تبیان، دستیار زندگی
مۆمنین و افرادی که در زمان غیبت آن حضرت به سر می برند، از حیث درجه و مقام بر کسانی که در زمان حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) و سایر ائمه (علیه السلام) بودند برتری دارند. لازمه این برتری و موقعیت، شدت و سختی امتحان آنهاست که به واسطه طولانی شدن غیبت ام
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیرا باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غیبت، و سنتی به نام "ابتلاء"

چرا غیبت؟! (٢)

امتحان

در مقاله گذشته به یکی از فلسفه های غیبت امام عصر (علیه السلام) اشاره شد. در این نوشتار، ادامه ی مبحث گذشته از نظر می گذرد.

آزمایش و امتحان بندگان

یکی دیگر از علل و حکمت های غیبت امام زمان(عجل الله فرجه) آزمایش و امتحان بندگان به وسیله غیبت و معلوم شدن مرتبه و درجه مسلمانی و شناخت و ایمان آنها به آنچه خداوند بر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله ) وحی کرده می باشد، که این امتحان یکی از سنن الهی است؛ بلکه اصلاً آفرینش مردم و فرستادن پیامبران و نازل کردن کتب برای امتحان مردم بوده است و خداوند در قرآن می فرماید: «إنا خلقنا الإنسان من نطفةٍ أمشاجٍ نبتلیه. ما انسان را از نطفه ای آفریده ایم تا او را امتحان و آزمایش کنیم.»(1)

در آیه ای دیگر می فرماید: «ألذی خلق الموت و الحیوة لیبلوکم أیُّکم أحسن عملاً. خداوند کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید، که نیکوکارترین شما چه کسی است؟»(2)

امتحان، وسیله ای است برای ظهور کمالات و استعدادهای درونی انسان که شخصیت افراد و درجه ایمان و صبر و استقامت آنها را، در مقام اطاعت از امر خداوند و رسول او روشن می کند. از روایات نیز استفاده می شود که امتحان و آزمایش به وسیله غیبت امام (عجل الله فرجه) به جهاتی از شدیدترین و سخت ترین امتحان هاست؛ و کسی که بخواهد در زمان غیبت دین خود را حفظ کند، همانند کسی است که با دست، خارهای چوب را بکند.

و نیز علاوه بر این، در خود، تصدیق و ایمان و باور قلبی به آنچه پیامبر(صلی الله علیه و آله) به آن خبر داده، امتحان و ریاضت خاصی است و موجب صفای درون و قوی شدن دین می گردد؛ پس امتحان خدا، به وسیله غیبت عملی و ایمانی و علمی مردم می باشد.

مۆمنین و افرادی که در زمان غیبت آن حضرت به سر می برند، از حیث درجه و مقام بر کسانی که در زمان حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) و سایر ائمه (علیه السلام) بودند برتری دارند. لازمه این برتری و موقعیت، شدت و سختی امتحان آنهاست که به واسطه طولانی شدن غیبت امام و حجت خدا، متوجه آنان می شود

اما عملی یعنی: در زمان غیبت، فتنه ها و بلاهای شدید بسیاری روی می دهد، به گونه ای که سخت ترین کارها، حفظ دین خواهد بود.

علمی و ایمانی یعنی: ایمان به امر غیبی؛ و تنها کسی که ایمانش کامل، معرفتش قوی و نیتش خالص باشد به آن ایمان می آورد. و امتحان با امور غیبی بسیار سخت است.(3)

و خداوند در قرآن کریم این گونه مومنین را توصیف کرده است: «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین. الذین یۆمنون بالغیب... این کتاب که هیچ شکی در آن نمی باشد، مایه هدایت پرهیزکاران است، کسانی که ایمان به غیب دارند.»(4)

علاوه بر این، مومنین و افرادی که در زمان غیبت آن حضرت به سر می برند، از حیث درجه و مقام بر کسانی که در زمان حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) و سایر ائمه (علیه السلام) بودند برتری دارند. لازمه این برتری و موقعیت، شدت و سختی امتحان آنهاست که به واسطه طولانی شدن غیبت امام و حجت خدا، متوجه آنان می شود، لیکن آنان ذره ای شک و تردید به خودشان راه نمی دهند و با اخلاص کامل، بر اعتقاد به امامت آن حضرت ثابت و استوار می مانند.

امام علی (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل می کند: که فرمود: یا علی! بدان که عجیب ترین افراد از جهت ایمان و بزرگی و یقین، قومی هستند که در آخرالزمان به سر می برند. زیرا آنان در عین حال که پیامبر خود را ملاقات نکرده اند و امام و حجت خدا نیز محجوب و غایب است، به وسیله سیاهی ها و خطوطی که در کاغذها مانده است، ایمان آورده اند.

در روایت دیگری، ابن عباس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل می کند: که آن حضرت فرمود:

علی ابن ابی طالب(علیه السلام)، امام و جانشین من بر امت من است. از فرزندان علی (علیه السلام) همان قائم منتظری است که زمین را از قسط و عدل پر می کند. همان طور که از جور و ستم پر شده باشد. آن گاه حضرت فرمود: سوگند به خدایی که مرا به حق مبعوث داشت و بشارت دهنده قرار داد، کسانی که در زمان غیبت آن حجت خدا، بر قول و اعتقاد به امامت وی ثابت بمانند از طلای سرخ یا یاقوت سرخ، کمیاب ترند.

جابر ابن عبدالله انصاری بلند شد و عرض کرد: آیا برای قائم (عجل الله فرجه) غیبتی است؟ حضرت فرمود: آری به خدا سوگند؛(5)

«و لیمحص الله الذین آمنوا و یمحق الکافرین. تا خداوند بندگان با ایمان را خالص گرداند و امتحان کند و کافران را نیست و نابود نماید.» (6)

یکی از سنت های ثابت الهی، آزمایش بندگان و گزینش صالحان و پاکان است، به طوری که صحنه ی زندگی همواره صحنه ی امتحان و آزمایش است، تا بندگان در پرتو ایمان و استقامت و تسلیم خویش در پیروی از اوامر خداوند تربیت شوند و به کمال برسند و استعدادهای نهفته ی آنان شکوفا گردد؛ لذا در برخی از روایات آمده است که فلسفه ی غیبت امام زمان (عجل الله فرجه) آزمایش مردم است

در دوران اندوهناک غیبت آخرین حجت و ذخیره الهی، ظاهر فریبنده امور دنیوی، یکی پس از دیگری، جلوه گر می شود و دل افراد را فریفته و اسباب گوناگون معصیت، بیش از پیش فراهم و در دسترس قرار می گیرد، بساط لهو و لعب، همه جا گسترده می شود، اختلاط نامشروع زن و مرد و برچیده شدن مرزهای شرعی، زمینه بیشتری را برای گناه آماده می نماید، از طرفی هجوم گسترده افکار غرب از طریق ماهواره و اینترنت و القاء تفکرات منحرف به جوانان و عادی سازی ارتباط دو جنس مخالف، ترویج شیطان پرستی و موارد دیگر که خود حکایت از آشفتگی دنیا در زمان غیبت امام عصر (عجل الله فرجه) دارد.

لذا چه نیکوست دست به دعا برداریم و عاجزانه ظهور آن عزیز را از خدا مسئلت نماییم؛ اللهم عجِّل لولیک الفرج.

آزمایشی برای کمال

چنان که می دانیم یکی از سنت های ثابت الهی، آزمایش بندگان و گزینش صالحان و پاکان است، به طوری که صحنه ی زندگی همواره صحنه ی امتحان و آزمایش است، تا بندگان در پرتو ایمان و استقامت و تسلیم خویش در پیروی از اوامر خداوند تربیت شوند و به کمال برسند و استعدادهای نهفته ی آنان شکوفا گردد؛ لذا در برخی از روایات آمده است که فلسفه ی غیبت امام زمان (عجل الله فرجه) آزمایش مردم است.

غیبت آن عزیز کرده، در این مدت طولانی، نشانه آن است که مردمان این قرون متمادی، شایستگی آن را ندارند که یاور حضرت ولی عصر(عجل الله فرجه) باشند. با توجه به روایاتی که من تا به الان مطالعه کرده ام، حضرت فقط به دنبال 313 نفر یار مخلص می باشند تا شرایط ظهور برایشان فراهم گردد.

«اللهم اجعلنا من خیر أعوانه و أنصاره»

ادامه دارد...

پی نوشت:

1.       سوره انسان، آیه2.

2.       سوره ملک، آیه 2.

3.       تلخیص و ترجمه منتخب الأثر، صفحه105.

4.       سوره بقره، آیه 2و 3.

5.       کمال الدین و تمام النعمة، صفحه287و288.

6.       سوره آل عمران، آیه 141.

سمیرا باقری     

بخش مهدویت تبیان


منابع:

تلخیص و ترجمه منتخب الأثر، آیت الله صافی گلپایگانی.

کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق.

مطالب مرتبط:

غیبت، راز سرپوشیده الهی

چگونگی و راز غیبت آخرین ذخیره الهی

اسباب و علل غیبت!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.