تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که ظالمان در فکر نابودی منجی الهی هستند، خداوند نیز با اجرای تدبیر خود، جان او را حفظ می کند؛ چنانکه مادر حضرت موسی(علیه السلام) دوران حمل را به طور پنهانی سپری نمود و پروردگار به او وحی کرد که چگونه حضرت موسی(علیه السلام) را از گزند دشمنان حفظ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیرا باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز موعودِ موسای قوم خاتم

مهدی (عج)

یکی از اهداف حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه) تشکیل جامعه ای کامل و بدون نقص است که در آن جامعه همه خواسته های انسان ها همچون عدالت، امنیت، عبودیت، حاکمیت دین خدا، رفاه و آسایش محقق خواهد شد.


این همان جامعه ای است که همه انبیاء و اولیای الهی درصدد تحقق آن بوده و آرزوی تحقق آن را داشته اند. اگرچه موفق به تحقق این جامعه نشدند که این آرزوی محقق نشده به دست قائم آل محمد(عجل الله فرجه) محقق خواهد شد.

این جامعه محقق خواهد شد زیرا خداوند و معصومین(علیهم السلام) وعده آن را داده اند و ما می دانیم که وعده الهی تخلف ناپذیر است و علاوه بر این در قرآن کریم آمده است که در آن جامعه مستضعفان، پیشوا قرار می گیرند و آنها رهبری جامعه را در دست خواهند داشت.در قرآن کریم بسیاری از مطالب به طور صریح و آشکار بیان نشده است مانند جزئیات برخی از احکام که به تفصیل نیامده است. به همین صورت آیات فراوانی وجود دارد که درباره حضرت مهدی(عجل الله فرجه) و جامعه زمان حضرت نازل شده است، اما بنا بر علم و حکمت خداوند تبارک و تعالی این آیات به طور مستقیم به مقام حضرت مهدی(عجل الله فرجه) و جامعه ایشان اشاره نکرده است، بلکه تأویل شده است. یعنی این یکی از روش های قرآن کریم است که گاهی ضمن بیان سرگذشت پیامبران الهی و اقوام پیشین، درباره حضرت مهدی(عجل الله) و دوران ایشان پیام هایی را به گوش انسان ها می رساند.

یکی از این آیات، آیه پنجم از سوره قصص است که می فرماید:

«و نرید أن نَمُنَّ علی الذین استُضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمةً و نجعلهم الوارثین» ما می خواهیم بر مستضعفین روی زمین منت نهیم(و آنها را مشمول مواهب خود نماییم) و آنها را پیشوایان قرار دهیم و آنها را وارثان(حکومت جباران) قرار دهیم.

در شرایطی که ظالمان در فکر نابودی منجی الهی هستند، خداوند نیز با اجرای تدبیر خود، جان او را حفظ می کند؛ چنانکه مادر حضرت موسی(علیه السلام) دوران حمل را به طور پنهانی سپری نمود و پروردگار به او وحی کرد که چگونه حضرت موسی(علیه السلام) را از گزند دشمنان حفظ کند و با این تدبیر حضرت موسی(علیه السلام) در دامن دشمن رشد یافت.

این آیه در حقیقت بشارتی است برای همه انسان های آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور. نمونه ای از تحقق این مشیت الهی، حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله و سلَّم) و یارانش بعد از ظهور اسلام بود و نمونه گسترده تر آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله حضرت مهدی(عجل الله فرجه) است.

البته حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل الله) در آخر کار هرگز مانع از حکومت های اسلامی در مقیاس های محدودتر پیش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستکبران نخواهد بود و هر زمان شرایط آن را فراهم سازند، وعده حتمی و مشیت الهی درباره آنها تحقق خواهد یافت و این پیروزی نصیبشان می شود.(1)

این آیه ضمن بیان داستان حضرت موسی(علیه السلام) و فرعون، پیشوا گردانیدن مستضعفان را نیز بیان کرده است و به سنت پایدار الهی اشاره کرده است، که اوج ظهور آن بنا بر روایات فریقین در دوران حضرت مهدی(عجل الله فرجه) است یعنی این امر در زمان ایشان محقق می گردد.

بنا بر دلایل فراوان قرآنی و روایی، بسیاری از پیام های قرآن درباره حضرت مهدی(عجل الله فرجه) و دوران ظهور در داستان پیامبران الهی بیان شده و شباهت های زیادی میان سیره انبیاء با حضرت مهدی(عج الله) وجود دارد.

مثلاً طبق همین آیه پنجم از سوره قصص، ما می توانیم تولد پنهانی حضرت مهدی(عجل الله فرجه) را همانند تولد پنهانی حضرت موسی(علیه السلام) بدانیم.

قرآن کریم در داستان حضرت موسی(علیه السلام) از تدابیر شدید امنیتی از سوی فرعون برای جلوگیری از زنده ماندن پسر بنی اسرائیل حکایت دارد (آیه چهارم/سوره قصص).

زیرا به آنها وعده ظهور منجی از میان بنی اسرائیل داده شده بود. سیاق آیات ابتدای سوره نشان می دهد ترس آنان از وقوع این وعده، سبب کشتار نوزادان پسر بنی اسرائیل شد. از آنجا که تحقق وعده الهی حتمی است، در چنین شرایطی که ظالمان در فکر نابودی منجی الهی هستند، خداوند نیز با اجرای تدبیر خود، جان او را حفظ می کند؛ چنانکه مادر حضرت موسی(علیه السلام) دوران حمل را به طور پنهانی سپری نمود و پروردگار به او وحی کرد که چگونه حضرت موسی(علیه السلام) را از گزند دشمنان حفظ کند و با این تدبیر حضرت موسی(علیه السلام) در دامن دشمن رشد یافت.

نمونه ای از تحقق این مشیت الهی، حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله و سلَّم) و یارانش بعد از ظهور اسلام بود و نمونه گسترده تر آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله حضرت مهدی(عجل الله فرجه) است.

همانگونه که دولت بنی عباس با همه وسعتش در دوران امام هادی و امام عسگری(علیهما السلام) این دو امام را در شهر سامرا که شهری نظامی بود، زندانی کرد. زندان این دو امام، زندان اجتماعی یا سیاسی نبود، بلکه زندان نظامی بود، و این مسئله نشانگر ترس شدید آنان از ظهور و ولادت این مصلح موعود است که هزاران حدیث از طرق فریقین درباره او وارد شده بود و به قدرت نامحدود الهی و علم و تدبیر او مصلح موعود به شکل پنهان تولد یافت و همانطور که در روایات وارد شده است آثار بارداری در مادر بزرگوار حضرت مهدی(عجل الله فرجه) تا زمان وضع حمل به هیچ وجه نمایان نشد و حتی نزدیکترین کسان به خانواده حضرت عسگری(علیه السلام) از ولادت و بارداری پنهان نرجس خاتون بی خبر بودند و حضرت مهدی(عجل الله فرجه) همچون حضرت موسی(علیه السلام) در دامان دشمن رشد کرد.(2)

اما آنان که تنها به قدرت ها و اسباب مادی چشم دارند، ولادت امام را انکار می کنند و قدرت و تسلط نظامی حکومت عباسی بر زندگی این دو امام را مانع تحقق ولادت حضرت مهدی(عجل الله فرجه)؛ چرا که مفهوم پنهانی بودن ولادت و غیبت امام را که پنهانی بودن هویت ایشان و نه عدم حضور ایشان است، را درک نکرده اند.

نتیجه

دلیل بیان تفصیلی داستان پنهانی بودن ولادت و رشد و نموّ حضرت موسی(علیه السلام) در قرآن همین است که مۆمنان با تدبر در آن، به حال حضرت مهدی(عجل الله فرجه) آگاه گردند و این مثال و نمونه، آنها را به طور آشکار به حقیقتی راهنمایی می کند که باید به آن اعتقاد قلبی و ایمان کامل داشته باشند.

سمیرا باقری     

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1.      تفسیر نمونه، جلد3،صفحه447.

2.      منتخب الأثر، صفحه125.

3.      نرم افزار جامع التفاسیر.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.