تبیان، دستیار زندگی
برخی از کاربران نسبت به بعضی از اقدامات کمپانی‌ها به دلایل امنیتی احساس نگرانی می‌کنند و غالبا این افراد کمپانی‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک را جزو مراکزی در نظر می‌گیرند که ارتباطات پشت پرده‌ای به منظور گزارش فعالیت‌های کاربران ارائه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیفون حرکات شما را رصد می‌کند


برخی از کاربران نسبت به بعضی از اقدامات کمپانی‌ها به دلایل امنیتی احساس نگرانی می‌کنند و غالبا این افراد کمپانی‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک را جزو مراکزی در نظر می‌گیرند که ارتباطات پشت پرده‌ای به منظور گزارش فعالیت‌های کاربران ارائه می‌کنند. کاربرانی که چنین نگرشی دارند، باید اپل را نیز به لیست بلندبالای خود اضافه کنند.

آیفون حرکات شما را رصد می‌کند

معمولا تصور ما این است که بعد از درآوردن باتری یک گوشی یا تمام شدن کامل شارژش، گوشی دیگر هیچ کارایی خاصی نمی‌تواند داشته باشد.

اما به تازگی یکی از کاربران سایت ردیت به نام Glarznak متوجه نکته جالبی شده است:

او به تازگی سفر رفته بود، اما شارژرش مشکل پیدا کرده بود، به همین خاطر به تدریج شارژ آی‌فون 5sاش تمام شد و گوشی‌اش خاموش شد، وی 4 روز دیگر با گوشی خاموش به سفر خود ادامه داد.

او از اپلیکیشن Argus برای پایش حرکات خود استفاده می‌کرد، این اپ از تراشه M7 آی‌فون 5s استفاده می‌کند.

هنگامی که او از سفر برگشت و گوشی‌اش را شارژ کرد، متوجه شد، اپلیکیشن حساب همه قدم‌های او را در آن 4 روز داشته است!

اپل به این نکته‌ اشاره کرده است که در صورت وجود چنین قابلیتی، کاربرد خاصی برای آن تعریف نشده است، چرا که محتمل‌ترین کاربرد آن می‌تواند در هنگام اتصال به جی‌پی‌اس باشد که این ویژگی وجودی ندارد

نکته اینجاست که همان مقدار شارژ اندک باقیمانده که برای بالا آوردن کامل سیستم عامل و کل گوشی کافی نیست، می‌تواند برای کار کردن قطعاتی مثل همین تراشه M7 کافی باشد. احتمالا بعد از شارژ دیتای ذخیره شده در تراشه تحویل اپلیکیشن آرگوس شده است.

شاید این موضوع کمی دور از ذهن به‌نظر برسد، اما درصورتی که چنین امری واقعیت داشته باشد، می‌توان از آن پیشگیری کرد. برای مثال کاربران قادرند تا با غیرفعال کردن ویژگی مربوط به شمارش قدم‌ها و وضعیت حرکتی، چنین قابلیتی را غیر فعال کنند. همچنین در مورد سایر کمپانی‌ها همچون گوگل نیز دریافت و ثبت اطلاعات کاربران یک معامله‌ی یک طرفه نیست، بلکه کاربران در قبال این موضوع که داده‌های آن‌ها ثبت می‌شود خدماتی را که مبتنی بر این داده‌ها است و به تسهیل زندگی مجازی آن ها کمک می‌کند، دریافت می‌کنند. اپل نیز با اطلاع از این موضوع به این نکته‌ اشاره کرده است که در صورت وجود چنین قابلیتی، کاربرد خاصی برای آن تعریف نشده است، چرا که محتمل‌ترین کاربرد آن می‌تواند در هنگام اتصال به جی‌پی‌اس باشد که این ویژگی وجودی ندارد.

آیفون حرکات شما را رصد می‌کند

این مطلب در عین حال که می‌تواند چیز جالبی باشد و خیلی از کاربران از وجودش خوشحال باشند، همزمان یادآوری می‌کند که ما چقدر آسیب‌پذیر هستیم و ممکن است همواره افراد و سازمان‌هایی با شیوه‌هایی قادر به تحت نظر گرفتن ما باشند و ما با ساده‌لوحی بی‌خبر باشیم!

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت، یک پزشک