تبیان، دستیار زندگی
ناسا تصاویری از زمین منتشر کرده است که هرگز پیش از این دیده نشده بود: زمینی ناشناس با رنگ قرمز.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمین قرمز شد!

تصویری از وضعیت سلامت سیاره ما


ناسا تصاویری از زمین منتشر کرده است که هرگز پیش از این دیده نشده بود: زمینی ناشناس با رنگ قرمز.

این تصویر گیج کننده که یادآور شمایلی از تصویر آبی مرمرین از زمین است و توسط فضانورادان آپولو گرفته شد، حاصلخیزترین مناطق سیاره ما را نشان می دهد.

زمین قرمز شد!

این تصویر با استفاده از داده های فضاپیمای مسنجر که در سال 2004 به فضا پرتاب شد گرفته شده است.

این فضاپیما به عنوان بخشی از سفر هفت ساله خود به سوی عطارد، یک سال پس از پرتاب، به دور زمین گشت تا تجهیزات خود را برای سفرش بیازماید و در این گردش نگاهی نیز به سیاره موطن خود کرد.

در این تصویر آمریکای جنوبی و بخش هایی از آمریکای شمالی و آفریقا از نگاه دوربین دید باز سیستم تصویربرداری دوتایی فضاپیمای مسنجر نشان داده می شود.

از آنجا که گیاهان سالم بیش از گیاهان تحت استرس، نور نزدیک به فرو سرخ را منعکس می کنند این رنگ سرخ درخشان نشان دهنده شاخ و برگ متراکم و در حال رشد است و از سلامت زمین خبر می دهد

این دوربین دید باز، نوری را در 12 طول موج مختلف از جمله نور مرئی و نور فروسرخ ثبت کرده است.

در این تصویر نور فروسرخ به جای نور آبی در یک ترکیب سه باندی جایگزین شده است. تصویر به دست آمده نسبت به نسخه رنگی طبیعی متفاوت است چرا که جو رنگ آبی را می پراکند.

به هر حال نور فروسرخ که از جو می گذرد نسبتا کمتر پراکنده می شود و دید شفاف تری می دهد. در این تصویر سیاره زمین قرمز دیده می شود.

زمین قرمز شد!

گیاهان نور نزدیک به فروسرخ بیشتری را نسبت به نور قرمز یا سبز منعکس می کنند و در این تصویر ترکیبی نور نزدیک به فرو سرخ به نظر قرمز می آید. علاوه بر عرضه تصویر شفاف تر، این جایگزینی رنگ، اطلاعات بیشتری نسبت به رنگ طبیعی به ما می دهد.

از آنجا که گیاهان سالم بیش از گیاهان تحت استرس، نور نزدیک به فرو سرخ را منعکس می کنند این رنگ سرخ درخشان نشان دهنده شاخ و برگ متراکم و در حال رشد است و از سلامت زمین خبر می دهد. به همین دلیل زیست شناسان و اکولوژیست ها نیز معمولا از دوربین های فروسرخ برای تصویربرداری از جنگل ها استفاده می کنند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر