تبیان، دستیار زندگی
اگر جایی از دیوار یا درب نجس شود و قابل شستشو نباشد و ‌آفتاب هم به آن نتابد چگونه می‌شود آن را پاك كرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مخرج بول با غیر آب پاك می‌شود؟

طهارت

سئوال: طهارت صحیح از نظر اسلام برای زن و مرد هنگام تخلی چگونه است؟

جواب: بعد از پاك شدن عین نجاست در مورد ادرار دوبار و در مورد مدفوع یك بار شستن با آب قلیل كفایت می‌كند و اگر شلنگ متصل به كر باشد یك بار آب ریختن پس از برطرف شدن عین نجاست كافی است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م66 و 67)

سئوال: آیا انسان هنگام تخلی لازم است عورت خود را از بچه‌ی ممیز بپوشاند؟

جواب: واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر، ‌عورت خود را از كسانی كه مكلفند (چه محرم و چه نامحرم) و همچنین دیوانه‌ی ممیز و بچه‌های ممیزی كه خوب و بد را می‌فهمند، بپوشانند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م57)

سئوال: آیا انسان هنگام تخلی می‌تواند رو به قبله بنشیند؟ اگر جواب منفی است، در صورتی كه انسان مجبور باشد، حكم شرعی را برایمان روشن فرمائید؟

جواب: موقع تخلی باید طرف جلوی بدن، یعنی شكم و سینه رو به قبله و پشت به قبله نباشد. ولی اگر كسی مجبور باشد رو به قبله بنشیند مثلاً برای اینكه نامحرم او را نبیند، مجبور است رو به قبله بنشیند مانعی ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م59 و 62)

سئوال: اگر جایی از دیوار یا درب نجس شود و قابل شستشو نباشد و ‌آفتاب هم به آن نتابد چگونه می‌شود آن را پاك كرد؟

جواب: اگر نیاز به پاك كردن باشد بعد از برطرف کردن عین نجاست با ریختن آب قلیل یا با شلنگ آب متصل به كر پاك می‌شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م180, ص122)

سئوال: اگر نجاستی داخل محفظه بینی یا گوش شود تطهیر آن چگونه است؟

جواب: تطهیر داخل بینی یا گوش لازم نیست. اگر ظاهر آن نجس شده است، ظاهر را تطهیر نمائید كفایت می‌كند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م216, ص138)

سئوال: اگر از قسمتی از بدن خون بیاید و ما متوجه نباشیم و بدن ما كه خون آلود است به بعضی جاها اصابت كند و ما هم دقیقاً ندانیم كه به كجا برخورد كرده است به عنوان مثال كه از قسمتی از پا خون آمد به اندازه محدود و ما هم در چند اتاق به روی فرش راه رویم بعد از چند دقیقه متوجه خون شویم چه حكمی دارد؟

جواب: هر نقطه‌ای كه یقین دارید خون به آن رسیده نجس است و باید تطهیر شود و جاهای مشكوك محكوم به طهارت است. (تحریر الوسیله, ج1, ص121, قول فی کیفیه المتجنس)

سئوال: آیا مخرج بول با غیر آب پاك می‌شود؟

جواب: خیر ـ مخرج بول فقط با آب می‌تواند، پاك شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م66)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

وضو با ناخن مصنوعی

چند مسئله در باب غسل و وضو

حکم کاشت ناخن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.