادران از 25تا 29سالگی است و در کمتر از 10سال گذشته سن مادران از 20تا 24سال به این میزان افزایش یافته است.

71 درصد جمعیت در شهرها و نزدیک به 29 درصد در روستاها زندگی می کنند که به مرور زمان از جمعیت روستاها کاسته و متاسفانه به جمعیت شهرها افزوده می شود و سیر مهاجرت ایرانیان از روستا به شهر است.51 درصد جمعیت ایرانیان را مردان و 49 درصد را نیز زنان تشکیل می دهند

مدیرکل دفتر آمار جمعیتی ثبت‌احوال درباره ثبت ازدواج در سال گذشته بیان داشت: در سال گذشته 831هزار و 670ازدواج به ثبت رسیده است.محزون درباره استان‌هایی که بیشترین نرخ ثبت ازدواج را داشته‌اند، گفت: استان‌های زنجان با 5.17 در هزار، اردبیل 5.14در هزار و کردستان با 1.16در هزار بیشترین نرخ ثبت ازدواج را داشته‌اند.محزون درباره سن ازدواج افزود: برای مردها و زن‌ها سن ازدواج بین 20تا 24سالگی بوده که به‌ترتیب 312 هزار و 696مورد و 275هزار و 873 مورد بوده است.

وی همچنین درباره کارت هوشمند ملی افزود: این کارت به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک بوده که اساس آن شناسایی فرد در دولت الکترونیک و فضای مجازی است.

معاون وزیر کشور در زمینه کارتهای ملی کنونی نیز گفت: کارت های ملی قدیمی اکنون برای شناسایی استفاده می شود و طبق مصوبه هیئت دولت تا پایان سال 94 اعتبار دارند.

رئیس سازمان ثبت احوال تصریح کرد: افرادی که برای نخستین بار اقدام به دریافت کارت ملی می کنند و کسانی که شناسنامه آنان دارای تغییرات است در مرحله نخست، جامعه هدف دریافت طرح کارت هوشمند ملی هستند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : مهر و همشهری

بیشتر بخوانید :

هدف مشوق‌های فرزندآوری کدام دهک‌ها هستند؟

چند بچه كافی است؟

سیاست‌های مردود برای زاد و ولد