تبیان، دستیار زندگی
حسن شحاته (نام کامل وی: حسن بن محمد بن شحاته بن موسی العنانی) عالم بزرگ مصری و رهبر شیعیان این کشور در سال 1365ق/1946م متولد شد. محل تولد وی هربیط بود. وی در خانواده ای «حنفی» مذهب در استان «الشرقیه» مصر چشم به جهان گشود. وی فارغ التحصیل مرکز «القراءات» ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسن شحاته رهبر شیعیان مصر

چه شد شهید شدم!

در طول تاریخ، بشر همیشه به دنبال راه نجات و رستگاری بوده و هست. رسیدن به سعادت چه در دنیا و چه در مسائل آخرتی و معنوی از آرزوهای دیرینه انسان بوده و بخاطر بدست آوردن این مطلب و برای دستیابی به این مقصود به دنبال کسانی که ادعای توانایی انجام این عمل و رساندن انسان ها به ساحل نجات و رستگاری بوده اند، حرکت کرده است.

در این مقاله سعی نموده ایم یکی از کسانی که در این مسیر حرکت کرده و به دین مقدس اسلام یا مذهب حقه تشیع مشرف شده اند مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

شحاته رهبر شیعیان مصر

حسن شحاته (نام کامل وی: حسن بن محمد بن شحاته بن موسی العنانی) عالم بزرگ مصری و رهبر شیعیان این کشور در سال 1365ق/1946م متولد شد. محل تولد وی هربیط بود. وی در خانواده‌ای «حنفی» مذهب در استان «الشرقیه» مصر چشم به جهان گشود. فارغ‌التحصیل مرکز «القراءات» بود و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته «علوم قرآنی» را از این مرکز گرفت.

اولین خطبه نماز جمعه خود را در حالی‌که بیش از 13 سال نداشت، در مسجد روستایش خواند و خواندن خطبه‌های نماز را هنگام ادای خدمت سربازی در نیروهای مسلح مصر نیز ادامه داد و مسئول توجیه و بالا بردن روحیه نیروهای یگان مهندسی ارتش مصر در سال 1973 و گوینده رادیو و تلویزیون بود. به این ترتیب شیخ شحاته در خانواده‌ای دوستدار اهل بیت علیهم السلام رشد یافت.

نظر شیخ در باب اهل تصوف

شحاته خود می‌گوید: بیست سال را با اهل تصوف سپری کرده و تنها نتیجه‌ای که از آنها گرفته این بوده که آنها در میان خود به شاخه‌های متعددی تقسیم شدند که وهابی‌ها یکی از آنها هستند که چهره اسلام را تحریف کرده و مبانی اعتقادی خود را بر این اندیشه باطل بنا کردند که هیچ یک از ائمه را به رسمیت نمی‌شناسند و تنها فرد مورد قبول نزد آنها «ابن تیمیه» است که حتی بیش از پیامبر (صلی الله علیه) او را گرامی می‌دارند. شیخ حسن شحاته طی سال‌های 1994 تا 1996 به مذهب تشییع گروید، با این حال در این مدت نیز همواره مدافع اهل تسنن بود، اگر چه دشمنانش وی را متهم به ناسزا گفتن به صحابه و عایشه می‌کردند.

شحاته دوم تیر ماه 92 به همراه گروهی از پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) می خواستند مراسمی را به مناسبت نیمه شعبان در خانه یک از این افراد در روستای ابومسلم برگزار کنند که پیش از آغاز مراسم گروهی از سلفی های افراطی و تعدادی از ساکنین این روستا به خانه مذکور حمله کردند و شحاته و همراهانش را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و او را بی رحمانه کشتند

شحاته و گرایش به تشیع

دکتر عصام العماد، مستبصر راه یافته به جهان تشیع در مراسم بزرگداشت علامه شهید شیخ حسن شحاته با اشاره به اینکه گرایش به مذهب تشیع در سنین جوانی راحت تر است، گفت: علامه شحاته در سن 50 سالگی به مذهب تشیع روی آورد و این ویژگی دیگر وی است که توانسته بعد از عبور از سن جوانی با دشواری های پیش رو به مذهب شیعه روی بیاورد.

عصام العماد به نحوه شیعه شدن علامه شحاته اشاره کرد و افزود: وی پیامبر اکرم (صلی الله علیه) را در خواب می بیند که ولایت حضرت علی (علیه السلام) را از وی خواسته و همچنین در خواب به دنبال آن حضرت می رفته و هر جا که خطر سقوط بوده است امام علی (علیه السلام) وی را نجات می داده، در این هنگام است که وی بر منبر می رود و اعلام برائت می کند و به مردم می گوید من مانند پزشکی بودم که برای شما 40 سال نسخه اشتباه و سمی می نوشتم و اکنون این نسخه را عوض می کنم. شیخ شهید خود در این باره می گوید: از کودکی با عشق به اهل بیت (علیهم السلام) بزرگ شده ام چرا که پدرم همواره ما را با عشق آنان تربیت نمود و همیشه برای ما از شخصیت حضرت امیر (علیه السلام) صحبت می کرد و می گفت: پسرم امیر المومنین حامی دین اسلام بود، پیامبر اگر به تنهایی در مسیری حرکت می کرد او را اذیت می کردند ولی اگر حضرت علی با او بود کسی جرات نزدیک شدن به آنان را نمی کرد.

بین سال های 1994 تا 1996 تمرکز خود را به بحث درباره مذهب حق معطوف کردم که در پایان به حمد الله به صراط مستقیم و تمسک به حبل المتین هدایت شدم.

زندان و خواب زندانی

در سال 2009 نیز به همراه 300 تن از شیعیان مصر بار دیگر بازداشت و زندانی گردید. ایشان (شحاته) در یادداشت های خود آورده است من در زمان شیعه شدنم به زندان افتادم و بسیار آزار و اذیت شدم. شبی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه متوسل شدم که مرا از این زندان نجات دهد، وی می گوید بعد از توسل خواب رفتم و امام زمان علیه السلام را در زندان مشاهده کردم که به من تبسم می کنند، عرض سلام کردم و بلند شدم دست امام را ببوسم دیدم عقربی بر دستم نشسته است، حضرت اشاره کرد به عقرب و عقرب از دستم افتاد، دوباره خواستم دست حضرت را بگیرم که این اتفاق افتاد و تا سه مرتبه ادامه یافت و بار چهارم دست من به دستان حضرت رسید. بعد از اینکه از خواب بیدار شدم به خودم مراجعه کردم که این عقرب ها چه بودند؟ کمی تأمل کردم متوجه شدم هنوز در اعماق دلم علاقه ای به برخی افراد از زمان قبل از شیعه شدنم مانده و آنجا بود که با اشاره حضرت، باقیمانده ارتباط قلبی ام به آنها از دلم بریده شد و از آن به بعد، این شیخ امام زمانی شد.

علامه شحاته در سن 50 سالگی به مذهب تشیع روی آورد و این ویژگی دیگر وی است که توانسته بعد از عبور از سن جوانی با دشواری های پیش رو به مذهب شیعه روی بیاورد

قتل شحاته

شحاته دوم تیر ماه 92 به همراه گروهی از پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) می خواستند مراسمی را به مناسبت نیمه شعبان در خانه یکی از این افراد در روستای ابومسلم برگزار کنند که پیش از آغاز مراسم گروهی از سلفی های افراطی و تعدادی از ساکنین این روستا به خانه مذکور حمله کردند و شحاته و همراهانش را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و او را بی رحمانه کشتند. این درحالی است که مهاجمان تنها به کشتن شیخ شحاته و برادرش و دو همراهش اکتفا نمی‌کنند، بلکه اسباب و اثاثیه منزل را تخریب و خانه را هم به آتش می‌کشند.

اولین ثمره خون شهید شحاته

به شهادت رساندن عالم شیعه"حسن شحاته" و به زمین کشیدن او توسط سلفی ها و هم پیمانان اخوان المسلمین، روشنفکران مصری را بر آن داشته تا در مورد مواضع افراطی این احزاب در مورد شیعه بیشتر بیندیشند؛ کتاب فروشی های مصر پس از شهادت حسن شحاته شاهد استقبال شدید مردم در خرید کتاب های شیعی در این کشور بودند. "محمد سید صبحی" مدیر و صاحب کتاب فروشی "مصر الجدیده" در سخنانی گفت: پس از جنایتی که گروه های تکفیری وهابی در حق شحاته مرتکب شدند، قشر تحصیل کرده و اساتید و دانشجویان الازهر و دیگران اقدام به خرید کتاب در مورد شیعه و مخصوصا شیعه ی جعفری نموده اند تا از طریق این کتاب ها در مورد مذهب حقه ی تشیع بیشتر بدانند.

فرآوری: مریم پناهنده     

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

سایت irinn

سایت enekas

سایت khabaronline

سایت parsine

سایت shia-online

مطالب مرتبط:

تفكر مذهبی

گفتگوی جابر و امام باقر(علیه السلام) درباره ی صفات شیعه

چرا مذهب شیعه، مذهب جعفری است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.