تبیان، دستیار زندگی
شیطان، دشمن قسم خورده انسان است و هدف و آرزوی شیطان، ناسپاسی انسان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرزوی شیطان چیست؟


شیطان، دشمن قسم خورده انسان است و هدف و آرزوی شیطان، ناسپاسی انسان است.


قرآن

آیه 17 سوره اعراف:

ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ.

آن‌گاه از پیش و از پس و از چپ و از راست بر آن‌ها می‌تازم و بیش‌ترینشان را ناسپاس خواهی یافت.

* در حدیث می‌خوانیم: شیطان که سوگند خورد از چهار طرف در کمین انسان باشد تا او را منحرف یا متوقف کند، فرشتگان از روی دلسوزی گفتند: پروردگارا؛ این انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: دو راه از بالای سر و پایین باز است و هرگاه انسان دستی به دعا بر دارد، یا صورت بر خاک نهد، گناهان هفتاد ساله‌اش را می‌بخشایم.

* همین که حضرت آدم از تسلط شیطان بر انسان آگاه شد، رو به درگاه خدا آورده و ناله زد. خطاب رسید: ناراحت نباش، زیرا من گناه را یکی و ثواب را ده برابر حساب می‌کنم و راه توبه هم باز است.

* امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: ورود ابلیس بر انسان از پیشِ رو بدین شکل است که امر آخرت را برای انسان ساده و سبک جلوه می‌دهد، و از پشت سر به این است که ثروت‌اندوزی و بخل و توجه به اولاد و وارث را تلقین می‌کند و از طرف راست با ایجاد شبهه، دین را متزلزل و تباه می‌سازد و از طرف چپ، لذات و شهوات و منکرات را غالب می‌کند.

شیطان اگر بتواند، مانع ایمان انسان می‌شود و اگر نتواند، راه‌های نفاق و ارتداد را می‌گشاید و اگر موفق نشود، با ایجاد شک و تردید و وسوسه، انسان را به گناه سوق می‌دهد تا از ایمان و عبادتش لذت نبرد و کار خیر برایش سنگین و با کراهت جلوه کند.

* در روایات متعدد، صراط مستقیم، به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و ولایت علی (علیه‌السلام) تعبیر شده است.

* نافرمانی و گناه خود را به تقدیر و قضا و قدر الهی نسبت دادن، کاری شیطانی است. «قال فبما اغویتنی»

* ابلیس مهلت خواست تا انتقام بگیرد، نه آنکه توبه کند. «أنظرنی، لاقعدنّ...»

* ابلیس به جای تشکر از خداوند، گستاخی کرد. «انّک من المنظرین، لاقعدنّ لهم...»

شیطان اگر بتواند، مانع ایمان انسان می‌شود و اگر نتواند، راه‌های نفاق و ارتداد را می‌گشاید و اگر موفق نشود، با ایجاد شک و تردید و وسوسه، انسان را به گناه سوق می‌دهد تا از ایمان و عبادتش لذت نبرد و کار خیر برایش سنگین و با کراهت جلوه کند.

* شیطان، انسان را موجودی منفعل و اغواپذیر می‌داند. «لاقعدنّ لهم...»

* شیطان، دشمن قسم خورده انسان است. «لاقعدنّ...» چنانکه در جای دیگر می‌گوید: «فبعزّتک لاغویّنّهم اجمعین»

* انسان به طور فطری سالک راه حقّ و مستقیم است. «لاقعدنّ‌لهم صراطک‌المستقیم»

* ابلیس نیز اقرار دارد که راه مستقیم، راه خداوند است. «صراطک المستقیم»

* شیوه‌های اغفال ابلیس، متعدد و مختلف است. «من بین ایدیهم ومن خلفهم و...»

* شیطان، هم صراط مستقیم را می‌شناسد، «صراطک المستقیم» هم راه‌های وسوسه و هجوم و غلبه را، «لآتینّهم من بین...» هم شاکرین و ناسپاسان را. «و لاتجد اکثرهم شاکرین»

* هدف و آرزوی شیطان، ناسپاسی انسان است. «ولاتجد اکثرهم شاکرین» بنابراین پیروی از شیطان، ناسپاسی خداست و انسان سپاسگزار، در راه مستقیم است.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: قرآن