تبیان، دستیار زندگی
یکی از مشاغلی که صاحبان آن به شکل‌های مختلف در معرض آسیب‌های پوستی هستند، رانندگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رانندگان مراقب پوستشان باشند


یکی از مشاغلی که صاحبان آن به شکل‌های مختلف در معرض آسیب‌های پوستی هستند، رانندگی است.


راننده

عوارض پوستی رانندگی

رانندگان به دلیل حضور دائمی در خیابان‌ها و جاده‌ها، در معرض تابش مداوم نور خورشید و پرتوهای زیان‌بار آن هستند. هم‌چنین تماس مستمر این افراد با وسایل و اجسام آلوده مثل پول، می‌تواند آن‌ها را در مواجهه با عوامل گوناگون بیماری‌زا قرار دهد. علاوه بر این، رانندگان به دلیل قرار گرفتن در پشت فرمان و رانندگی، مجبورند ساعت‌های زیادی را روی صندلی بنشینند و قرار گرفتن در این حالت به مدت طولانی، می‌تواند باعث بروز عوارض پوستی در آن‌ها شود.

عوارض پوستی پول کثیف

همه رانندگان و به خصوص رانندگان تاکسی که در تماس مداوم با پول هستند، باید توجه بیشتری به بهداشت فردی داشته باشند تا آلودگی‌های میکروبی از این طریق به آن‌ها منتقل نشود. اهمیت این موضوع، وقتی پوست راننده دچار آسیب‌هایی مثل بریدگی و سوختگی شده باشد، دوچندان خواهد بود. استفاده از دستکش می‌تواند مناسب و موثر باشد ولی رانندگان، کمتر به پوشیدن آن تمایل دارند. در هر حال، تماس پوست با اسکناس و سکه‌هایی که احتمال آلودگی آن‌ها وجود دارد، در این حرفه، اجتناب‌ناپذیر است و شستشوی منظم دست‌ها با آب و صابون و پانسمان صحیح زخم‌های باز، مهم‌ترین توصیه‌ای است که می‌تواند سلامت فرد را حفظ کند.

عوارض پوستی نور خورشید

به غیر از تماس پوست با اشیای آلوده، پرتوهای خورشید نیز برایشان مضر است. بیشتر رانندگان، ساعت‌های زیادی از روز را در معرض تابش آفتاب قرار دارند. اشعه خورشید باعث پیری زودرس پوست و افزایش احتمال بروز سرطان‌های پوستی می‌شود. در بیشتر رانندگان باسابقه در کشورهایی که فرمان خودرو در طرف چپ قرار دارد، سمت چپ پوست صورت که نزدیک به پنجره و در معرض تابش بیشتر نور خورشید است، چین و چروک و جوش‌های سر سیاه بیشتری نسبت به سمت راست صورت دارد.

مهم‌ترین توصیه در این موارد، حفظ پوست از اشعه خورشید است و بهترین راه محافظت، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب استاندارد است. نکته مهمی که معمولاً از آن غفلت می‌شود، نحوه استفاده از این کرم‌هاست که معمولاً باید هر 4 ساعت یک‌بار تجدید شود، زیرا اثر محافظتی این کرم‌ها پس از این مدت از بین می‌رود. همچنین میزان کرم و ضخامت آن روی پوست هم برای محافظت مطلوب، اهمیت دارد. میزان کرم ضد آفتاب مورد نیاز برای پوشش پوست صورت هم به اندازه طول یک انگشت سبابه است که این مقدار هر 4 ساعت باید تجدید شود.

همه رانندگان و به خصوص رانندگان تاکسی که در تماس مداوم با پول هستند، باید توجه بیشتری به بهداشت فردی داشته باشند تا آلودگی‌های میکروبی از این طریق به آن‌ها منتقل نشود. شستشوی منظم دست‌ها با آب و صابون و پانسمان صحیح زخم‌های باز، مهم‌ترین توصیه‌ای است که می‌تواند سلامت فرد را حفظ کند.

جوش‌ها و کیست‌های رانندگان

کیست‌های مویی و جوش‌ها از دیگر مشکلات پوستی راننده‌هاست. تصور اغلب افراد این است که پیدایش هردوی این عوارض در اثر سایش مکرر پوست بدن و لباس است، اما این موضوع درباره کیست‌های مویی صدق نمی‌کند. کیست‌های مویی عوارضی دارند که بیشتر جنبه ارثی دارد و نمی‌توان با اصلاح وضعیت فیزیکی یا تغییر شغل، از بروز آن پیشگیری کرد. اما این موضوع در مورد جوش‌ها، کاملاً متفاوت است. این جوش‌ها که جوش‌های آکنه‌ای سایشی نام دارند و بیشتر در نواحی ران‌ها و باسن دیده می‌شوند، در اثر سایش پوست با شلوار و صندلی و حرکات رفت و برگشت به وجود می‌آیند. برای جلوگیری از افزایش این جوش‌ها، می‌توان پوست این نواحی را به پودر تالک یا پودر بچه آغشته کرد. هم چنین برای درمان جوش‌های آکنه‌ای سایشی می‌توان از پمادهای ترتینویین نیم درصد هم استفاده کرد.

بوی بد پا

بوی بد پاها، خیلی از رانندگان را آزار می‌دهد. طبیعی است که وقتی پاها مدت زیادی داخل کفش می‌مانند، عرق و محیط را برای رشد انواع قارچ‌ها مساعد می‌کند. ادامه این شرایط برای مدت طولانی می‌تواند باعث رشد قارچ‌های بین انگشتی شود. مهم‌ترین توصیه در این موارد، خارج کردن پاها در فواصل زمانی معین از کفش و شستشوی منظم آن‌هاست. رانندگان باید حتماً در انتخاب کفش و جوراب هم دقت داشته باشند. جنس و قالب کفش و جوراب باید به نحوی باشد که تهویه و تبادل هوا در آن راحت انجام شود و باعث تعریق پوست و عوارض ناشی از آن نشود.

5 ابزار کار رانندگی به روایت پزشکان

اگر چه رانندگان خودشان بهتر از هرکس دیگری ابزار کارشان را می‌شناسند، اما پزشکان معتقدند که با استفاده از برخی ابزارهای جانبی می‌توان عوارض شغلی رانندگی را به حداقل رساند. مهم‌ترین لوازم کار رانندگی به روایت پزشکان عبارت است از:

بوق زدن راننده

1. مرطوب کننده:

به دلیل این که رانندگان در معرض هوا، باد و سرما و گرمای محیط هستند، بیشتر وقت‌ها پوستشان خشک می‌شود. متأسفانه آقایان راننده عادت ندارند از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنند و این کار را زنانه می‌دانند، در حالی که پوست به رطوبت نیاز دارد و اگر تأمین نشود، باید منتظر ترک خوردن پوست و خشکی و زخم شدن سرانگشتان خود باشید.

2. دستکش:

این کار 2 فایده مهم دارد؛ جلوگیری از تماس پوست با عوامل آسیب‌رسان محیطی مانند نور آفتاب، سرما، باد و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی ناشی از رد و بدل کردن پول یا تماس با وسایل آلوده دیگر موجود در اتومبیل.

3. عینک:

بیشتر رانندگان و به خصوص آقایان، چشم‌های خود را در مقابل نور آفتاب، ناخودآگاه جمع می‌کنند، در حالی که با زدن عینک می‌توانند علاوه بر محافظت از سلامت چشم، از بروز چروک‌های ریز اطراف آن که در اثر اخم کردن و جمع کردن چشم‌ها در برابر نور آفتاب اتفاق می‌افتد، جلوگیری کنند.

4. تنش زدایی:

استرس و تنش، جزو جدایی ناپذیر رانندگی در کلان‌شهرهایی مثل تهران است و تنش‌زدایی از توصیه‌های مهم پزشکان به رانندگان است؛ مثلاً از طریق گوش دادن به موسیقی‌های ملایم یا حتی فایل‌های آموزشی صوتی که برای زبان انگلیسی و... در بازار وجود دارند. ورزش نیز یکی دیگر از راه‌های تنش‌زدایی است. وقتی پشت ترافیک مانده‌اید، در حالت نشسته، پاهایتان را از پنجه و سر انگشتان پا به جلو و عقب خم کنید تا حرکت ماهیچه ساق پا به عملکرد بهتر دریچه‌های سیاهرگ‌های پا کمک کند و واریس یا مشکلات دیگر مثل لخته شدن خون در بدنتان در درازمدت رخ ندهد.

5. آب:

چه در تابستان و چه در زمستان، حتماً همراه خود آب داشته باشید و مرتب بنوشید، چون کمبود آب به خصوص در کسی که مدام بیرون از خانه است و مجال نوشیدن آب مورد نیاز بدنش را ندارد، می‌تواند آثار سوئی بر ارگان‌های بدن داشته باشد که پوست هم یکی از آن‌هاست.

نویسنده: دکتر غلامحسین غفارپور

منبع: روزنامه سلامت


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47

برگرفته از گروه: خودرو