تبیان، دستیار زندگی
امروزه خبرهایی از مایکروسافت به گوش کاربران می رسد و آن هم بازگرداندن دکمه شروع در ویندوز است. برخی معتقدند ویندوز 8.1 برای کامپیوترهای رومیزی بهتر بوده و یا به عبارتی کمتر دست و پا گیر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهینه‌سازی ویندوز 8.1


امروزه خبرهایی از مایکروسافت به گوش کاربران می رسد و آن هم بازگرداندن دکمه شروع در ویندوز است. برخی معتقدند ویندوز 8.1 برای کامپیوترهای رومیزی بهتر بوده و یا به عبارتی کمتر دست و پا گیر است.

بسیاری از گزینه ها در ویندوز 8.1 به طور پیش فرض غیر فعال هستند و کاربران می توانند آن ها را فعال کنند. ویندوز 8.1 یک واژگونی کامل از ویندوز 8 نیست و تنها مایکروسافت در تلاش است تا در نیمه راه کاربران دسکتاپ را ملاقات کند.

بهینه‌سازی ویندوز 8.1

دکمه شروعی که در واقع دکمه شروع نیست!

زمانی که برای اولین بار وارد ویندوز 8.1 می شوید در گوشه سمت چپ Taskbar دسکتاپ نگاهتان به گزینه ای آشنا می خورد که همان دکمه شروع است. دکمه استارت جدید مانند لوگوی استفاده شده در ویندوز 8 به نظر می رسد.

در واقع مایکروسافت بر این عقیده است که این دکمه شروع نیست بلکه نقطه شروع است که با حرکت دادن ماوس خود بر روی آن می توانید آن را ببینید.

در حقیقت مایکروسافت به دنبال بازسازی دکمه شروع نیست بلکه آن ها می خواهند یک نقطه شروع همواره نمایان را که مانند لوگوی دکمه شروع است، ایجاد کنند.

بهینه‌سازی ویندوز 8.1

با این حال بسیاری از مردم از این اقدام مایکروسافت راضی نیستند چرا که با کلیک بر روی منوی استارت تنها صفحه نمایش ویندوز 8 ظاهر می شود.

در صورتی که شما علاقه به استفاده از منوی استارت سنتی را دارید می توانید از دکمه های استارت جایگزین که در حال به روز رسانی هستند استفاده کنید. در این میان می توان Start8 را که به روز رسانی شده است را بر روی ویندوز 8.1 نصب کرده و به منوی استارت سنتی بازگردید.

در حال حاضر راهی برای غیر فعال کردن این منوی استارت از ویندوز نیست.

راه‌اندازی خودکار دسکتاپ

در ویندوز 8 مایکروسافت از ترفندهای مختلفی بهره برده بود که به کاربر اجازه دسترسی مستقیم به دسکتاپ را نمی داد. در ویندوز 8.1 گزینه ای قرار داده شده است که به کاربر اجازه می دهد تا دسکتاپ به صورت خودکار راه اندازی شود و برای دیدن رابط کاربری نیازی به ایجاد کاشی دیگری نداشته باشد. در این حالت دیگر نیازی به نصب برنامه های جانبی و ... ندارید.

زمانی که شما به صفحه شروع می روید برنامه های نصب شده را در قالب کاشی ها بر روی دسکتاپ مشاهده می کنید این امر از حس پراکنده بودن کم می کند.

برای فعال کردن این ویژگی بر روی Taskbar کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید سپس بر روی تب Navigation کلیک کنید و عبارت Go to the desktop instead of Start when I sign in را تیک دار کنید.

بهینه‌سازی ویندوز 8.1

غیر فعال کردن گوشه ها

در تب Navigation گزینه های بسیاری را مشاهده می کنید. برای کاربران دسکتاپ برخی از این گزینه ها می تواند مهم باشد. به عنوان مثال گزینه ای مانند When I point to the upper-right corner, show the charms وجود دارد که بیان می کند که وقتی کاربر ماوس خود را به گوشه سمت راست و بالا صفحه نمایش حرکت داد یک لایه دیگر را مشاهده کند.

همچنین گزینه ای با نام When I click the upper-left  corner, switch between my recent apps وجود دارد که بیان می دارد با حرکت ماوس به گوشه بالا و سمت چپ بتوان بین برنامه های اخیر جابه جا شد.

در صورتی که هر یک از این گزینه ها را غیر فعال کنید دیگر با حرکت دادن ماوس این موارد را مشاهده نخواهید کرد.

همچنین شما می توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی Windows Key + Tab و Windows Key + C باز هم به موارد بالا دسترسی داشته باشید و این که با حرکت دادن ماوس به گوشه ها بین برنامه ها سوئیچ کنید و یا این که لایه اضافی را ببینید.

بهینه‌سازی ویندوز 8.1

ایجاد صفحه شروع با احساس بیگانگی کمتر

اگر به جا به جا شدن مدام بین رابط کاربری مترو و دسکتاپ عادت کردید مایکروسافت این امکان را فراهم کرده تا کاربران بتوانند از تصاویر پس زمینه ای با نام Motion Accents در صفحه شروع خود استفاده نمایند.

این wallpaper ها در واقع تصاویری زنده هستند که همراه با جا به جا شدن شما بین کاشی ها، حرکت می کنند.

در نسخه 8.1 می توانید کنترل بیشتری را نیز بر روی Lock Screen در اختیار داشته باشید. اکنون این صفحه این امکان را دارد تا پذیرای تصاویر متعدد در قالب Slideshow باشد. این تصاویر می توانند از داخل کامپیوتر و یا از روی سرویس ابری مایکروسافت، SkyDrive، بارگذاری شوند. ویندوز می تواند طبقه بندی تصاویر را بر اساس فصل انجام دهد و با توجه به تاریخ گرفته شدن عکس های موجود در کامپیوتر، آن ها را گلچین نماید.

بهینه‌سازی ویندوز 8.1

زمانی که شما به ویندوز 8 وارد می شوید، شاید به شما حس بیگانگی منتقل شود. همچنین زمانی که کلید ویندوز را فشار می دهید، از روی سیستم خود به محیطی دیگر با پس زمینه کاملا متفاوت منتقل می شوید. در صورتی که بخواهید پس زمینه را تغییر دهید تنها راهی که می توانید انجام دهید این است که از میان تعدادی پس زمینه صفحه نمایش عجیب و غریب که به شما معرفی شده است یکی را انتخاب کنید.

در ویندوز 8.1 گزینه Show my desktop background on Start ارائه شده است که این امکان را می دهد تا پس زمینه دسکتاپ خود را برای صفحه شروع نیز انتخاب کنید تا حس تغییر مکان را کمتر احساس کنید. انجام این کار بسیار ساده است. زمانی که شما به صفحه شروع می روید برنامه های نصب شده را در قالب کاشی ها بر روی دسکتاپ مشاهده می کنید و از حس پراکنده بودن کم می کند.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

How to Optimize Windows 8.1 For a Desktop PC”‌ Chris Hoffman “

howtogeek

Why I Still Use Windows 7 After a Year of Trying to Like Windows 8

مطالب مرتبط:

ویندوز 8 (قسمت اول)

نکاتی پیرامون ویندوز 8 (قسمت دوم)