تبیان، دستیار زندگی
نوروز امسال 126 فیلم سینمایی خارجی و ایرانی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند که در این میان نام فیلم‌های مطرح سینمای جهان و آثاری که به تازگی در اسکار 2014 درخشیده‌اند، نیز به چشم می‌خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم های نوروز 93


نوروز امسال 126 فیلم سینمایی خارجی و ایرانی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند که در این میان نام فیلم‌های مطرح سینمای جهان و آثاری که به تازگی در اسکار 2014 درخشیده‌اند، نیز به چشم می‌خورد.

فیلم های نوروز 93

در فیلم‌های نوروزی امسال تلویزیون همچنین آثاری از کارگردانان شناخته‌شده سینمای جهان همچون گاس‌ ون‌سنت، جوزپه تورناتوره، وونگ کاروای، تام تیکور، دنی بویل و ... جلب توجه می‌کند.

پخش فیلم برگزیده اسکار 2014

در میان فیلم‌های نوروزی تلویزیون، نام فیلم تحسین‌شده‌ی اسکار امسال با عنوان «12 سال بردگی» دیده می‌شود.

«12 سال بردگی» قرار است از شبکه اول سیما پخش شود؛ شبکه‌ای که نوروز فیلم‌های خود را هر روز ساعت 16 پخش می‌کند.

این فیلم محصول 2013 آمریکا، یک فیلم درام تاریخی بر اساس کتاب خاطرات «سالامون نورثروپ» ساخته شده است. کارگردان این فیلم، استیو مک‌کوئین و نویسنده آن جان ریدلی است.

12 سال بردگی برای اولین بار در سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سپتامبر 2013 اکران شد و اکران عمومی آن هم در 18 اکتبر 2013 بود. همچنین این فیلم برنده‌ بهترین فیلم درام از گلدن گلوب 2013 و بهترین فیلم سال 2013 توسط آکادامی اسکار شده‌ است. جایزهء اسکار برای بهترین بازیگر زن در نقش مکمل هم به این فیلم رسید.

پخش فیلم پیشتاز دریافت جوایز اسکار

بر اساس این گزارش، شبکه چهار فیلم «جاذبه»( Gravity) آلفونسو کواران محصول 2013 آمریکا را پخش می‌کند.

جورج کلونی و ساندرا بولاک بازیگران این فیلم هستند که هفت جایزه اسکار را دریافت کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:

راین استون و مت کُوالسکی در ایستگاه فضایی در حال تعمیر یک تلسکوپ و پیاده روی فضایی هستند که با انفجاری در

فضا،آنها دچار سرگردانی می شوند. تمام تجهیزات از بین می رود وهمه همکاران آنها می میرند. لذا آنها باید خود را به یک سفینه سالم برسانند تا با یک محفظه پرواز اضطراری، خود را به سطح زمین برسانند.

ساخته وونگ کاروای و نماینده هنگ‌کنگ در اسکار

فیلم رزمی - حماسی «استاد بزرگ»، ساخته وونگ کاروای (کارگردان چینی) نماینده هنگ کنگ در جوایز اسکار 2014 از تلویزیون پخش می‌شود. طرح داستانی «استاد بزرگ» مضامینی چون جنگ، خانواده، انتقام، علاقه، عشق و خاطره را دربرمی‌گیرد.

مستند بحث‌برانگیز اسکار

مستند «ماهی سیاه» در ژانر اجتماعی - حیات‌وحش محصول سال 2013 امریکا، چهارشنبه - ششم فروردین‌ ماه - از برنامه مستند چهار پخش می‌شود.

این مستند به موضوع رام کردن دلفین‌ها توسط انسان و صاحبان آکواریوم‌های سرگرمی‌ساز و همچنین حمله دلفین‌ها به مربی‌هایشان می‌پردازد.

راه نیافتن فیلم «ماهی سیاه» به جمع نامزدهای نهایی اسکار امسال انتقادهای بسیاری را به همراه داشت.

جدیدترین فیلم کارگردان «میلیونر زاغه‌نشین»

فیلم سینمایی «بیهوشی» به کارگردانی دنی‌بویل در ایام نوروز از شبکه نمایش پخش می‌شود.

آخرین ساخته‌ی دنی بویل که با عنوان «خلسه» هم شناخته می‌شود، محصول سال 2013 انگلستان است. وینسنت کسل در این درام جنایتکارانه، رییس یک گروه خلاف‌کار زیرزمینی به نام فرانک است که با کاراکتر جیمز مک اووی درگیر می‌شود. سایمن (با بازی مک اووی) یک مسئول حراج امور هنری است و فرانک قصد دارد در جریان یک حراج هنری، یکی از تابلوهای شاهکار گویا (نقاش کلاسیک اسپانیایی) را به سرقت ببرد.

سایمن مجبور به همکاری با فرانک و دار و دسته اوست. ولی وی در میانه سرقت به فرانک کلک می‌زند و تابلو را برای خودش برمی‌دارد.

درگیری فرانک با سایمن، باعث بیهوشی و فراموشی سایمن می‌شود و فرانک تلاش می‌کند با کمک یک متخصص هیپنوتیزم (داوسن)، محل اختفای تابلو را کشف کند.

دنی بویل «بیهوشی» را بر اساس فیلم‌نامه‌ای از جو آهیرن و جان هووج کارگردانی ‌کرده است. صحنه‌های این فیلم در لوکیشن‌های مختلف انگلستان فیلم‌برداری شده است.

«زندگی خصوصی والتر میتی»

فیلم «زندگی خصوصی والتر میتی» هم در ساعات اولیه سال 93 از شبکه نمایش پخش می‌شود. این فیلم به کارگردانی بن استیلر، محصول سال 2013 امریکاست.

داستان این فیلم درباره والتر، مسئول بخش تصاویر یک نشریه است. وی فردی کمرو و ترسو است که به تازگی نگاتیوی را گم کرده و این موضوع باعث باز شدن پای او به اتفاقاتی جدید می‌شود.

12سال بردگی برای اولین بار در سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سپتامبر 2013 اکران شد و اکران عمومی آن هم در 18 اکتبر 2013 بود. همچنین این فیلم برنده‌ بهترین فیلم درام از گلدن گلوب 2013 و بهترین فیلم سال 2013 توسط آکادامی اسکار شده‌ است.

«حاشیه اقیانوس آرام»؛ فیلمی جدید از دل‌تورو

شبکه سه سیما سه‌شنبه، 27 اسفند ماه ساعت 22 و 30 دقیقه فیلم سینمایی «حاشیه اقیانوس آرام» محصول کشور آمریکا در سال 2012 را پخش خواهد کرد.

حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim) یک فیلم علمی تخیلی آمریکایی محصول سال 2013، به کارگردانی گیلرمو دل تورو و نویسندگی دل تورو و تراویس بیکام است. در این فیلم بازیگرانی همچون چارلی هونام، ادریس البا، رینکو کیکوچی، چارلی دی و ران پرلمن ایفای نقش کرده‌اند.

داستان فیلم در سال 2020 رخ می‌دهد، جایی که زمین توسط هیولاهای فضایی مورد حمله قرار گرفته است. این هیولاهای عظیم بوسیله‌ی یک درگاه واقع در کف اقیانوس آرام وارد زمین می‌شدند. برای رویارویی با این هیولاها بشر به فکر ساخت رباتهایی غول پیکر به شکل انسان شد، که بوسیله دو خلبان که ذهنشان توسط رشته‌های عصبی به یکدیگر متصل می‌شود، هدایت می‌شدند. گیلرمو دل تورو کارگردان فیلم قصد ساخت قسمت دوم این فیلم را نیز دارد.

فیلمی علمی تخیلی از شیامالان

شبکه سه سیما جمعه، 15 فروردین‌ ماه فیلم سینمایی «پس از زمین» را پخش می‌کند. این فیلم محصول کشور آمریکا در سال 2013 است.

پس از زمین (After Earth) یک فیلم ماجرایی و علمی تخیلی آمریکایی محصول سال 2013، به کارگردانی ام. نایت شیامالان و نویسندگی ویل اسمیت است. داستان فیلم درباره پدری ارتشی با بازی (ویل اسمیت) و پسر نوجوانش (جیدن اسمیت) است که در حین ماموریت سفینه آن‌ها دچار سانحه‌ای می‌شود و مجبور به نشستن بر روی سیاره زمین که 1000 سال پیش طی وقایعی مانند تغییرات آب و هوایی تبدیل به مکانی غیرقابل سکونت برای انسان‌ها شده بود، سقوط کردند. در اینجا بود که پسر باید برای نجات پدرش از مرگ به تنهایی برای یافتن دستگاهی برای فرستادن پیام نجات با خطرات گوناگونی مواجه می‌شد.

این دومین فیلمی است (بعد از فیلم در جستجوی خوشبختی) که پدر و پسر واقعی ویل و جیدن اسمیت، با هم در یک فیلم ایفای نقش می‌کنند و همچنین کلمبیا پیکچرز توزیع کننده آن است.

پخش فیلمی از گاس‌ون سنت که نامزد خرس طلا بود

فیلم «سرزمین موعود» promised land که با شرکت در جشنواره‌های مهم دنیا جوایز بسیاری از جمله جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی برلین و نامزد خرس طلایی همین جشنواره را کسب کرد، داستان فروشنده ای را روایت می کند که در یک روستای نزدیک به شهر زندگی ساکن است. آن مرد برای یک شرکت گاز کار می کند که با انجام یکسری از آزمایشات باعث تغییرات در زندگیش می شود.او قصد دارد زمین های مردم روستا را به نفع شرکت بزرگ و چند ملیتی خریداری کند.

گاس ون‌سنت، کارگردان «سرزمین موعود» محصول آمریکا امارات 2012 است. مت دیمون و جان کراسینسکی بازیگران این فیلم هستند.

فیلم های نوروز 93

«قطار شب به لیسبون» بیل آگوست

شبکه چهار در نوروز سینمایی «قطار شب به لیسبون» را برای پخش در نظر گرفته است. این فیلم به کارگردانی بیل آگوست

محصول آلمان، سوئیس و پرتغال است که در سال 2013 ساخته شده است.

ریموند گریگوریوس و آمادئو پرادو بازیگران فیلم هستند.

داستان قطار شبانه لیسبون درباره معلمی است که در اثر آشنایی با یک کتاب قدیمی، کنجکاو می‌شود درباره نویسنده‌اش بهتر بداند و از این رو برای تحقیق بیشتر، تدریس را‌ رها می‌کند و از سوییس عازم پرتغال، زادگاه نویسنده مرموز می‌شود و در آنجا در گفت‌و‌گو با آدم‌هایی که با نویسنده برخورد داشته‌اند، رفته رفته متوجه حقایقی جالب درباره نویسنده که زمانی عضو گروه زیرزمینی مقاومت علیه نظام دیکتاتوری این کشور در زمان حکومت آنتونیو سالازار بوده و ماجراهایی پرفراز و نشیب در روابط خانوادگی، اعتقادات و حرفه پزشکی داشته است، می‌شود.

این فیلم یک اقتباس ادبی برگرفته از رمانی به نوشته پاسکال مرسیه، نویسنده سوییسی است.

***

«اطلس ابری» (Cloud Atlas) به کارگردانی تام تیکور محصول کشورهای آلمان، هنگ‌کنگ و سنگاپور و آمریکا 2012 است. این فیلم با بازی تام هنکس و هاله بری چندین داستان مختلف در بازه های زمانی متفاوت را به تصویر می کشد که همگی آن بطور مستقیم به یکدیگر مرتبط هستند. اولین داستان درباره یک برده است که در سال 1849 بصورت مخفیانه وارد یک کشتی می شود و در آنجا با یک حقوقدان به نام آدام که مخالف برده‌داری است آشنا می‌شود.

داستان دیگر مربوط به یک روزنامه نگار خانم به نام لویزاری است که در 1973 در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا درگیر مسائل یک نیروگاه و فسادهای موجود در آن می شود و زندگی اش به مخاطره می افتد.

داستان دیگر در سال 2012 اتفاق می‌افتد. این داستان مربوط به یک ناشر کتاب به نام تیموتی کاواندیش است که به نظر می رسد آسایشگاه سالمندان مقصد نهایی او برای زندگی باشد، اما وی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و قصد ندارد به این زودی ها در گوشه ای افتاده و منتظر مرگ باشد.

داستان چهارم در سال 2144 اتفاق می افتد.در این سال دیگر خبری از برده داری سنتی نیست و بجای آن با استفاده از مهندسی ژنتیک اقدام به ساخت کارگر برای فعالیت های تولیدی ها می کنند.

آخرین داستان هم در سال 2321 رخ می دهد که در جریان آن یکی از آخرین بازماندگان تمدن پیشرفته انسانی به نام مرونیمن از یک فرد محلی، بنام تام هنکس در خواست می کند تا او را برای ارسال پیام به فضا به منظورکمک گرفتن از آنها برای نجات بشر کمک کند.

فیلمی از کارگردان «سینما پارادیزو»

و اما «بالاترین پیشنهاد» جوزپه تورناتوره هم نوروز امسال به تلویزیون می‌آید. این فیلم ایتالیایی محصول سال 2012 است و جیم استراگس و جوفری راش در ان بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: یک دلال بزرگ آثارهنری کلکسیون ارزشمندی را دور از چشم دیگران برای خود فراهم کرده است. او طی سال ها با کارشناسی های دروغین آثار هنری با ارزش دیگران را با کمترین قیمت خریداری می کند تا اینکه پس از مدتی به زن جوانی علاقه مند می شود و او را به زندگی خویش وارد می کند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایسنا

مطالب مرتبط:

بازیگر چینی در «پایتخت»  

امین حیایی و سرکشی‌های جوانی

سریالهای نوروزی شبکه چهار و پنج