تبیان، دستیار زندگی
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به ایران سفر کرده بود، در ابتدای این سفر با جمعی از زنان که گفته می‌شود یکی از آن‌ها «نرگس محمدی» بوده، دیدار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملاقات اشتون با یک محکوم امنیتی


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به ایران سفر کرده بود، در ابتدای این سفر با جمعی از زنان که گفته می‌شود یکی از آن‌ها «نرگس محمدی» بوده، دیدار کرد.


اشتون

«کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به ایران سفر کرده، با گروهی از «فعالان زن» دیدار کرده است.

«مایکل مان» سخنگوی اشتون ضمن اعلام این خبر، مدعی شده که این دیدار به مناسبت روز جهانی زن صورت گرفته است.

آنطور که «لیز دوست» خبرنگار بی‌بی‌سی در صفحه توئیتر خود نوشته، «نرگس محمدی» یکی از 7 زنی بوده که اشتون با آن‌ها دیدار کرده است. محمدی یکی از محکومین امنیتی است که بعد از فتنه 88 دستگیر شد.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه که اروپا که به تهران سفر کرده است، با گوهر عشقی مادر ستار بهشتی نیز، دیدار کرد.

نرگس محمدی: ملاقات با اشتون هماهنگ شده بود نرگس محمدی با اشاره به دیدارش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ملاقات ما با اشتون از قبل هماهنگ شده بود.

به گزارش فارس، نرگس محمدی از محکومان فتنه 88 که در جریان سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وی دیدار کرده بود، در گفت و گویی با رادیو فردا جزئیاتی از این دیدار را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه من در این دیدار یک دعوتنامه رسمی از اشتون دریافت کردم،‌ تصریح کرد: دیدار ما و اشتون کاملا رسمی و از پیش هماهنگ شده بود.

وی افزود: در دیدار با اشتون، در رابطه با حقوق بشر در ایران بحث شد و ما مطالبات خود را از شرایط موجود مطرح کردیم.

نرگس محمدی ملاقات خود با اشتون را چند ساعته خواند.

واکنش افخم به دیدار اشتون با فعالان زن:

هماهنگ نشده بود به سفارت اتریش رسما تذکر دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار اشتون با برخی فعالان زن این برنامه ها را هماهنگ نشده عنوان و اعلام کرد: در همین زمینه به سفارت اتریش در تهران تذکر رسمی داده شده است.

مشخص نیست پشت پرده فراهم کردن زمینه دیدار مقامات اروپایی با فعالان فتنه 88 و اعلام حمایت مالی و معنوی از آنان چیست؟

به گزارش خبرگزاری مهر مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص برخی برنامه های غیر رسمی و هماهنگ نشده در جریان سفر خانم کاترین اشتون به کشورمان ، موارد پیش آمده را مبتنی بر نگاه متأثر از برخوردهای گزینشی سیاسی و دوگانه از مقوله مهم حقوق بشر دانست و گفت: اینگونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمکی نمی کند.

مشخص نیست پشت پرده فراهم کردن زمینه دیدار مقامات اروپایی با فعالان فتنه 88 و اعلام حمایت مالی و معنوی از آنان چیست؟

وی افزود : تماس با جامعه مدنی تا زمانیکه مداخله در امور داخلی تلقی نگردد و احترام به آداب و ارزشهای کشورها مد نظر قرار گرفته باشد، در برنامه سیاست خارجی امری شناخته شده بوده کما اینکه وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سفر به سایر کشورها در این چارچوب با فعالان جامعه مدنی از جمله محققین، اساتید و نویسندگان دیدار و تبادل نظر می نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در همین زمینه به سفارت اتریش در تهران تذکر رسمی داده شده است.

ورود نمایندگان مردم به موضوع در همین حال، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه باید پاسخگوی دیدار اشتون با محکوم فتنه باشد افزود:این موضوع را در اولین جلسه کمیسیون بررسی خواهیم کرد.

ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانا با بیان اینکه دیدار اشتون با نرگس محمدی به بهانه دیدار با فعالان زن ایرانی قابل توجیه نیست اظهار داشت: این مسئله برای ما جای تعجب دارد.

وی افزود: ظاهرا این سفرها فقط برای زنده نگه داشتن فتنه گران است چرا که اشتون شخصیت مستقل نیست و به نوعی پادوی آمریکا و غرب است.

آقامحمدی ادامه داد: ظاهرا اشتون هم مثل هیئت پارلمانی اروپا از میزبانی جمهوری اسلامی برای دیدار با فتنه گران سوء استفاده کرده است.

این نماینده مجلس گفت: نرگس محمدی هیچ جایگاهی در جمهوری اسلامی و سیاست خارجی ما ندارد و فقط یک زندانی و مجرم است.

وی اظهار داشت: قطعا وزارت خارجه باید در مورد این موضوع پاسخگو باشد و ما هم در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

فراوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس،مهر،دانا،باشگاه خبرنگاران