تبیان، دستیار زندگی
« اشیاء ...» از جمله فیلم هایی است كه برای پخش نوروزی در كنداكتور قرار گرفته. كارگردانش اصرار دارد فیلم ابتدا باید در سینما اكران شود و تهیه كننده به شرط پرداخت هزینه حاضر به پخش آن از است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابهام در پخش فیلم نرگس آبیار


« اشیاء ...» از جمله فیلم هایی است كه برای پخش نوروزی در كنداكتور  قرار گرفته. كارگردانش اصرار دارد فیلم ابتدا باید در سینما اكران شود و تهیه كننده به شرط پرداخت هزینه حاضر به پخش آن از است.

اشیا

نرگس آبیار  سال گذشته « اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»  را به عنوان فیلم اول روانه جشنواره كرد اما رهاورد چندانی برای او نداشت تا این كه «شیار 143 » نامش را سر زبان ها انداخت.از هر دو فیلم آبیار  با عنوان تولیدات شبكه یك نام برده می شود ؛‌برای همین وقتی از «اشیاء ...» به عنوان یكی از فیلم های آنتن نوروزی شبكه اول نام برده شد، چندان جای تعجب نبود. آبیار اما روایت دیگری دارد و فیلم  را محصول تلویزیون نمی داند. این كارگردان مصمم است فیلمش را بعد از «شیار 143» اكران كند برای همین از نظر او پخش نوروزی اش از شبكه یك منتفی است. از آن سو تهیه كننده، مساله مالی فیلم را علت عدم پخش نوروزی «اشیاء ... » عنوان می كند. با كنار هم قرار دادن گفته های كارگردان ،‌تهیه كننده و مدیر گروه فیلم های تلویزیونی شبكه یك این نتیجه حاصل می شود كه چگونگی پخش یا اكران فیلم آبیار در هاله از ابهام قرار دارد. این فیلم  داستان  لیلا زن جوان بارداری است که کودکی ده‌ماهه دارد. او مستاجر دو خواهر پیر است که به او محبت می‌کنند. گلاره عباسی، حسام بیگدلو، امیر غفارمنش، گیتی معینی، فاطمه شکری،‌مهران رجبی، مینا نوروزی و نازنین بابایی در این فیلم بازی كرده اند.

اصرار آبیار برای اكران « اشیاء...»

نرگس آبیار  تمایل شدیدی برای اكران « اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» در سینما ها دارد: « اصلا از ابتدا هم قرار ما این بود كه فیلم  نمایش عمومی در سینما داشته باشد. الان هم تصمیم داریم در صورت امكان آن را  همزمان با «شیار 143»  اكران كنیم . اگر هم نشد دنبال فرصت دیگری هستیم.»

كد تولید دارد، ندارد

این كارگردان در پاسخ به این كه مگر فیلم كد تولید شبكه یك نداشته این طور می گوید: « نه اصلا .حدود چهار پنج سال پیش طرح آن را به تلویزیون داده بودم كه نظر بدهند و بعد هم منصرف شدم كه با تلویزیون كار كنم. » این در حالی است تهیه كننده روایت دیگری از این ماجرا دارد. ابوذر پورمحمدی از تهیه كنندگان فیلم عنوان می كند:« ما اول می خواستیم «اشیاء .. »  را به صورت تله بسازیم ؛ حتی ابتدا  فیلم از شبكه چهار كد تولید گرفت  بعدا از آن كه به شبكه یك آمد با همان كد كارهایش انجام شد.» او ادامه می دهد:« بنابراین فیلم ابتدا ویدئویی بوده اما طبق قانون كاری كه در  جشنواره فجر پذیرفته شود پروانه اش اتوماتیك سینمایی می شود .»

نرگس آبیار  تمایل شدیدی برای اكران « اشیاء...» در سینما ها دارد: « اصلا از ابتدا هم قرار ما این بود كه فیلم  نمایش عمومی در سینما داشته باشد. الان هم تصمیم داریم در صورت امكان آن را  همزمان با «شیار 143»  اكران كنیم . اگر هم نشد دنبال فرصت دیگری هستیم.»

پخش در شبكه نمایش خانگی

ابوذر پورمحمدی دلیل مخالفت با پخش نورزی فیلم را پیشنهاد بهتر مالی شبكه ویدئو عنوان می كند: « طی صحبتی كه من با آقای كاظمی (مدیر گروه فیلم های تلویزیونی شبكه یك ) داشتم گفتم می خواهیم نسخه دی و دی فیلم را در شبكه نمایش خانگی منتشر كنیم و برای همین فیلم را عید پخش نكنید. ایشان هم همراهی كردند و مشكل خاصی در این زمینه وجود ندارد.» این تهیه كننده پخش ویدئویی فیلم در قطعی می داند و بر خلاف كارگردان اصراری به اكران سینمایی اش ندارد: « اگر شرایط اكران مهیا شود آن را به نمایش عمومی در می آوریم.  البته پخش نسخه  دی وی دی آن قطعی است و بعد از همه این مراحل آن را به تلویزوین می دهیم . »

اشیا

فیلم نوروز  پخش می شود اگر ....

با این حال پور محمدی به این مساله اشاره می كند كه اگر تلویزیون پیشنهاد مناسب تری از نظر مالی داشته باشد، احتمال پخش نوروزی آن وجود دارد: « برای تولید «اشیا...» دوستان شبكه یك فیلمنامه را  خواندند و انصافا وقت گذاشتند. آقای كاظمی از دوستان قدیم ما هستند و ما كمك های شان را فراموش نمی كنیم . حالا هم و سعی كرده ایم مساله چگونگی پخش فیلم به صورت اخلاقی مشكل حل شود. خوشبختانه هیچ گونه مشكلی هم وجود ندارد و تنها دلیل تصمیم ما برای انتشار نسخه دی وی دی «اشیاء‌...» مساله مالی است. در عالم حرفه ای این تصمیمی طبیعی است . اگر تلویزیون شرایط خاص مالی نداشت فیلم را به شبكه می فروختیم . الان هم اگر تامین هزینه شویم می توان نوروز آن را پخش كرد.»

قصد ما فقط حمایت است

برای تكمیل گزارش سراغ محمد کاظم كاظمی مدیر گروه فیلم های تلویزیونی شبكه یك رفتیم. او در پاسخ به این كه آیا تهیه كنندگان «اشیاء ... » از نظر حرفه ای می توانند فیلم را اكران كنند؟ می گوید: « برای من به شخصه اثر و تاثیر گذاری آن در جامعه مهم است ؛‌حالا رسانه پخش كننده اش چیست،  اولویت بعدی است. » او ادامه می دهد: «آقای پور محمدی (تهیه كننده اشیاء ... ) آن طوری كه گفتند  با یكی از شركت  های ویدئو رسانه صحبت كرده اند و تصمیم دارند فیلم را  به صورت دی وی  دی پخش كنند. من هم گفتم اگر به جمع بندی رسیده اید كه این طور دغدغه مالی شما را مرتفع می شود فكر نمی كنم برای شبكه مشكل باشد. دغدغه ما در شبكه یك تولید آثار خوب و تاثیرگذار است و در هر شرایطی دوست داریم به فیلمسازان كمك كنیم. »

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط

مرگ ستایش یا حشمت فردوس؟