تبیان، دستیار زندگی
همه ملل مسیحی و یهودی پس از نزول مسیح به او ایمان می آورند. شاید فلسفه عروج او به آسمان و طولانی شدن عمرش برای ایفای نقش بزرگی است که در مرحله حساس و تاریخی ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عهده می گیرد تا مسیحیان عالم که احتمالاً بزرگ ترین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نزول حضرت مسیح در هنگام ظهور!

حضرت مسیح

در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، مسیح(علیه السلام) نزول خواهند کرد و در رکاب آن بزرگوار و پشت سر آن بزرگوار اقامه نماز خواهند نمود و این به مفهوم خاتمیت و خاتم الاوصیاء بودن آن بزرگوار است این امر از امور قطعی و مسلّم نزد شیعه و همین‏طور اهل سنت است.

نزول حضرت مسیح نه ظهور

در روایت های اسلامی، درباره نزول حضرت مسیح(علیه السلام) سخن به میان آمده است، نه ظهور آن بزرگوار. این دو کلمه، مفاهیم متفاوتی دارد؛ یکی به معنای غیبت ودیگری نشان دهنده عروج و رفع الی الله و نزول دوباره است .ضرورت همه ادیان الهی، ظهور منجی حقیقی در آخر الزمان است و وعده خداوند و پیامبران بزرگ الهی در ظهور آن بزرگوار و برقراری صلح وعدالت در جهان است. عقل، فطرت و وجدان های بیدار وتجربه ها ی انسانی نیز این معنا را تأیید می کند که مقصد کاروان انسانیت، حکومت واحد جهانی وعدالت خواه وعدالت پروراخلاقی است.

در روایت های مهدویت، از عیسی بن مریم به عنوان یکی از یاران حضرت مهدی(عج) یاد شده است که در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) از آسمان نزول می کند و پشت سرآن حضرت قرار می گیرد و در نماز جماعت به ایشان اقتدا خواهدکرد ومعاونت ایشان را برعهده دارد.وی حامی و مروج حضرت حجت است که به هدایت مردم به ویژه اهل کتاب می پردازد. حضرت محمد(صلی الله علیه) نیز در روایتی براین حقیقت تأکید می کند ومی فرماید:«سپس هنگام ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) عیسی بن مریم فرود می آید و پشت سر او (حضرت مهدی)، نماز می خواند»( بحارالانوار، ج51،ص 71,)

فرود آمدن حضرت روح الله، عیسی مسیح (علیه السلام) از آسمان، در آخرالزمان، مورد اتّفاق تمام مسلمانان است. بیشتر مفسّران این آیه را که می فرماید: «هیچ یک از اهل کتاب (تورات و انجیل) نیست مگر آنکه پیش از مرگ، به او (عیسی) ایمان آورد و او نیز روز قیامت به آن گواه باشد.» (سوره نساء (4)، آیه 159) به همین معنا تفسیر کرده اند. مۆلف کتاب «مجمع البیان» این تفسیر را از ابن عباس و دیگران نقل نموده و می گوید:

همه ملل مسیحی و یهودی پس از نزول مسیح به او ایمان می آورند. شاید فلسفه عروج او به آسمان و طولانی شدن عمرش برای ایفای نقش بزرگی است که در مرحله حساس و تاریخی ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عهده می گیرد تا مسیحیان عالم که احتمالاً بزرگ ترین قدرت جهانی و جدّی ترین مانع برپایی حکومت و تمدن الهی حضرت مهدی (علیه السلام) اند، از سر راه برداشته شوند

طبری نیز این تفسیر را پذیرفته است. علامه مجلسی این تفسیر را از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده است که فرمودند: «پیش از قیامت، (عیسی) به دنیا فرود آید و هیچ یک از ملت های یهود و مسیح نماند؛ مگر آنکه قبل از مرگ به او ایمان آورد و آن حضرت پشت سر مهدی (علیه السلام) نماز گزارد.» (بحارالانوار، ج 14، ص 530)

روایات فرود آمدن مسیح (علیه السلام) در منابع شیعه و سنّی فراوان است، از جمله این روایتِ مشهور از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند:

«چگونه خواهید بود آنگاه که عیسی بن مریم در میان شما فرود ‌آید و پیشوای شما از خود شما باشد.» (همان، ج 52، ص 283)

ظهور

مسیح در خدمت حضرت مهدی(علیه السلام)

ضرورت همة ادیان الهی ظهور منجی حقیقی در آخرالزمان است و وعده خداوند و پیامبران بزرگ الهی در ظهور آن بزرگوار و برقراری صلح و عدالت در جهان است. آری مهدی(عج) دوازدهمین امام از اهل بیت عصمت و طهارت است.

در زمان ظهور آن حضرت، مسیح(علیه السلام) نزول خواهند کرد و در رکاب آن بزرگوار و پشت سر آن بزرگوار اقامه نماز خواهند نمود و این به مفهوم خاتمیت و خاتم الاوصیاء بودن آن بزرگوار است و در روایت آمده که آن بزرگوار به حضرت مسیح(علیه السلام) احترام نموده و مسیح(علیه السلام) گوید، کسی را نرسد که بر ائمه اهل البیت(علیه السلام) تقدم بجوید و حق تقدم با شماست.( صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص290 به بعد) کتاب منتخب الاثر 25 حدیث در این رابطه نقل نموده است. و در بحارالانوار از جابر نقل شده که امام عصر(عج) به حضرت عیسی(علیه السلام) می گوید:بیایید بر ما امامت کنید. و حضرت عیسی(علیه السلام) می گوید:بعضی از شما بر بعضی دیگر امارت دارد و این عنایت خداوند نسبت به این امت است.

آنگاه می گوید این حدیث صحیح و نیکو است که بزرگان نقل نموده اند و دلالت دارد بر اینکه مهدی(علیه السلام) به جز عیسی(علیه السلام) است و این به معنی تسلیم مسیحیت و یهودیت در برابر اسلام و در برابر قرآن و آل البیت(علیهم السلام) خواهد بود.

در زمان ظهور آن حضرت، مسیح(علیه السلام) نزول خواهند کرد و در رکاب آن بزرگوار و پشت سر آن بزرگوار اقامه نماز خواهند نمود و این به مفهوم خاتمیت و خاتم الاوصیاء بودن آن بزرگوار است و در روایت آمده که آن بزرگوار به حضرت مسیح(علیه السلام) احترام نموده و مسیح(علیه السلام) گوید، کسی را نرسد که بر ائمه اهل البیت(علیه السلام) تقدم بجوید و حق تقدم با شماست

آیا امام زمان و حضرت عیسی در یک زمان ظهور می کنند؟

از روایات موجود در این زمینه به دست می‏آید که بعد از ظهور حضرت حجة بن الحسن العسکری – ارواحنا له الفدا – حضرت مسیح(علیه السلام) از آسمان نزول خواهد کرد و در محضر آن حضرت حضور خواهد داشت. پیامبر اکرم(صلی الله علیه) می‏فرماید:

«لن تُهلک اُمَّةٌ انأ فی اولها و عیسی فی آخرها و المهدی فی وسطها»؛( کشف الغمه، ج 2، ص 484، الباب الثانی عشر)

امتی که من در اول، عیسی(علیه السلام) در آخر و مهدی (علیه السلام) در وسط آن باشیم هرگز به هلاکت نمی‏افتند.

این روایت صراحت بیشتری بر این مطلب دارد که ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) پیش از حضرت عیسی (علیه السلام) انجام می‏گیرد، بنابراین حضرت مهدی(عج) میانه امت پیامبر خواهد بود و منظور از وسط در روایت ذکر شده ما قبل آخر است و میانه حقیقی نیست چون حضرت عیسی(علیه السلام) پس از حضرت مهدی(عج) خواهد آمد و حضور ایشان با حضور حضرت مهدی(عج) منافاتی نخواهد داشت. از این روایت استفاده می‏شود که حضرت عیسی(علیه السلام) وحضرت مهدی(عج) با هم ظهور نمی‏کنند بلکه نخست حضرت مهدی(عج) و سپس بعد حضرت عیسی(علیه السلام) ظهور می‏کنند.( یکصد پرسش وپاسخ پیرامون امام زمان(عج) علی رضا رجایی تهران، ص 211)

می توان گفت همه ملل مسیحی و یهودی پس از نزول مسیح به او ایمان می آورند. شاید فلسفه عروج او به آسمان و طولانی شدن عمرش برای ایفای نقش بزرگی است که در مرحله حساس و تاریخی ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عهده می گیرد تا مسیحیان عالم که احتمالاً بزرگ ترین قدرت جهانی و جدّی ترین مانع برپایی حکومت و تمدن الهی حضرت مهدی (علیه السلام) اند، از سر راه برداشته شوند.

فرآوری: محمدی  

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1)     پایگاه اطلاع رسانی حوزه

2)     موسسه قرآنی ام الکتاب

3)     سایت راسخون

4)     وبلاگ ظهور

مطالب مرتبط:

آیا در زمان ظهور، پیروی از حضرت مسیح بر مسلمانان واجب است؟

دو پرسش پیرامون ظهور امام زمان(عج) و حضرت مسیح(علیه‌السلام)

موعود‌گرایی اسلامی راهی به سوی صلح جهانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.