تبیان، دستیار زندگی
معاون سلامت وزارت آموزش وپرورش، با تاکید بر اینکه دانش آموزان از نگهداری مواد محترقه و منفجره خودداری کنند گفت: خانواده ها مراقب کودکان و نوجوانان خود باشند و با آگاهی دادن آنها را از خطرات مواد محترقه مطلع کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های آموزش و پرورش در خصوص چهارشنبه آخر سال

توصیه های آموزش و پرورش در خصوص چهارشنبه آخر سال


معاون سلامت وزارت آموزش وپرورش، با تاکید بر اینکه دانش آموزان از نگهداری مواد محترقه و منفجره خودداری کنند گفت: خانواده ها مراقب کودکان و نوجوانان خود باشند و با آگاهی دادن آنها را از خطرات مواد محترقه مطلع کنند.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،محمد چینیان گفت: دانش آموزان باید خطرات ناشی از بازی با مواد منفجره و وسایل آتش بازی را به دوستان خود یادآوری کنند و حتی المقدور از حضور در این مراسم به ویژه در محل های شلوغ خودداری کرده و در صورت لزوم به همراه والدین خود در مراسم چهارشنبه سوری شرکت کنند. دانش آموزان و نوجوانان باید توصیه های کارشناسان ایمنی را جدی گرفته و با بی احتیاطی در روزهای پایانی سال شادی خود و دیگران را خراب نکنند.

با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه و ارائه ی توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی های خطرناک ترغیب کنند و اولیاء در صورت لزوم به همراه فرزندان خود در این مراسم شرکت و بر رفتارهای آنان نظارت داشته باشند.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده ها مسئولیت بیشتری در مراقبت از فرزندان خود برعهده دارند توصیه کرد: با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه و ارائه ی توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی های خطرناک ترغیب کنند و اولیاء در صورت لزوم به همراه فرزندان خود در این مراسم شرکت و بر رفتارهای آنان نظارت داشته باشند. همچنین مسئولین مراکز آموزشی، تربیتی و مدارس ضمن اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ارائه توصیه های کارشناسان ایمنی به دانش آموزان، آگاهی های لازم را در خصوص خطرات مواد محترقه و منفجره به اطلاع آنان رسانده و آنها را به اجتناب از مواد محترقه و آتش بازی تشویق کنند.

چینیان تصریح کرد: لازم است شهروندان در روزهای پایانی سال که منتهی به چهارشنبه آخرسال می شود، از قرار دادن اشیاء و مواد قابل اشتعال به خصوص ظروف نفت و مایعات سریع الاشتعال در محل روباز و غیرمسقف خودداری کنند چرا که پرتاب فشفشه و افتادن آن بر روی این مواد موجب بروز آتش سوزی های بزرگ خواهد شد و حتی الامکان پنجره های منازل نیز باید در این مواقع بسته باشند تا مانع ورود مواد و لوازم آتش بازی پرتاب شده به اطراف شود.

وی گفت: در صورت بروز آتش سوزی، خونسردی خود را حفظ کرده، سریعا کودکان را از محل حریق به محل امن انتقال داده و سپس بلافاصله با تلفن 125 به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع دهند و چنانچه با مصدومی مواجه شدند با تلفن 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه اطلاع دهید.

چینیان با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه ایمنی و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال استان ها با موضوع «کاهش اثرات حوادث و سوانح مرتبط با آتش سوزی» و اتخاذ تدابیر ایمنی مناسب برای مدارس گفت: آگاه سازی و اطلاع رسانی پیام های مرتبط با استفاده از ظرفیت موجود استانی و محلی، اجرای برنامه اطفای حریق، تخلیه اضطراری و پناه گیری با اولویت مدارس مجری طرح دانش آموز آماده در روزهای سخت (دادرس)، از برنامه های آموزش و پرورش برای مدارس است.

در صورت بروز آتش سوزی، خونسردی خود را حفظ کرده، سریعا کودکان را از محل حریق به محل امن انتقال داده و سپس بلافاصله با تلفن 125 به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع دهند و چنانچه با مصدومی مواجه شدند با تلفن 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه اطلاع دهید.

معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ارایه آموزش های ایمنی و بهداشتی (نظری عملی) برای دانش آموزان، والدین و کارکنان مدرسه با دعوت از کارشناسان آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس و ... برگزاری انواع مسابقات، نمایشگاه و برنامه های فرهنگی مرتبط با موضوع و اختصاص بخشی از کلاس های درس به موضوع حوادث شب چهارشنبه آخر سال، راهکارهای کاهش خسارات و اقدام مناسب جایگزین از دیگر تدابیر اتخاذ شده است.

چینیان ادامه داد: تاکید بر اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت اصول ایمنی و مراقبت در برابر حوادث و سوانح، کمک های اولیه و فوریت های پزشکی، امدادی و ...و زمینه سازی برای مشارکت تشکل های دانش آموزی، انجمن اولیا و مربیان، سایر سازمان های مردم نهاد و ارایه راهکارهای پیشنهادی، برخی دیگر از برنامه ها در این زمینه است.


منبع: پورتال وزارت آموزش و پرورش

بخش سفیران تبیان