تبیان، دستیار زندگی
رود آمازون در کنار اینکه دومین رودخانه بلند در جهان است رکوردهای دیگری را نیز در دست دارد. این رودخانه با 6 هزار و 405 کیلومتر دومین رودخانه بلند در جهان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رودهای بزرگ


با چند رود بزرگ جهان آشنا شوید و نام های آنها را به خاطر بسپارید شاید روزی به این سرزمین ها سفر کردید .

رود آمازون

رود آمازون در کنار اینکه دومین رودخانه بلند در جهان است رکوردهای دیگری را نیز در دست دارد. این رودخانه با 6 هزار و 405 کیلومتر دومین رودخانه بلند در جهان است و همچنین به عنوان عریض ترین رودخانه دنیا نیز شناخته می شود. این رودخانه دارای 10 کیلومتر عرض در برخی از نقاط است. همچنین این رود به تنهایی 20 درصد از آب هایی که رودخانه ها به دریاها می ریزند را تامین می کند. در کنار این رکوردها این رودخانه محل زندگی بیش از دو هزار موجود دریایی است.

رودهای بزرگ

رود یانگ ته سه

رودخانه یانگ ته سه که در زبان محلی به آن چنگ جینگ نیز می گویند بلندترین رود در آسیا است. این رود آب خود را از سرچشمه های مختلف تامین می کند و در مسیر خود نیز پیچ وخم های زیادی دارد و البته بعداز طی کردن یک مسیر 6 هزار و 917 کیلومتری به دریا می ریزد. عرض این رودخانه بین 300 تا 400 متر در تغییر است. البته عمق آن نیز بین 5 تا 10 متر در تغییر است.

رودهای بزرگ

رود می سی سی پی

این رود به عنوان بلندترین رود در آمریکا شناخته می شود و همچنین چهارمین رود بلند در دنیا است. این رود از کوه های راکی سرچشمه می گیرد و بعد از طی کردن یک مسیر 6 هزار و 228 کیومتر به خلیج مکزیک سرریز می شود. برحسب محاسبات انجام شده حوزه این رودخانه 31 ایالت آمریکا را پوشش می دهد. عمق این رودخانه نیز بین یک تا 61 متر متغییر است.

رود نیل 6695 کیلومتر درازا دارد. این رود 9 کشور آفریقایی از جمله مصر، اوگاندا و سودان را طی می کند و سرانجام به دریای مدیترانه وارد می شود

رودهای بزرگ

رود Yenisey

یکی از بلندترین روخانه های جهان در روسیه قرار دارد. این رودخانه از کوه های مغولستان سرچشمه می گیرد و به سمت شمال و قطب شمال می رود. این رودخانه به عنوان بزرگترین رودخانه ای شناخته می شود که به دریای منجمد شمالی می ریزد. طول این رودخانه به پنج هزار و 526 کیلومتر می رسد. در قسمت های جنوبی این رودخانه سدهایی برای استفاده کشاورزان و استفاده های صنعتی ساخته شده است. عمق این رودخانه در بیشترین حالت به 24 متر می رسد اما متوسط عمق این رودخانه 14 متر است.

رودهای بزرگ

رود نیل

شاید بپرسید پس رود نیل چه می شود؟ رود نیل 6695 کیلومتر درازا دارد. این رود 9 کشور آفریقایی از جمله مصر، اوگاندا و سودان را طی می کند و سرانجام به دریای مدیترانه وارد می شود.

اما در گذشته های دور نیل برای آفریقایی ها و به وی ‍ ژه برای مصری ها صرفا یک رود نبوده است. نیل در شکل دادن به تمدن مصری نقش بسیار مهمی داشته است. تمدنی که 5300 سال پیش شکل گرفت و به مدت 3000 سال درخشید. این رود زمین های سوزان مصر را حاصلخیز کرد. طغیان هر ساله ی آب رودخانه باعث می شد که زمین های کشاورزی مصریان انباشته از خاک حاصلخیز شود.

رودهای بزرگ

به این ترتیب مردم به کشت و کار می پرداختند. علاوه بر این، رود نیل، شاه راهِ مصر هم محسوب می شده و قایق های تجاری از روی آن عبور می کردند. برخی از بزرگترین آثار باستانی جهان – از جمله اهرام و مجسمه های غول پیکر مانند ابوالهول – در کنار همین رود خفته اند. اگر زمانی گذارتان به رود نیل افتاد، در زمان گذشته سفر کرده اید؛ زیرا رودی را تماشا می کنید که مصریان باستان هم 5000 سال پیش، پس از یک روز کارِ طاقت فرسا بر ساحل آن می نشستند و غروب خورشید را تماشا می کردند. فقط یادتان باشد که در این رود آب تنی نکنید زیرا با تمام زیبایی اش، تمساح های خطرناکی هم دارد.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: هدهد- satellite

مطالب مرتبط:

آشنایی با ستاره‌ها

از گرد باد چه می‌دانید؟

دانستنیهای آتشفشانی

مرجان‌های دریایی

اجرام سرگردان: خرده سیارک‌ها

دانستنیهایی از ماه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.