تبیان، دستیار زندگی
حضرت فرمودند: منتظر فرج باشید و از روح خدا مأیوس نشوید که محبوب ترین اعمال نزد خدای تعالی انتظار فرج است و هرکس به امر ما چنگ زند، با ما در فردای قیامت در بهشت خواهد بود و منتظر امر ما، همانند کسی است که در خونش در راه خدا غلتیده باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیرا باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرا به وظیفه ام رهنمود سازید...

فرج

از غم دوست در این میکده فریاد کشم                              دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم

داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست                                      که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم

شادیم داد، غمم داد و جفا داد و وفا                                           با صفا منت آن را که به من داد کشم

عاشقم، عاشق روی تو نه چیز دگری                                        بار هجران و وصالت به دل شاد کشم

مُردم از زندگی بی تو که با من هستی                               طرفه سری است که باید بر استاد کشم

سال ها می گذرد حادثه ها می آید                                               انتظار فرج از نیمه خرداد کشم(1)

نیکو دیدم در این مقال برای اولین بار بیانات رهبر انقلاب اسلامی و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران را، درباره هدف از مأموریت انقلاب اسلامی، بیان نمایم. هدف ایشان از این انقلاب طبق فرمایشات گرانقدرشان، مقدمه سازی ظهور حضرت مهدی(عج الله) می باشد.

ایشان در یکی از فرمایشاتشان فرموده اند: از خدای تعالی مسألت می کنم که ظهور ولی عصر(عج الله) را نزدیک فرماید و چشم های ما را به جمال مقدسش روشن، ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است.(2)

ایشان مهم ترین و اصلی ترین راه برای رسیدن هر چه سریعتر به ظهور را، معرفی صحیح اسلام ناب می دانستند و معتقد بودند که: وقتی ملت ها اسلام را شناختند، قهراً به آن روی می آورند.

از فرمایشات ایشان در هر زمانی بهره برده ایم اما جا دارد در اینجا از روایات اهل بیت علیهم السلام نیز بهره ببریم.

حضرت فرمودند: منتظر فرج باشید و از روح خدا مأیوس نشوید که محبوب ترین اعمال نزد خدای تعالی انتظار فرج است و هرکس به امر ما چنگ زند، با ما در فردای قیامت در بهشت خواهد بود و منتظر امر ما، همانند کسی است که در خونش در راه خدا غلتیده باشد

روایاتی چند درباره تکالیف منتظران حقیقی

v       زراره می گوید: شنیدم که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: قائم(عج الله) قبل از اینکه قیام کند، غیبتی دارد. گفتم: برای چه؟ فرمودند: می ترسد. و با دستش اشاره به شکمش کرد و سپس فرمود: او مورد انتظار و کسی است که در ولادتش شک می شود. بعضی می گویند، پدرش مرده و جانشینی ندارد، بعضی می گویند، در شکم مادر است، برخی می گویند، او غائب است و بعضی می گویند، دو سال قبل از وفات پدرش متولد شده است و او مورد انتظار است، خداوند می خواهد که به وسیله او قلوب شیعیان را امتحان کند، پس در آن زمان اهل باطل تردید می کنند. گفتم: فدایت شوم! اگر آن زمان را درک کردم چه بکنم؟ فرمود: ای زراره! هنگامی که آن زمان را درک کردی، این دعا را بخوان:

«خدایا! خودت را به من بشناسان، پس اگر خودت را به من نشناساندی، پیامبرت را نمی شناسم. خدایا پیامبرت را به من بشناسان، چون اگر پیامبرت را نشناسم، امامت را نمی شناسم. خدایا امامت را به من بشناسان، چون اگر امامت را نشناسم، از دینم گمراه می شوم.»

سپس فرمود: ای زراره! در هنگامه ظهور، جوانی در مدینه کشته می شود. گفتم: فدایت شوم آیا او را سپاه سفیانی می کشند؟ فرمود: نه او را سپاه بنی فلان می کشند. او خارج می شود تا اینکه به مدینه وارد می شود و مردم نمی دانند در مورد چه چیزی آمده است و جوان را می گیرند و می کشند، پس زمانی که او را ظالمانه کشتند، خداوند به آنها مهلت نمی دهد و در آن زمان باید منتظر فرج بود.(3)

v       یکی دیگر از وظایف منتظران حضرت(عج الله) طبق فرمایشات اهل بیت(علیهم السلام) انتظار فرج است، همچون روایتی که از حضرت علی(علیه السلام) نقل شده است:

حضرت فرمودند: منتظر فرج باشید و از روح خدا مأیوس نشوید که محبوب ترین اعمال نزد خدای تعالی انتظار فرج است و هرکس به امر ما چنگ زند، با ما در فردای قیامت در بهشت خواهد بود و منتظر امر ما، همانند کسی است که در خونش در راه خدا غلتیده باشد.(4)

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ما اهل بیت دولتی داریم که خداوند هرگاه بخواهد، آن را خواهد آورد، هر کسی شاد می شود از اینکه از یاران قائم باشد، پس باید منتظر باشد و به مقتضای تقوا و عمل نیکو، عمل نماید. چنین کسی در حقیقت منتظر است، پس اگر بمیرد و قائم بعد از او قیام کند، اجر او مانند اجر کسی است که قائم را درک کرده است و با او همراهی کرده است، پس بکوشید و منتظر باشید، گوارایتان باد ای گروه رحمت

v از دیگر وظایف یک منتظر واقعی، کمک کردن به حضرت(عج الله) است. به این معنی که ایشان امام زمان ماست و بر همه احوالات ما آگاه است و آنچه مسلم است، این است که گناه ما برای ایشان آزار دهنده است. ایشان امام صالحان و متقین است و از ما انتظار دارند که جزء صالحین و متقین باشیم نه اینکه باعث آزار ایشان بشویم. ایشان منجی مصلح جهان از فساد و گناه و بی ایمانی است، ما به عنوان یک منتظر حقیقی باید با دوری از فساد و گناه، به حقیقت انتظار نائل شویم.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ما اهل بیت دولتی داریم که خداوند هرگاه بخواهد، آن را خواهد آورد، هر کسی شاد می شود از اینکه از یاران قائم باشد، پس باید منتظر باشد و به مقتضای تقوا و عمل نیکو، عمل نماید. چنین کسی در حقیقت منتظر است، پس اگر بمیرد و قائم بعد از او قیام کند، اجر او مانند اجر کسی است که قائم را درک کرده است و با او همراهی کرده است، پس بکوشید و منتظر باشید، گوارایتان باد ای گروه رحمت.(5)

« فقط و فقط با دوری از گناه، تقوا و ایمان داشتن، می توان به درجه منتظرین نائل شد.»

نتیجه

وظایف یک منتظِر حقیقی بیش از آن چیزی است که در این مقال بگنجد. اما از مهمترین وظایف یک منتظر این است که رابطه خود را با حضرت حسنه و نیکو نماییم و به نوع رابطه خود با ایشان آگاه گردیم. و یا مثلاً خود را برای ظهور ایشان آماده نموده و پیوندمان را با ایشان ناگسستنی نماییم. و به این پیوند نیکو افتخار کنیم و دلداده و شیفته ایشان باشیم و ایشان را اسوه کامل بدانیم. وظایف یک منتظِر واقعی بسیار فراوان است و ما به همین اندازه در این مقال بسنده می کنیم.

سمیرا باقری    

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1.       دیوان امام، انتظار، صفحه154.

2.        صحیفه نور، جلد7، صفحه255.

3.       تلخیص و ترجمه منتخب الأثر، صفحه220.

4.       تلخیص و ترجمه منتخب الأثر، صفحه219.

5.       بحارالأنوار، جلد52، صفحه140.

مطالب مرتبط:

انتظار فرج و امید به آینده

انتظار فرج چیست که فضیلت دارد؟

روایاتی در باب انتظار فرج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.