تبیان، دستیار زندگی
مادری که راه شهرضا و کربلا را با وجود بارداری طی کرد؛ مادر فرزندی است که در این مسیر فقط با توسل به امام کربلا و همچنین بانوی بزرگ اسلام از مرگ حتمی رهایی می‌یابد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید در راه کربلا


مادری که راه شهرضا و کربلا را با وجود بارداری طی کرد؛ مادر فرزندی است که در این مسیر فقط با توسل به امام کربلا و همچنین بانوی بزرگ اسلام از مرگ حتمی رهایی می‌یابد.

شهید در راه کربلا

مادر، فرزند را طبق خوابی که دیده بود محمد ابراهیم نامید. محمد ابراهیم همت سالاری که از همان کودکی، نوجوانی، جوانی و حتی تا هنگام مرگ سرخگونش شهره بود به راست‌گویی، درستکاری، مهربانی، توجه و احترام به دیگران و کنجکاوی به مطالعه به ویژه در علوم اخلاق انسانی. شهید محمدابراهیم همت در سال 1334 در شهرضا که یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است متولد شد. در سال 1352 دوران دبیرستان را به پایان رساند. و در همان سال به دانشسرای عالی اصفهان رفت. پس از اتمام تحصیلات به خدمت سربازی اعزام شد و بر خلاف انتظار او را به سرپرستی آشپزخانه توپخانه اصفهان گماردند. با این حال شهید همت از این فرصت برای مطالعه و تحکیم افکار انقلابی و دینی خود استفاده کرد و در همین راستا با برخی از انقلابیون ارتباط برقرار کرد. او پس از دوران سربازی به شهرضا برگشت و معلم روستا شد و نیز به تدریس در حوزه علمیه قم راه یافت و ضمن آموختن علوم دینی به تکثیر نوارها و اعلامیه‌ها حضرت امام خمینی (ره) و توزیع آن‌ها در میان مردم پرداخت.

شهید همت در حوزه علمیه قم مجالی بود بر پایه اعتقادات دینی، نگرش سیاسی‌اش را شکل داد و طبیعتاً جمع این دو نفی حکومت شاه بود. همچنین معلم بودن بهترین فرصت بود برای اینکه همت تفکراتش را در سطحی وسیع و در میان نو آموزان بسط و نفوذ دهد. که البته همین‌طور هم شد. به طوری که با شروع حرکت‌های انقلابی میلیونی مردم محمد ابراهیم همت نیز علمدار تظاهرات مردمی در شهرضا شد.

در یکی از تظاهرات مردمی که در اداره آموزش و پرورش شهرضا برگزار شده بود. شهید همت شروع به خواندن قطع نامه شخصی کرد. که به نمایندگی از طرف جمع، خواهان انحلال ساواک شده بود. از این پس دوران زندگی مخفیانه وی و گریز به شهرهای مختلف آغاز شد. با اوج گرفتن روزهای پرشور انقلاب همه انقلابیون از جمله محمد ابراهیم همت وارد مرحله جدیدی از مسئولیت و تعهدات اسلامی خود شدند.

باید مقاومت کرده و مانع از بازپس‌گیری مناطق تصرف شده، توسط دشمن شد. یا همه این‌جا شهید می‌شویم و یا جزیره مجنون را نگه می‌داریم.

علاوه بر این، شهید همت ضمن تدریس در مدرسه د، مساجد و محافل خصوصی، سخنرانی هم می‌کرد. سخنرانی‌هایی که به تبلیغ و افشاگری علیه رژیم اشغالگر شاه می‌پرداخت. همچنین این معلم فداکار در سازماندهی راهپیمایی‌ها و تظاهرات مردمی نقش موثری داشت. به همین خاطر تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و مجبور به مهاجرت و اقامت در شهرهای دیگر شد. برخی از مهم‌ترین فعالیت شهید همت پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند: از تشکیل کمیته انقلاب اسلامی پایگذاری سپاه پاسداران در شهرضا در سال 1358 بر عهده گرفتن مسئولیت روابط عمومی و تبلیغات سپاه در شهر پاوه در سال 1359، راه اندازی و انتشار نشریه پیام پاوه در سال 1359، فرماندهی سپاه پاوه در سال 1360، تشکیل لشکر 27 محمد رسول الله در کنار سردارانی چون حاج احمد متوسلیان شهید حاج محمود شهبازی، عزیمت به لبنان برای مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگری صهیونیستی، فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله بعد از به شهادت رسیدن حاج احمد متوسلیان توسط نیروهای اسرائیل در سال 1361، فرماندهی سپاه یازدهم قدر در عملیات والفجر مقدماتی و حضور موثر در عملیات‌های متعدد.

شهید در راه کربلا

در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند. هنگامی که همت برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود بر اثر اصابت گلولهء توپ در نزدیکی‌اش همراه با معاونش اکبر زجاجی، در غروب 17 اسفند 1362 در محل تقاطع جاده‌های جزایر مجنون شمالی و جنوبی شهید شدند و سر انجام انتظار چندین ساله حاج محمد ابراهیم همت به پایان رسید و این سردار خوبی‌ها در کنار بسیاری از همرزمان بسیجی‌اش پس از روزها مقاومت دلیرانه در برابر آتش سنگین دشمن برای پاسداری و جلوگیری از سقوط جزایر مجنون، عاشقانه به شهادت رسید و به سوی آسمان پرواز کرد.

فرمانده سپاه سوم عراق در یکی از اظهاراتش گفته بود: «... ما آنقدر آتش بر جزایر مجنون فرو ریختیم و آنچنان آنجا را بمباران کردیم که از جزایر مجنون جز تلی خاکستر چیز دیگری باقی نماد.» ابراهیم همت در جریان عملیات خیبر به هم‌رزمانش گفته بود: «باید مقاومت کرده و مانع از بازپس‌گیری مناطق تصرف شده، توسط دشمن شد. یا همه این‌جا شهید می‌شویم و یا جزیره مجنون را نگه می‌داریم.»

محمدصادق خسروی علیا

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

  یک آدم واقعی

هیچ کدام باباجان من نبود

شهید همت، همتی بزرگ داشت