سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
بعد از مراسم اسکار ولوله ای در کمپانی والت دیزنی بر پا شد. جدیدترین اثر آنها یعنی «یخ زده» که افسانه دو خواهر و یک آدم برفی با مزه را روایت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنسانس در دنیای شیرین

نگاهی به افت و خیزهای کمپانی دیزنی به مناسبت پیروزی فیلم «یخ زده» در اسکار امسال


بعد از مراسم اسکار ولوله ای در کمپانی والت دیزنی بر پا شد. جدیدترین اثر آنها یعنی «یخ زده» که افسانه دو خواهر و یک آدم برفی با مزه را روایت می کند.

رنسانس در دنیای شیرین

تبدیل به وسیله و محل تولد دوباره کمپانی شده بود. «یخ زده» در روز دوم مارس نه فقط دو اسکار برد که فروش آن در سطح جهان از مرز یک میلیارد دلار نیز گذشت و دنیای معمولاً شیرین دیزنی، شیرین تر شد. درست پیش از برپایی مراسم اسکار بود که مدیران اجرایی کمپانی دیزنی غرق در این اندیشه بودند که کمپانی تا چه حد می تواند مقابل عصر گذار انیمیشن های دستی به انیمیشن های کامپیوتری مقاومت کند. جان لاسه تر، مدیر خلاق کمپانی پیکسار و دیزنی در میان اشک و آه می گوید: آنها می خواستند در اینجا را ببندند. اما ما گفتیم نه! ما هرگز نمی گذاریم این اتفاق بیفتد.

موقعی که پیکسار درو می کرد

برای هر کمپانی فیلمسازی در سطح جهان، بردن جایزه اسکار یعنی یک موفقیت بزرگ کودتا مانند. اما «یخ زده» و اسکارهای آن برای کمپانی دیزنی معنایی بیشتر از موفقیت دارد. از سال 2001 به این سو هر بار که مراسم اسکار بر پا می شد، بهترین انیمیشن سال نصیب پیکسار می شد. پیکسار در این 13 سال موفق شد هفت سال جایزه اسکار بگیرد. در پنج سال دیگر این مدت که پیکسار جایزه نبرد، این دیگر کمپانی های رقیب مثل دریم ورکس بودند که تندیس اسکار را به خانه می بردند.

برای کمپانی دیزنی و خیلی از هنرمندان آن، این اسکار نبردن ها تبدیل به یک حس حقارت شده بود. حال آنکه این کمپانی محل تولد و خاستگاه انیمیشن های کلاسیکی همچون «دامبو»، «سیندرلا» و «شاه شیر» بوده است.

این اشتباه نبود

اما اکنون کمپانی دیزنی به خاطر «یخ زده» که علاوه بر اسکار بهترین انیمیشن سال، اسکار بهترین ترانه را نیز برای ترانه «بگذار بگذرد» گرفته است، می تواند به راحتی ادعا کند که سالها است، بر زین انیمیشن سوار است و به پیش می تازد. این همچنین نشان می دهد دیزنی سال 2006 اشتباه نکرد که کمپانی پیکسار را به مبلغ 4/7 میلیارد دلار خرید. حال آنکه موسسان پیکسار یعنی لاسه تر و ادوین کتمول متهم شده بودند که میراث کمپانی دیزنی را به باد داده اند و یک بحران اعتماد در کمپانی بروز کرد.

ناگهان فیلم های انیمیشن دستی دیزنی قدیمی و یا حتی منسوخ شده به نظر رسیدند و روز به روز گرایش ها به سمت انیمیشن های کامپیوتری بیشتر می شد. دیزنی دیگر حتی به داستان سرایی اش هم اطمینانی نداشت. نگرانی آنها در این زمینه به طور مرتب بیشتر می شد. بویژه که می دیدند حتی مخاطبان خیلی جوان آنها نیز با دیدی انتقادی به فیلم هایی که مهر دیزنی را دارند، نگاه می کنند. حتی فیلم هایی که کمپانی به آنها امید زیادی داشت، مثل «دیدار با رابینسون ها»، «خانه ای در مزرعه» و «جوجه کوچولو» هم نتوانستند جایی در قلوب بچه ها برای خود باز کنند.

رنسانس در دنیای شیرین

حس حسادت

نگرانی این کمپانی انیمیشن سازی زمانی بیشتر شد که پیکسار به عنوان کمپانی انیمیشن سازی که از دیزنی انشعاب کرده بود، از اندرو مایلستین، مدیر کل دیزنی دعوت به کار کرد. مایلستین در جشنی که کمپانی بعد از مراسم اسکار و دریافت جایزه بر پا کرد، در جمع 800 کارمند این کمپانی با یادآوری آن وقایع گفت: نگرانی و هراس زیادی نبود. بیشتر حس حسادت بود که وجود داشت. شاید هم کمپانی آنقدر شکست خورده بود که دیگر درست شدنی نبود؟

رابرت ایگر به جای اینکه عقب نشینی کند، وقتی در سال 2005 مدیر اجرایی دیزنی شد، از لاسه تر و کتمول خواست، دخالتی کوچک در کمپانی داشته باشند. این دو در کنار اندرو مایلستین و آلن برگمن که رئیس فعالیت های برون مرزی دیزنی است، شروع به ایجاد تغییر در کمپانی کردند. آنها به منظور شروعی دوباره در کمپانی به سراغ ساخت انیمیشن «تیز پا» رفتند. این انیمیشن کامپیوتری در سال 2008 که سال عرضه آن بود، 310 میلیون دلار فروش کرد که خیلی عالی نبود.

خلاقیت های نهفته

آنها پس از آن «شاهزاده خانم و قورباغه» را عرضه کردند. موزیکالی که فاقد آوازهایی به یاد ماندنی بود که بتواند ضامن فروش فیلم باشد. عایدی فیلم از گیشه های نمایش تنها به 267 میلیون دلار رسید که حتی کمتر از هزینه ساخت آن بود. هر چند که فیلم مورد استقبال منتقدانی قرار گرفت که سیاه پوست بودن شاهزاده خانم را یک امتیاز ویژه برای فیلم می دانستند. تا اینکه سرانجام سال 2010 فرا رسید و «گیسو کمند» عرضه شد.

انیمیشنی که خلاقیت های نهفته در دیزنی را به نمایش می گذاشت. تغییرات موثری که لاسه تر و کتمول ایجاد کرده بودند، نتیجه خوبی داد. «گیسو کمند» که بازگویی نیمه موزیکال و پر هزینه ای از داستان راپونزل بود، 592 میلیون دلار فروش داشت.

برای کمپانی دیزنی و خیلی از هنرمندان آن، این اسکار نبردن ها تبدیل به یک حس حقارت شده بود. حال آنکه این کمپانی محل تولد و خاستگاه انیمیشن های کلاسیکی همچون «دامبو»، «سیندرلا» و «شاه شیر» بوده است.

دیزنی سال گذشته نیز «رالف ویرانگر» را عرضه کرد که 471 میلیون دلار فروخت و تبدیل به یکی از مدعیان جدی اسکار شد. اما در نهایت تندیس اسکار را به «شجاع» واگذار کرد.

روی غلتک

دیزنی دیگر کاملاً روی غلتکی افتاده بود که لاسه تر و کتمول پایه گذار آن بودند. آنها در اقدامی رنسانس گونه کمپانی را به سال های خوش و پر برکت دهه 1990 و ماقبل آن بازگرداندند. یعنی وقتی که کمپانی فیلم های «دیو و دلبر» و «شیرشاه» را ساخت. با این حال کمپانی همچنان فاقد انیمیشنی بود که نه فقط گیشه ها را به آتش بکشد که تبدیل به اثری محبوب قلوب شود.

در چنین فضایی بود که «یخ زده» سر رسید. فیلم را کریس باک و جنیفر لی کارگردانی می کردند و پیتر دل و چو تهیه کننده آن بود. انیمیشن بیش از همه زنان و دختران را شیفته خود ساخت. هزاران نفر ویدیوهای خود را در حالی که آواز «بگذار بگذرد» می خواندند، روی خطوط اینترنتی گذاشتند و آپلود کردند. ترانه های فیلم که رابرت لوپز و کریستین اندرسون لوپز سرایندگان آنها بودند، به مدت پنج هفته بازار فروش سی دی های موسیقی جهان را تسخیر کردند. آلبوم ترانه های فیلم حتی آلبوم های عرضه شده خوانندگان معروف و پر طرفدار را نیز در این پنج هفته شکست داد.

رنسانس در دنیای شیرین

من می دانستم

کتمون در جشن دیزنی پس از دریافت جایزه اسکار گفت: من می دانستم همه جذب آن می شوند. اما نمی دانستم همه این را می دانند یا نه. لاسه تر نیز با اشاره به ترانه اصلی فیلم گفت: «بگذار بگذرد» او سپس به حاضران قول داد سال های بد و شوم دیزنی دیگر هرگز باز نگردند. زیرا احتمالاً از این پس دیزنی راهی هموارتر را پیش رو خواهد داشت.

با این حال دیزنی نباید فراموش کند که رقبایش نیز در حال قدرتمند شدن هستند. شاهد این ادعا «فیلم لگو» است که در حال حاضر بازارها را به تسخیر کمپانی برادران وارنر در آورده است. دیزنی در حال حاضر در حال طی آخرین مراحل تولید «قهرمان بزرگ 6» است که در ماه نوامبر (آبان 93) اکران می شود. این فیلم که یک کمدی ـ اکشن است، درباره یک سری موجودات زیرک روباتیک است که در تلاش هستند شهر فوق مدرن سان فرانسوکیو را نجات دهند.

همان طور که پیکسار خیلی خوب آموخته است، حرکت کردن به عنوان پیشتاز با چالش های زیادی همراه است، مشتریان، هالیوود و رسانه ها پس از پیشتاز شدن دو کمپانی توقعات خود را از آن بالا می برند و همین چالش زیادی را به وجود می آورد.

روزهای شاد

اما به هر حال فعلاً روزهای شادمانی انیمیشن سازان دیزنی است. آنها بعد از برپایی مراسم اسکار در جشنی که گرفتند، با تندیس اسکار عکس انداختند و جاش گاد و جاناتان گراف که دوبلورهای اصلی فیلم بودند، از لاسه تر تشکر کردند. این جشن ها و شادمانی ها و برف شادی و کیک و شیرینی مانع از آن نمی شود که کارمندان دیزنی، درک عمیق لاسه تر و کتمول را فراموش کنند یا بخواهند بدون توجه از کنار آن رد شوند. برای همین هم بود که جنیفر لی که فیلمنامه خود را بر اساس داستان «ملکه برفی» نوشته هانس کریستین اندرسون نوشته، احساسات خود را با ترانه ای از «یخ زده» آمیخت و گفت: آدم ها اگر دیوانه باشند، یا زخمی یا تحت فشار درست تصمیم نمی گیرند. او سپس اشاره کرد: کمی محبت سر راهشان بینداز آن وقت می بینی که بهترین چیزها را خواهی داشت.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه بانی فیلم / مهرناز منتظری

مطالب مرتبط:

7 جایزه برای جاذبه              

دوازده سال یک برده            

سال بد ستاره ها                

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین