تبیان، دستیار زندگی
بانوان کماندار ایرانی گفت: دوست داشتم به جهانیان ثابت کنم خانم های ایرانی بهترین هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک زن کاندیدای برترین ورزشکار سال 92 ایران


بانوان کماندار ایرانی گفت: دوست داشتم به جهانیان ثابت کنم خانم های ایرانی بهترین هستند.

پیش از اینکه به ورزش تیراندازی با کمان بپردازد، عضو تیم ملی تکواندوی بانوان بود اما در سال 1383 در اثر سانحه رانندگی مجبور به اجبار با دنیای تکواندو وداع کرد و وارد دنیای جدیدی شد که سراسر از موفقیت و افتخار بود.

زهرا نعمتی

زهرا نعمتی عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول به عنوان نخستین و تنها بانوی تاریخ ورزش ایران موفق به کسب مدال طلا در پارالمپیک شده است. هشتم خردادماه بود که در روسیه مراسمی از سوی بنیاد بین المللی اسپورت آکوردبرگزار شد و وی جایزه معتبر ورزشکار برتر را دریافت کرد. مهمترین عنوان زهرا نعمتی با کسب مدال طلای بازیهای المپیک2012 در شاخه ریکرو آغاز شد، تا او تنها بانوی تاریخ ایران باشد که موفق به کسب مدال ارزشمند پارالمپیک شود. مدال برنز پارالمپیک در لندن نیز از دیگر افتخار او است. همچنین کمیته بین‌المللى پارالمپیک (IPC) بهترین ورزشکاران زن ومرد داراى معلولیت در سال 2013 را معرفى کرد و زهرا نعمتى قهرمان تیراندازی با کمانکشورمان در بین 10 ورزشکار برتر سال قرار گرفت. نعمتی 28 ساله با 5 مدال طلاى پارالمپیک و جهانى، 4 نقره و7 برنز یکى از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ کشورمان است.

بانوی پرافتخار ایران زندگی کاملا ورزشی دارد. همسر او «رهامشهابی‎پور»عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان مردان معلول ایران است. این زوج قهرمان، جشن عروسی خودرا پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک لندن 2012 برگزارکردند.

دقایقی با این بانوی پرافتخار هم کلام شدیم و از وضعیت این روزهایش پرسیدیم. نعمتی برخلاف خنده هایی که داشت در میان صحبتهایش گاهی سکوت می کر د و از بی مهری ها به ورزش بانوان گله مند بود.

در خصوص اینکه به عنوان کاندیدای برترین ورزشکار سال 92 انتخاب شدی، چه نظری داری؟

واقعا خوشحالم و تشکر می کنم که به ورزش جانبازان و معلولین هم توجه داشته اید.

سال 92 جزو بهترین سالهای ورزشی شما بود.

بهترین نگوییم بهتر است، یک سال پرافتخار بود و از کسب تمامی افتخارات خوشحال هستم، همه عناوین من متعلق به بانوان ایرانی است. اتفاقات خوبی بود و خوشحالم که برای اولین بار تاریخ شکن و سد شکن خیلی از اتفاقات ورزشی برای بانوان بودم. امسال سختی های زیادی را هم داشتم، به خصوص 6 ماهه اول سال که به خاطر خیلی از مسائل اعزام به مسابقات برایمان دشوار شده بود اما به سال آینده امیدوار هستم و می دانم برای بانوان ورزشکارمان سال بسیار خوبی خواهد بود.

دلیل تداوم موفقیت های تو چیست؟

فکر می کنم لطف خداوند شامل حالم شد، کمیته پارالمپیک هم کمک بسیاری به من کرد و هم اکنون هم اتفاقات خوبی در وزارت ورزش و جوانان افتاده است و مطمئنم این عناوین هم تکرار و هم بهتر و بیشتر خواهد شد.

بانوی پرافتخار ایران زندگی کاملا ورزشی دارد. همسر او «رهامشهابی‎پور»عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان مردان معلول ایران است. این زوج قهرمان، جشن عروسی خودرا پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک لندن 2012 برگزارکردند

برخی محدودیت های ورزش بانوان تاثیری بر روی کارت نمی گذارد؟

ما خانم ها همیشه مظلوم بوده ایم. مشکلات برای ما 2 برابراست. تازه با همه این ها من محدودیت های جسمی هم دارم. اما ناامید نمی شوم و نمی گذارم مشکلات بر من غلبه کند. مردها در ایران خیلی راحت تر از ما ورزش می کنند اما ما سختی های زیادی را باید پشت سر بگذاریم و بعضی مواقع بخاطر شرایط واقعا دلم شکسته است.

بیشتر توضیح می دهید؟

خیلی از جاها دلمان را شکستند، اما هیچ وقت صدایمان در نیامد. البته اگر حرفی هم می زدیم صدایمان به جایی نمی رسید. بعد از کسب عنوان بهترین ورزشکار جهان در روسیه هیچ عکس العملی را ندیدم و واقعا آنجا بود که به معنای واقعی دلم شکست.

یعنی بعد از جایزه اسپورت آکورد هیچ تقدیری از شما نشد؟

آن روزها ایران در تب و تاب انتخابات بود، تحولات زیادی در راه بود. فکر می کنم من در روسیه مهمترین اتفاق تاریخی ورزش ایران را رقم زدم. بعد به ایران آمدم و هیچ عکس العملی را از سوی مقامات ورزشی وقت ندیدم. درست 2 هفته بعد، تیم ملی به جام جهانی صعود کرد یا حتی بردهای تیم والیبال، نمی گویم آنها هم زحمت نکشیدند. نه اصلا اینطور نیست، دستشان هم درد نکند. به هرحال من عنوان بهترین ورزشکار جهان را کسب کرده بودم. آن هم به عنوان یک زن مسلمان، که با حجابی کاملا اسلامی سفیر فرهنگ و دین مان بود، اما هیچ اتفاقی رخ نداد.

در روسیه سفیر بانوان ایرانی هم بودی؟ اینطور نیست؟

دقیقا! دوست داشتم به جهانیان ثابت کنم خانم های ایرانی بهترین هستند و با تمام مشکلات می جنگند، حتی اگر خیلی ها نتوانند موفقیت شان راببینند اما تلاش خودشان را می کنند و به بهترین عناوین هم خواهند رسید.

با توجه به همه این عناوین مسئولیتت سخت تر نشده است؟

چرا واقعا سخت است در تایلند که بازهم مدال طلا را کسب کردم. شرایط از فینال پارالمپیک هم سخت تر بود. استرس زیادی داشتم. چراکه می دانستم همه از من مدال طلا می خواهند. دوست دارم هر روز پله های ترقی را بالات ربروم و خودم هم از خودم انتظار دارم.

بهترین اتفاق سال 92 برایت چه بود؟

بدون لحظه ای مکث باید بگویم اسپورت آکورد.

در لحظه دریافت جایزه به چه چیز فکر می کردی؟

به هیچ چیز! اصلا قدرت فکر کردن نداشتم. آن لحظه گفتنی نیست. نمی توانم بگویم چطور بر من گذشت. من نماینده بانوان ایرانی روی سن رفتم. آن لحظه برای من افتخار بزرگی بود. حتی نمی توانستم صحبت کنم. وقتی به من گفتند باید چند کلمه ای در این خصوص صحبت کنی، بغض در گلویم اجازه حرف زدن، نمی داد. هیجان زیادی را داشتم. امیدوارم یکبار دیگر بازهم بتوانم این جایزه را بدست آورم، البته بعید است اما امیدوارم لااقل نصیب یک ورزشکار دیگر از ایران شود.

تلخ ترین اتفاق 92؟

سال 92 رو به اتمام است و کسی نمی گوید زهرا نعمتی کجاست وچه کار می کند! این برایم تلخ است.

کمی برگردیم به زندگی شخصی خودتان. اهل کرمان هستید و در کیش زندگی می کنید!

فضای زندگی در کیش برای ما مناسب تر از جاهای دیگر ایران است.

سخت نیست؟

چرا، هزینه ها در کیش خیلی زیاد است، از طرفی هزینه خدماتی من و همسرم هم هست. اما خب امکانات در کیش برایمان مناسب تر بود و اینجا راحت تر زندگی می کنیم.

همسر شما هم ورزشکار است، زندگی تان کاملا ورزشی است!

بله، و خدارا شکر که خوشحال هستیم. هیچ چیز قیمتش بالاتر ازخوشحالی نیست. امیدوارم تمام ورزشکاران ما با روحیه بسیار خوب زندگی کنند چرا که مهمترین عامل موفقیت در ورزش همین شاد زندگی کردن است.

خیلی از جاها دلمان را شکستند، اما هیچ وقت صدایمان در نیامد. البته اگر حرفی هم می زدیم صدایمان به جایی نمی رسید. بعد از کسب عنوان بهترین ورزشکار جهان در روسیه هیچ عکس العملی را ندیدم و واقعا آنجا بود که به معنای واقعی دلم شکست

اهل سیاست هستی؟

نه زیاد. اما دورادور فقط اخبار را پیگیری می کنم. اما اتفاقات خوشحال کننده ای در عرصه سیاست رخ داد و تحولاتی که بوجود آمد، دل مردم را شاد کرد. اینکه مردم ما شاد بودند، به نظر من بزرگترین اتفاق سال بود.

با ورزشکاران دیگر در ارتباطی؟

نه زیاد. دور را دور احوال دوستان را جویا هستم.

رابطه ات با هنر چطور است؟ 

قبلا میانه خوبی با گیتار داشتم اما و از وقتی که دست به کمان شدم، کمتر وقت پیدا می کنم که گیتار بزنم. اما نقاشی و خطاطی را پیگیری می کنم البته آن هم اگر وقتش را داشته باشم. به هرحال الان مسئولیت من سنگین تر از قبل شده است و باید بیش از پیش تمرینات ورزشی ام را پیگیری کنم.

برترین چهره سال 92 از نظر تو چه کسی است؟

من به همه بانوان ورزشکارم رای می دهم! به نظرم چهره برتر بانوان ما هستند که با تمام محدودیت ها، هر روز بیشتر از قبل کسب افتخار می کنند. بانوان ما در ایران خودشان را به مسئولان ثابت کرده اند. امیدوارم در جهان هم اثبات کنند که بهترین هستند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت وزارت ورزش