تبیان، دستیار زندگی
به هنگام ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف), آن چنان وسائل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی قوی و نیرومند خواهد بود که همه خواهند توانست در هر کجای عالم باشند, چهره نورانی و سیمای زیبای امام خود را ببینند و صدای ملکوتی او را بشنوند و با او در ارتباط مستق
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنبش علمی و فکری در حکومت حضرت مهدی(عج)

حکومت

حکومت جهانی حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) مبتنی بر عالی ترین اندیشه های عاقلانه است؛ چرا که در آن دولت مبارک است که عقول بشری به کامل ترین وجه ممکن رشد خواهد کرد. [1] با گسترش رحمت و معنویت و علم و نورانیت در حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف), بساط ظلم و بیدادگری و جهل و نادانی از روی زمین برچیده می شود و انسان ها به کمال و بلوغ عقلی و اخلاقی و انسانی می رسند و به تمام ناکامی ها, شکست ها, ستم ها, جهل ها و بدبختی ها پایان می دهند و یک زمینه مناسب برای زندگی شرافتمندانه انسان ها در جهان فراهم می گردد. امام باقر علیه السلام در این باره فرمودند: «هنگامی که قائم ما قیام کند خداوند دست خود را بر سر بندگان می نهد؛ پس عقل های آنان جمع و متمرکز گردیده و خرد و واقع بینی آنان کمال خواهد یافت».[2] یعنی در پرتو عنایت و ارشاد حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) و زیر دستهای نوازشگر و مهربان وی, مغزها و اندیشه ها, شکوفا می شوند و تمام کوته بینی ها و تنگ نظریها و افکار پست, که منشاء از تضادها و تزاحم های اجتماعی است, از بین می رود و جهانی از صلح و صفا به وجود می آید. [3]

چون مهدی موعود (عجل الله فرجه الشریف) تشکیل حکومت می دهد و رهبری مردم را به عهده می گیرد, سطح افکار و اندیشه مردم به نحو چشمگیری بالا می رود و مردم از پرتو وجود حضرت, تکامل عقلی و علمی پیدا می کنند. در دوران حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) قدرت دید و شنوائی چشم و گوش گسترش می یابد؛ چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: «موقعی که قائم ما قیام کرد, خداوند به گوشها و چشم های شیعیان, چنان قدرت و توانائی می بخشد که میان آنان و حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) پیکی نخواهد بود, آنان  از راه دور با او صحبت می کنند و صدایش را کاملا می شنوند و او را در هر کجا باشد, مشاهده می کنند». [4] از این روایت استفاده می شود که به هنگام ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف), آن چنان وسائل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی قوی و نیرومند خواهد بود که همه خواهند توانست در هر کجای عالم باشند, چهره نورانی و سیمای زیبای امام خود را ببینند و صدای ملکوتی او را بشنوند و با او در ارتباط مستقیم باشند و تعالیم دینی را مستقیماً از او دریافت دارند. آری در عصر مهدی (عجل الله فرجه الشریف), چنان تحول و جنبش عظیم و وسیع علمی به وجود می آید که درهای همه رشته های علوم به روی انسان ها گشوده می شود و راهی را که جهان بشریت در طول تاریخ خود در هزاران سال پیموده است, به میزان چندین برابر در دوران کوتاه حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف)  می پیماید. [5]

به هنگام ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف), آن چنان وسائل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی قوی و نیرومند خواهد بود که همه خواهند توانست در هر کجای عالم باشند, چهره نورانی و سیمای زیبای امام خود را ببینند و صدای ملکوتی او را بشنوند و با او در ارتباط مستقیم باشند و تعالیم دینی را مستقیماً از او دریافت دارند

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «دانش, بیست و هفت بخش است و همه ی آنچه را که رسولان الهی آورده اند دو بخش از آنها بود, پس مردم تا امروز این دو بخش را نشناخته اند ولی چون قائم ما قیام کند, بیست و پنج بخش را بیرون آورده و آشکار خواهد ساخت و در میان مردم منتشر خواهد فرمود و آن دو بخش را هم ضمیمه می گرداند و در نتیجه بیست و هفت بخش علم در میان مردم منتشر و پراکنده خواهد شد». [6]

بنابراین یکی از خصوصیات حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) آن است که حکومت ایشان, حکومت فکر و عقل, هدایت  و رهبری است. [7] و دانش در دولت مهدوی در کل جامعه بشری گسترش می یابد و هرگز در انحصار عده ای خاص نخواهد بود؛ از این رو همگان از دانشی بس ارجمند برخوردار خواهند بود. و البته از این دانش نیز در راه رشد و تعالی جامعه بشری استفاده خواهد شد؛ نه در راه ستم و تعدی به دیگران. [8]

در حکومت حضرت مهدی, سطح معلومات عمومی آن چنان بالا می رود که بنا بر فرموده ی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حتی زنان در خانه ها با کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت می کنند. [9]

بنابراین می توان گفت: سطح آگاهی در حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) تا آنجا می رسد که هر فردی دارای قوه استدلال و استنباط عمیق دینی می گردد و می تواند با استناد به کتاب و سنت, قضاوت و داوری نماید.

پی نوشت:

1. سلیمیان, خدامراد, پرسمان مهدویت, قم: شباب الجنه, چاپ دوم, 1385ش, ص275

2. راوندى، قطب الدین, الخرائج و الجرائح، قم، مۆسسه امام مهدى (عج) قم، 1409ق, ج2, ص840 و نیز: مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت, مۆسسة الوفاء، 1404ه, ج52, ص336, ح71

3. داود الهامی/ علی اکبر مهدی پور, او خواهد آمد, قم, نشر مرتضی, چاپ هشتم, ص 159

4. الكلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق, الكافی, تصحیح: على اكبر غفارى و محمد آخوندى, چاپ چهارم, تهران, دار الكتب الإسلامیة, ‏1407ه‏, ج8, صص240-241, ح329

5. داود الهامی/ علی اکبر مهدی پور, او خواهد آمد, پیشین, ص 161

6. مجلسى، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، پیشین, ج52, ص336, ح73

7. طالقانی, محمود, مهدویت و آینده بشر, بی جا, انتشارات قلم, 1360ش, ص97

8. سلیمیان, پرسمان مهدویت, پیشین, ص275

9. ر.ک: النعمانى, محمد بن ابراهیم، الغیبة، تهران، مكتبة الصدوق، 1397ق, ص238, ح 30« .. وَ تُۆْتَوْنَ الْحِكْمَةَ فِی زَمَانِهِ حَتَّى إِنَّ الْمَرْأَةَ لَتَقْضِی فِی بَیْتِهَا بِكِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى وَ سُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص »

شهربانو زندلشنی 

بخش مهدویت تبیان


مطالب مرتبط:

چه‌کسی امام زمان را به خاک می‌سپارد؟

علایم ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)در قرآن

چه کنیم تا امام زمان(عج) از ما راضی شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.