تبیان، دستیار زندگی
دوازده ورزشکاری که در دوره پیشین بازی‌های المپیک موفق به کسب مدال طلا، نقره یا برنز برای کاروان ورزش ایران شدند فردا سه‌شنبه طی مراسمی پاداش‌های ویژه‌ای که قول پرداخت آن از طرف مدیران پیشین کمیته ملی المپیک داده شده بود را از مدیران جدید این کمیته دریافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاداش مدال‌آوران المپیک فردا اهدا می‌شود


دوازده ورزشکاری که در دوره پیشین بازی‌های المپیک موفق به کسب مدال طلا، نقره یا برنز برای کاروان ورزش ایران شدند فردا سه‌شنبه طی مراسمی پاداش‌های ویژه‌ای که قول پرداخت آن از طرف مدیران پیشین کمیته ملی المپیک داده شده بود را از مدیران جدید این کمیته دریافت خواهند کرد.

محمد علی‌آبادی که تا همین یکی دو ماه پیش مدیریت کمیته ملی المپیک را بر عهده داشت پیش از آنکه کاروان ورزش ایران به محل برگزاری سی‌امین دوره بازی‎های المپیک در لندن اعزام شود، قول پرداخت پاداش نقدی به مدال آوران این بازی‌ها را داد. علی‌آبادی تعهد داده بود به ورزشکارانی که در لندن صاحب مدال طلا شوند 70 میلیون پرداخت کند و به مدال‌آوران نقره و برنز هم به ترتیب 50 و 30 میلیون تومان پرداخت شود.

پاداش المپیک

کاروان 54 نفره ورزش ایران با دلخوش بودن به این وعده و وعید به لندن اعزام شد و اتفاقا به نسبت خیلی از ادوار پیشین بازی‌های المپیک نتایج قابل قبولی هم به دست آورد. در این بازی‌ها بود که برای نخستین‌بار در رشته‌ای غیر از کشتی (فرنگی و آزاد)، تکواندو و وزنه‌برداری کاروان ایران صاحب مدال شد. احسان حدادی ورزشکاری بود که برای نخستین‌بار در طول ادوار برگزاری بازی‌های المپیک، دوومیدانی را صاحب مدال این بازی‌ها کرد. این ورزشکار در رقابت‌های پرتاب دیسک به مدال نقره دست یافت.

دیگر اینکه سه کشتی‌گیر فرنگی‌کار اعزامی به لندن صاحب مدال طلا شدند و از این حیث تیم کشتی فرنگی ایران را به عنوان طلایی‌ترین تیم حاضر در لندن، در صدر جدول توزیع مدال‌های این مسابقات قرار دادند. علاوه بر این هشت ورزشکار دیگر کشورمان در مسابقات تکواندو، کشتی آزاد و وزنه برداری المپیک لندن به مدال دست یافتند و در مجموع نتیجه‌ای قابل قبول برای کاروان اعزامی ایران رقم زدند.

دوازده ورزشکار مدال‌آور کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک لندن به این شرح هستند:

مدال‌آوران طلا

* حمید سوریان ( کشتی‌گیر فرنگی‌کار وزن 55 کیلوگرم)

* بهداد سلیمی (وزنه بردار دسته 105+ کیلوگرم)

* قاسم رضایی (کشتی‌گیر فرنگی‌کار وزن 96 کیلوگرم)

* امید نوروزی (کشتی‌گیر فرنگی‌کار وزن 60 کیلوگرم)

مدال‌آوران نقره

* سجاد انوشیروانی (وزنه بردار دسته 105+ کیلوگرم)

* احسان حدادی (دوومیدانی کار پرتاب دیسک)

* صادق گودرزی (کشتی گیر آزاد کار وزن 74 کیلوگرم)

* نواب نصیرشلال (وزنه بردار دسته 105 کیلوگرم)

* محمد باقری معتمد (تکواندوکار وزن 68- کیلوگرم)

مدال‌آوران برنز

* کیانوش رستمی (وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم)

* احسان لشگری (کشتی‌گیر آزادکار وزن 84 کیلوگرم)

* کمیل قاسمی (کشتی‌گیر آزادکار وزن 120 کیلوگرم)

کاروان اعزامی ورزش ایران به بازی‌های المپیک لندن با مجموع این چهار مدال طلا، پنج مدال نقره و سه مدال برنز جایگاه دوازدهمین این دوره از بازی‌ها را به خود اختصاص داد. در مجموع به نسبت خیلی از ادوار گذشته بازی‌های المپیک، ورزشکاران ایران در لندن عملکردی قابل قبول داشتند با این حال مسئولان وقت به تعهدهای خود و حداقل قولی که برای پرداخت پاداش نقدی به مدال‌آوران داده بودند، عمل نکردند.

مسئولان پیشین کمیته ملی المپیک به خاطر خیلی از اشکالاتی که از طرف IOC در اساسنامه این کمیته وارد شده بود و به دنبال آن تاخیر چند ماهه‌ای که در برگزاری مجمع انتخاباتی ایجاد شد، یک سال بیش از حد مجاز خود در این کمیته مدیریت کردند با این حال زمانی را برای پرداخت پاداش مدال‌آوران اختصاص ندادند تا اینکه زمان خداحافظی آنها از کمیته ملی المپیک فرا رسید و جایگاه‌شان را به مدیران جدید دادند.

سه کشتی‌گیر فرنگی‌کار اعزامی به لندن صاحب مدال طلا شدند و از این حیث تیم کشتی فرنگی ایران را به عنوان طلایی‌ترین تیم حاضر در لندن، در صدر جدول توزیع مدال‌های این مسابقات قرار دادند. علاوه بر این هشت ورزشکار دیگر کشورمان در مسابقات تکواندو، کشتی آزاد و وزنه برداری المپیک لندن به مدال دست یافتند و در مجموع نتیجه‌ای قابل قبول برای کاروان اعزامی ایران رقم زدند

در این زمینه حتی محمد علی‌آبادی مدعی شد که پرداخت پاداش به مدال آوران المپیک تعهدی از طرف کمیته ملی المپیک بوده نه شخص او؛ بنابراین مدیران جدید این کمیته باید به این تعهد عمل کنند.

در هر صورت مدیریت جدید کمیته ملی المپیک که هنوز عمر مدیریت‌شان به دو ماه هم نرسیده، خیلی زود شرایط را برای پرداخت پاداش به مدال‌آوران المپیک فراهم کرد تا آنها پس از گذشت یک سال و نیم به آنچه وعده آن را شنیده بودند، دست یابند.

بر این اساس سه‌شنبه طی مراسمی ویژه که در آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود، پاداش‌های وعده داده شده به مدال آوران المپیک همراه با نشان‌های ویژه‌ای که از سوی IOC ارسال شده، عینا به آنها اهدا خواهد شد.

برای برگزاری این مراسم از  محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان هم دعوت شده تا در کنار رئیس، دبیر کل و دیگر مسئولان کمیته ملی المپیک و همچنین روسای فدراسیون‌ها در مراسم حضور داشته باشد.

قرار است پاداش مدال آوران المپیک به صورت چک در اختیار آنها قرار بگیرد.

بخش ورزشی تبیان

منبع: مهر