تبیان، دستیار زندگی
هدف آشنایی طلاب با علوم انسانی، تحقیق در این زمینه‌ها است. مقام معظم رهبری بارها سخن از اسلامی شدن علوم مطرح کردند، در ملاقات اخیر فرمودند: «این کار، کار حوزه است».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف آشنایی طلاب با علوم انسانی، تحقیق در این زمینه‌ها است

هدف آشنایی طلاب با علوم انسانی، تحقیق در این زمینه‌ها است

هدف آشنایی طلاب با علوم انسانی، تحقیق در این زمینه‌ها است. مقام معظم رهبری بارها سخن از اسلامی شدن علوم مطرح کردند، در ملاقات اخیر فرمودند: «این کار، کار حوزه است».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دوشنبه شب در نشست علمی درمانگری مذهبی، که به همت انجمن روانشناسی اسلامی در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق – علیه‌السلام -،‌ گفت: امام ششم می‌فرماید: «با فردی که عاقل، دیندار، روحیه اخوت و رازداری دارد مشورت کنید»، منظور از عاقل یعنی فرد متعادل و یا فردی که علم و دانش کافی داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اهداف تدریس علوم انسانی در حوزه‌های علمیه،‌ بیان داشت: حقیقت آشنایی طلاب با علوم انسانی تحقیق در این زمینه‌ها است.

وی افزود: به گونه‌ای نیست که طلاب با این علوم آشنا شوند ولی مانند برخی از دانشگا‌هیان تنها تدریس علوم را داشته باشند، چرا که اگر هدف این باشد ما به طلبگی خود خیانت کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی با تأکید بر این‌که امروز همانند روزی که کار را شروع کردیم نیست، اظهار داشت: ما زمانی کار را شروع کردیم که در قم تنها یک نفر در این مباحث کار می‌کرد، ولی امروز بحمدالله با تلاش مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی – رحمه الله - و با ایده‌‌ای که آیت‌الله مصباح یزدی داشتند این سفره باز کرده و گسترده‌اند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها سخن از اسلامی شدن علوم مطرح کردند، در ملاقات اخیر فرمودند: «این کار، کار حوزه است»، ایشان اعتقادشان این بود که باید این علوم مرتبط با حوزه باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گزارشی را مطرح کردند، گفتیم ما به آقایان مطرح کردیم ولی زیر بار نرفتند، رهبری فرمودند: «شما می‌توانستید آقایان را متقاعد کنید»، گفتیم: نتوانستیم.

وی ادامه داد: از مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی – رحمه الله - که برنامه‌های پویایی دارد انتظار داریم در این زمینه تحقیقات انجام دهد و تحقیقات بتواند بر آن‌چه در دانشگاه‌ به عنوان این علوم است غلبه پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی خطاب به اعضای انجمن روانشناسی اسلامی، گفت: به کارهای حاشیه‌‌ای نپردازید، به مۆسسه یا مکان‌های دیگری که این اهداف را دنبال می‌کنند اولویت دهید و این مسأله را باید جدی گرفت.

وی یادآور شد: اگر مخاطبی برای کلام رهبر معظم انقلاب باشد در مرحله نخست ما طلاب هستیم، این سفره برای ما باز شده است، ولی چرا این طرف و آن طرف می‌زنیم؟ پاسخ امام زمان – عجل الله تعالی فرجه الشریف - را چه می‌خواهیم بدهیم؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که مشاوره روانشناختی مشاوره علمی است، خاطرنشان کرد: حتما باید دوره مشاوره‌ای برای خواهران برگزار شود، والله مسۆول می‌دانم کسانی را که بتوانند کاری بکنند ولی نکنند.

وی ادامه داد: امروز خانواده طلاب و روحانیان به مشاوره نیاز دارند، البته مشاوره مرد از سوی مرد و مشاوره زن از سوی زن باید انجام گیرد، مشاوره بدون همدلی نمی‌شود، همدلی بدون عاطفه نمی‌شود، عاطفه میان دو جنس مخالف به هیچ وجه مقبول نیست و کار درستی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی در پایان سخنان خود، بیان داشت: از افراد به طور جد می‌خواهم سعی کنند به هم جنس خود مشاوره دهند؛ باید از ظرفیت‌های مۆسسات استفاده کرده و مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی – رحمه الله - نیز به این سمت معطوف شده و دوره‌های مشاوره برای خواهران برگزار کند، چرا که مشاور مرد برای زن صحیح نیست.


منبع: خبرگزاری رسا

تنظیم:محسن تهرانی-گروه حوزه علمیه تبیان