تبیان، دستیار زندگی
این بیت که در آن تأکید خداوند متعال بر پرهیز از اقدام به طلاق است بیانگر اهمیت موضوع زندگی مشترک و پیامدهای منفی طلاق برای زن و شوهر، فرزندان، خانواده‌ها و سایر افراد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین راه حل ممکن


همان‌گونه که در پزشکی برای هر موضوعی سراغ جراحی و قطع عضو نمی‌روند و به درمان‌هایی مثل پرهیز غذایی، تجویز دارو، ورزش و... می‌پردازند، در اختلافات مربوط به زندگی مشترک هم بهتر است به طلاق به عنوان آخرین گزینه «آن هم با مشورت افراد صاحب‌نظر» نگاه کرد


تا توانی پا منه اندر فراق                                ابغض الاشیاء عندی الطلاق
طلاق

این بیت که در آن تأکید خداوند متعال بر پرهیز از اقدام به طلاق است بیانگر اهمیت موضوع زندگی مشترک و پیامدهای منفی طلاق برای زن و شوهر، فرزندان، خانواده‌ها و سایر افراد است. بطور معمول در هر زندگی مشترک ممکن است اختلافات متعددی بوجود بیاید که نحوة روبرو شدن با آن اختلافات بسیار اهمیت دارد.

همان‌گونه که در پزشکی برای هر موضوعی سراغ جراحی و قطع عضو نمی‌روند و به درمان‌هایی مثل پرهیز غذایی، تجویز دارو، ورزش و... می‌پردازند، در اختلافات مربوط به زندگی مشترک هم بهتر است به طلاق به عنوان آخرین گزینه «آن هم با مشورت افراد صاحب‌نظر» نگاه کرد.

آینده‌نگری قبل از جدایی

بررسی مختصری در زندگی افراد مطلقه و صحبت با این‌گونه افراد نشان می‌دهد در بسیاری موارد همسران از اقدام به طلاق پشیمان شده‌اند و اگر امکان بازگشت برای‌شان وجود داشت، برمی‌گشتند زیر یک سقف و زندگی مشترک‌شان را از نو می‌ساختند. گفت‌وگو با این همسران نشان‌دهندة عجله و تصمیم‌گیری بدون شناخت کافی و مناسب از شرایط زندگی پس از طلاق است. در واقع تحت تأثیر مشاجرات و درگیری‌ها و در موقعیت‌هایی که به لحاظ احساسی، خشمگین و برانگیخته بوده‌اند قدم در مسیر جدایی گذاشته‌اند، اما پس از مدتی با فروکش کردن احساسات و همچنین روبرو شدن با واقعیت‌های زندگی پس از طلاق «محدود شدن روابط با دوستان و آشنایان، نگاه‌های آزاردهنده اطرافیان، رفتارها و پیشنهادات هوس‌جویانه کلامی و غیرکلامی دیگران، مشکلات اقتصادی، احساس سربار بودن در خانواده پدری و...) متوجه تصمیم‌گیری اشتباه خود شده‌اند.

دستورالعمل‌های طلایی

لطفاً برای روبرو نشدن با این مشکلات، زمانی که اختلافات شما تکرار می‌شود و اوج می‌گیرد، به جای اندیشدن به طلاق و جدایی، ابتدا به دستور‌العمل‌های زیر بپردازید:

** بهترین اقدام این است که بصورت مشترک به بررسی چگونگی بوجود آمدن اختلاف و مشکل فکر کنید و راه حل مشترک «برنده –برنده» برای آن پیدا کنید.

** برای نتیجه‌گیری و اقدام مشترک به شیوه مثبت و پیش‌قدم برنامه‌ریزی کنید، یعنی هرکدام از شما بررسی نمایید که چه کاری برای حل مسئله و اختلاف موجود و برطرف کردن ناراحتی و دغدغه همسرتان می‌توانید بکنید. به عبارت دیگر منتظر شروع از جانب همسرتان نمانید و هردو نفر اقداماتی را برای رفع اختلاف انجام دهید.

** از مهارت همدلی برای درک موقعیت همسرتان استفاده کنید، یعنی خودتان را به جای او بگذارید و به موضوع مورد اختلاف از دید او نیز نگاه کنید.

بنابراین سعی نمایید سایر ابعاد زندگی مشترک که هنوز آسیب ندیده است را درگیر اختلاف فعلی نکنید، یعنی مراوده عاطفی، انجام امورات منزل، وارد نکردن دیگران به اختلافات و... را مد نظر داشته باشید

** از هر اقدامی که منجر به استمرار و پیچیده‌تر شدن اختلاف می‌شود، مثل اهانت به همسر و خانواده‌اش، سرزنش، تحقیر، افشای رازها، مقایسه، کنایه و ... پرهیز کنید.

** بین اختلافات قبلی و فعلی پل نزنید، به عبارت دیگر از گسترش اختلاف و ارتباط دادن آن به سایر جنبه‌های زندگی مشترک پرهیز کنید. به عنوان مثال یادآوری اختلافات و اتفاقاتی که در قبلاً داشته‌اید و پیش‌بینی اقدامات تلافی‌جویانه هیچ کمکی به رفع اختلافات شما نمی‌کند. بنابراین سعی نمایید سایر ابعاد زندگی مشترک که هنوز آسیب ندیده است را درگیر اختلاف فعلی نکنید، یعنی مراوده عاطفی، انجام امورات منزل، وارد نکردن دیگران به اختلافات و... را مد نظر داشته باشید.

** باتوجه به وجود مراکز مشاوره تخصصی، یکی از بهترین اقدامات برقراری تماس و استفاده از خدمات مختلف این مراکز بصورت تلفنی، ایمیل، نشریات، مقالات و یا مراجعة حضوری در صورت لزوم است.

کلام پایانی: طبیعت زندگی بشر این است که هیچ زندگی و هیچ فردی بدون مشکل وجود ندارد. مهم این است که زن و شوهر به شکلی دوستانه و متحد و به عنوان «ما» به مشکلات و اختلافات نگاه کنند. در این صورت بسیاری از مسائل و اختلافات قابل مذاکره و حل و فصل خواهد بود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:آستان مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.