تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که شما در گام اول به این نتیجه می رسید که با یک مشکل سخت افزاری رو به رو هستید، در گام بعدی باید به این موضوع فکر کنید که چگونه باید سخت افزار مورد نظر را پیدا کرد و این که چگونه می توان با این موضوع برخورد کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکل سخت‌افزاری کجاست؟


هنگامی که شما در گام اول به این نتیجه می رسید که با یک مشکل سخت افزاری رو به رو هستید، در گام بعدی باید به این موضوع فکر کنید که چگونه باید سخت افزار مورد نظر را پیدا کرد و این که چگونه می توان با این موضوع برخورد کرد.

در صورتی که شما یک اپ تاپ و یا یک رایانه رومیزی خریداری کرده اید، اگر محصول مورد نظر تحت ضمانت و یا گارانتی باشد، به هنگام برخورد با مشکل نیازی به جستجوی شما نیست، بلکه شرکت تولید کننده خود به بررسی می پردازد اما اگر دستگاه شما دیگر شامل گارانتی نمی شود این شما هستید که می بایست برخی کارها را انجام دهید.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

صفحه آبی رنگ: جستجو در مورد پیام خطا

این بحث ممکن است به نوعی کلیشه ای به نظر آید اما زمانی که با یک صفحه آبی رنگ مواجه می شوید بهتر است در مورد پیغامی که مشاهده می کنید ابتدا جستجو کنید و مفهوم پیغام را به درستی متوجه شوید. این کار می تواند کمک شایانی در پیدا کردن منبع خطا باشد.

اغلب صفحه های آبی رنگ در نسخه های جدید ویندوز به چشم می خورد و به احتمال زیاد مشکلات سخت افزاری می تواند موجب ظاهر شدن این صفحه باشد. صفحه آبی رنگ اغلب اطلاعاتی در مورد درایورهایی که از کار افتاده اند و یا اینکه با نوعی خطا مواجه شده اند را نمایش می دهد.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

برای مثال ممکن است شما با صفحه آبی رنگی مواجه شوید که پیامی با مضمون NV4_disp.dll را به شما نشان می دهد. در این حالت شما می تواند با یک جستجوی سریع در اینترنت متوجه شوید که این مشکل مربوط به درایور کارت گرافیک است. بنابراین شما می توانید به سراغ کارت گرافیک خود بروید. ممکن است کارت گرافیکتان از کار افتاده باشد و یا این که به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد. در نتیجه با یک جستجوی ساده وقت خود را به بررسی قطعات دیگر نمی گذارید.

بررسی وضعیت SMART هارد دیسک

هارد دیسک ها براساس طرح S.M.A.R.T ساخته شده اند و این طرح مخفف (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology) است. ویژگی است که این امکان را به هارد دیسک می دهد تا نظارتی بر روی خود داشته باشد و در صورتی که به هنگام شروع با خطایی مواجه شود آن را در قالب یک اعلان به اطلاع کاربر می رساند.

اما این موضوع نیز وجود دارد که برخی اوقات ممکن است SMART وضعیت هارد دیسک را سالم اعلام کند در صورتی که هارد دیسک با مشکل رو به رو است. در نتیجه این روش را چندان نمی توان کامل دانست.

زمانی که پیغامی با مفهوم SMART error را دریافت کردید می توانید از ابزار تجزیه و تحلیل SMART استفاده کنید و از وضعیت هارد دیسک خود گزارش تهیه کنید.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

تست کردن Ram سیستم

ایجاد خرابی در RAM می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود. اگر کامپیوتر داده ها را بر روی RAM می نویسد و RAM داده های مختلفی را برمی گرداند علت آن وجود عیب فنی در RAM است. در این حالت ممکن است شما با مشکلاتی همچون قفل شدن نرم افزارها، صفحه نمایش آبی، از بین رفتن فایل سیستم و ... مواجه شوید.

برای تست کردن RAM و اینکه آیا به درستی کار می کند یا نه، می توانید از ابزار تشخیص مموری ویندوز استفاده کنید. این ایزار داده تمامی سکتورها را از روی RAM می نویسد و آن ها را برعکس می خواند و تضمین می کند که تمامی RAM به درستی کار می کند.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

بررسی سطح حرارت

داخل کامپیوتر شما چگونه گرم می شود؟

گرمای بیش از حد می تواند نتایجی همچون صفحه آبی رنگ، قفل شدن، خاموش شدن ناگهانی سیستم و ... را به دنبال داشته باشد.

از جمله دلایلی که می تواند موجب ایجاد گرمای بیش از حد سیستم شود عبارتند از: گرمای بیش از حد محیط که تهویه نامناسب را به دنبال دارد، ممکن است فن داخل کامپیوتر شما متوقف شده باشد و یا این که پر از گرد و غبار شده باشد.

کامپبوتر می تواند بر درجه حرارت داخلی خود نظارت داشته باشد و شما می توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. این یک دسترسی کلی در BIOS کامپیوتر است اما شما می توانید اطلاعات سیستم را با استفاده از برنامه های کمکی همچون SpeedFan یا Speccy مشاهده کنید.

توصیه می شود سطح حرارت کامپیوتر خود را چک کرده و مطمئن شوید که در مکانی مناسب قرار دارد.

تمامی مشکلات سخت افزاری به راحتی قابل تشخیص نیست. در نهایت می توان گفت بهترین راه برای این که تعیین کند که آیا این قطعه دارای مشکل است یا نه، جایگزینی و یا تعویض آن است

در صورتی که درجه حرارت کامپیوتر شما بیش از حد بالا رود ممکن است بیشتر در زمان هایی با خطا رو به رو شوید که خواستار انجام کارهایی همچون اجرای بازی ها و ... هستید چرا که این گونه بازی ها به پردازنده و کارت گرافیک فشار زیادی وارد می آورد. به هنگام اجرای چنین کارهایی همواره یک چشم خود را بر روی دمای سیستم خود نگه دارید نه تنها زمانی که کار خاصی انجام نمی دهید.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

تست کردن کارت گرافیک

کارت گرافیک سیستم نیز می تواند تحت فشار باشد. برای مثال اگر درایور کارت گرافیک قفل شده باشد و شما بازی را اجرا کرده باشید در این حالت بازی شما نیز قفل خواهد شد و یا این که مشکلات عجیب و غریبی را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید برای بررسی فشار و وضعیت کارت گرافیک خود از ابزارهای کمکی همچون 3DMark استفاده کنید.

در صورت بروز مشکلات گرافیکی با مسائلی همچون قفل شدن، صفحه آبی رنگ و ... مواجه خواهید شد.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

تمامی مشکلات سخت افزاری به راحتی قابل تشخیص نیست. در نهایت می توان گفت بهترین راه برای این که تعیین کند که آیا این قطعه دارای مشکل است یا نه، جایگزینی و یا تعویض آن است.

به عنوان مثال اگر تصور می کنید که کارت گرافیک سیستمتان موجب ظاهر شدن صفحه آبی رنگ شده است، می توانید آن را از جای خود خارج نموده و کارت گرافیک دیگری را جایگزین کنید. اگر همه چیز به خوبی انجام شد این احتمال وجود دارد که کارت گرافیک قبلی دارای مشکل بوده باشد. البته این موضوع برای کسانی که جعبه ای از ابزارهای مختلف را نزد خود ندارند می تواند کمی مشکل باشد.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

How to Identify Which Hardware Component is Failing in Your Computer”‌ Chris Hoffman”‌

howtogeek

How to Tell a Hardware Problem From a Software Problem