تبیان، دستیار زندگی
پیرایه زدایی و بازنویسی قانون ناب محمدی و شریعت حق اسلامی، اجرای کامل قانون احیا شده اسلام و ارائه مقررات و قوانین جدید محورهایی است که امام مهدی(عج) حرکت جهانی خود را با آن دنبال می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بر سایه سار دولت کریمه

کارکردهای دولت امام مهدی(عج) (٢)
بقیة الله

در بخش اول مقاله بر پاره ای از خط مشی های دولت مهدوی در زعامت سیاسی و اجتماعی اشاره شد. در این نوشتار به برخی دیگر از این ابعاد نظر می افکنیم.

عملکرد قانونی

در حکومت امام مهدی(عج) محور و رکن تمامی قانون‌گذاری‌ها و وضع مقررات،‌ احکام الهی و قرآن است. محور و مرکز همه افکار و آراء و تصمیم‌گیری‌ها، قرآن و آموزه‌های متعالی آن بوده و همه قوانین و مقررات به قرآن عرضه خواهد شد و در صورتی قابل پذیرش خواهند شد که مطابق و هماهنگ با قرآن باشد. برخی دستورات و قوانین نیز قوانین جدیدی هستند که امام خود می‌آورد و یا مقررات و احکام ثانوی (احکام غیرثابت شرعی) است که امام آن‌ها را وضع و به مردم و کارگزاران ابلاغ می‌کند.

در حدیثی از امام علی علیه السلام درباره اینکه امام مهدی(عج) نظرات، قوانین و درخواست‌ها را با قرآن مطابق می‌کند، فرموده است: «او خواسته‌ها را تابع هدایت وحی می‌کند، هنگامی که مردم هدایت را تابع هوس‌های خویش قرار می‌دهند و در حالی که به نام تفسیر نظریه‌های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل می‌کنند، او نظریه‌ها و اندیشه‌ها را تابع قرآن می‌سازد».(1)

احیای قوانین اسلام، ارائه برداشت صحیح و درست از آن‌ها و اجرای کامل این قوانین مهم‌ترین قدم حضرت بعد از قانون‌گذاری است. پیرایه‌زدایی و بازنویسی قانون ناب محمدی و شریعت حق اسلامی، اجرای کامل قانون احیا شده اسلام و ارائه مقررات و قوانین جدید محورهایی است که امام مهدی(عج) حرکت جهانی خود را با آن دنبال می‌کند.

عملکرد نظامی و امنیتی

حکومت جهانی امام مهدی(عج) در بعد امنیتی و نظامی برنامه و کار ویژه‌ و دقیق و روشنی دارد که آن استفاده هر چه کمتر از نیروی نظامی و تأمین هر چه بیشتر امنیت است. ایجاد امنیت، صلح واقعی، آرامش و آسایش در سراسر جهان از کارکردهای مهم دولت مهدوی است؛ به طوری که سعی می‌شود خوف‌ها، کینه‌ها و ستیزه‌ جویی‌ها از راه اخلاقی و رشد فکری و معنوی بشر از میان برود و جان و مال و آبروی اشخاص در امان قرار گیرد و در سراسر جهان امنیت عمومی حاکم گردد.

اگرچه آن حضرت در ابتدای ظهور از نیروی نظامی قدرتمند برای سرکوبی و نابودی دولت‌های کفر و باطل و درهم‌شکستن قدرت‌های نامشروع استفاده می‌کند، نیروهایش را به سراسر جهان می‌فرستد و ریشه ظلم و ستم و فساد را می‌خشکاند و هرچند پس از آن نیز نیروی نظامی وجود داشته و در تأمین صلح و امنیت کوشا خواهد بود؛ اما شاید نیاز چندانی به آن احساس نشود؛ زیرا در پرتو دولت کمال‌گرای مهدوی زمینه و ریشه تباهی‌ها و مفاسد و کینه‌جویی‌ها از بین خواهد رفت.

احیای قوانین اسلام، ارائه برداشت صحیح و درست از آن‌ها و اجرای کامل این قوانین مهم‌ترین قدم حضرت بعد از قانون‌گذاری است. پیرایه‌زدایی و بازنویسی قانون ناب محمدی و شریعت حق اسلامی، اجرای کامل قانون احیا شده اسلام و ارائه مقررات و قوانین جدید محورهایی است که امام مهدی(عج) حرکت جهانی خود را با آن دنبال می‌کند

با استقرار دولت اخلاقی مهدوی و فروپاشی قدرت‌های شیطانی، شعله‌های جنگ فرو‌ می‌نشیند(2) و دیگر قدرتی باقی نمی‌ماند که بتواند با ارتش نیرومند حضرت به رویارویی برخیزد؛ از این رو ساز و برگ نظامی در بازارها بدون تقاضا و خریدار می‌ماند و قیمت سلاح‌های جنگی و ادوات نظامی پایین می‌آید.(3)

اعزام نیرو به جهان

در روایتی آمده است: «[مهدی] ارتش خود را در شهرها پراکنده می‌سازد».(4)

شکست و نابودی دشمنان

«رعب پیشاپیش او در حرکت است و هیچ سپاهی از دشمن با او رو‌به‌رو نمی‌شود، مگر آنکه شکست می‌خورد».(5) در حدیث دیگری نیز آمده است: «صاحب‌الامر رانده دور افتاده و خونخواه پدرش است. شمشیرش را [برای جنگ] هشت ماه بر دوش خود می‌نهد».(6)

رفع اختلافات و خصومت‌‌ها

در حدیثی آمده است: «به خدا قسم! در آن روز اختلافات میان ملت‌ها و دین‌ها رفع می‌شود»(7) «و کینه‌ها از قلب‌های بندگان می‌رود و درندگان و چهارپایان در صلح [باهم] زندگی‌ می‌کنند».(8)

انتظار فرج

تأمین امنیت و آسایش

خداوند در آیه‌ای می‌فرماید: «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند وعده داده که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد ... و بیم‌شان را به ایمنی مبدل گرداند».(9) درباره این آیه آمده است: «این آیه در شأن قائم و اصحابش نازل شده است».(10) در حدیثی نیز آمده است: «چون قائم قیام کند ... در زمان او جور و ستم ریشه‌کن می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد و هر حقی به صاحب حق برمی‌گردد».(11)

احیاگری و اصلاحات اجتماعی

یکی از کارکردهای دولت مهدوی اصلاح امور مختلف زندگی بشری و تصحیح روابط و رفتارهای اجتماعی است. از این رو زندگی و حیات در روی زمین از نو شروع و همه چیز احیا و زنده می‌شود. اصلاحات در عصر ظهور بنیادین، فراگیر و اخلاقی است و اجتماع و زندگی بشر مسیر درست و واقعی خود را پیدا می‌کند.

تأمین عدالت اجتماعی

عدالت اجتماعی ابعاد گوناگونی دارد که شامل رفتارهای فردی و گروهی می‌شود. افراد موظف هستند در تنظیم روابط با هم، اصل عدالت را رعایت کنند و از ظلم و ستم به یکدیگر بپرهیزند. امام هم مردم را به رعایت عدالت دعوت می‌کند و هم خود رفتارهای مختلف(تبعیض‌آمیز و تجاوزگرانه) را کنترل و آن‌ها را تصحیح خواهد کرد. حضرت رفتارهای ناعادلانه مردم را حتی در امور عبادی و جزئی تصحیح خواهد کرد تا حق کسی در این گونه امور ضایع نشود.

در حدیثی آمده است: «نخستین چیزی که از عدالت قائم ظاهر می‌شود این است که منادی اعلام می‌کند: آنان که طواف مستحبی انجام می‌دهند محل طواف و حجرالاسود را برای کسانی که طواف واجب می‌کنند، خالی کنند».(12)

در حدیث دیگری می‌خوانیم: «اولین چیزی که از عدالت مهدوی ظاهر می‌شود این است که در سراسر جهان اعلام می‌شود که هر کس از یکی از شیعیان ما طلبکار است یادآوری کند. اگر کسی حتی به مقدار یک دانه سیر یا یک عدد خردل طلبکار باشد، به او عطا می‌کند».(13)

عدالت اجتماعی ابعاد گوناگونی دارد که شامل رفتارهای فردی و گروهی می‌شود. افراد موظف هستند در تنظیم روابط با هم، اصل عدالت را رعایت کنند و از ظلم و ستم به یکدیگر بپرهیزند. امام هم مردم را به رعایت عدالت دعوت می‌کند و هم خود رفتارهای مختلف(تبعیض‌آمیز و تجاوزگرانه) را کنترل و آن‌ها را تصحیح خواهد کرد

احیای جامعه مرده

در حدیثی از امام حسین علیه السلام می‌خوانیم: «در خاندان ما دوازده مهدی است ... آخرین آنان نهمین فرزند من است که به حق قیام می‌کند و خداوند زمین (جامعه) مرده را به دست او زنده خواهد کرد».(14) همچنین آمده است: «خداوند زمین (جامعه) را با عدل قائم در هنگام ظهور او زنده می‌گرداند، پس از آنکه از ستم فرمانروایان ظلم و گمراهی مرده باشد».(15)

ایجاد وحدت

در حدیثی آمده است: «او کسی است که وحدت کلمه را ایجاد می‌کند و نعمت را کامل می‌سازد».(16)

تألیف قلوب و ایجاد صمیمیت

خدای بزرگ [به دست مهدی] حق و عدالت را در آبادی‌ها آشکار می سازد و حال عموم مردم را بهبود می‌بخشد، وحدت کلمه پدید می‌آورد و بین قلب‌های گوناگون الفت ایجاد می‌کند».(17) در حدیث دیگری نیز آمده است: «هنگامی که قیام کند دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی پیاده می‌شود، هر نیازمندی دست می‌برد و از جیب برادر ایمانی‌اش به مقدار نیاز بر می‌دارد و برادرش او را منع نمی‌کند».(18)

اصلاحات و تغییرات عمومی

در حدیثی در این باره آمده است: «شاه‌راه‌ها را وسیع می‌گرداند و هر پنجره‌ای که مشرف به راه است، می‌شکند و میزاب ها و ناودان‌ها را که مشرف به راه‌ها هستند، بر هم می‌زند و بدعتی باقی نمی‌گذارد مگر اینکه آن را زایل می‌گرداند و سنتی باقی نمی‌گذارد مگر اینکه آن را بر پا می‌دارد».(19)

پی‌نوشت:

1. نهج‌البلاغه، خطبه 138.

2. حرعاملی، اثبات‌الهداة، ج3، ص 396.

3. طبسی، چشم‌اندازی به حکومت مهدوی، ص 128.

4. مفید، الارشاد، ج2، ص 379.

5. صافی گلپایگانی، منتخب‌الاثر، ص 613.

6. صدوق، کمال‌الدین، ج1، ص 318.

7. بحارالانوار، ج53، ص2.

8. همان، ج52، ص 316.

9. نور: 55.

10.  نعمانی، الغیبة، ص 240.

11. الارشاد، ج2، ص 384.

12. کافی، ج3، ص 423.

13. بحارالانوار، ج53، ص34.

14. کمال‌الدین، ج2، ص 317.

15. الغیبة، ص 25.

16. کامل سلیمان، یوم‌الخلاص، ج2، ص 663.

17. کافی، ج1، ص 337.

18. بحارالانوار، ج52، ص 372.

19. الارشاد، ج2، ص 385.

                                                                                                                                                           زهرا رضاییان

بخش مهدویت تبیان


مطالب مرتبط:

کارکردهای دولت امام مهدی(عج)

ساختار و نهادها در حکومت مهدوی

حكومت علوی، الگوی حكومت مهدوی ‏

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.