تبیان، دستیار زندگی
با تصرف جزایر مجنون در عملیات خیبر، عملیات نیز وارد مرحله جدیدی شد. دشمن با یورش‌های غافلگیرانه نیروهای اسلام مواجه شده بود و جزایر مجنون را از کف داده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز پاسداری جزایر مجنون


با تصرف جزایر مجنون در عملیات خیبر، عملیات نیز وارد مرحله جدیدی شد. دشمن با یورش‌های غافلگیرانه نیروهای اسلام مواجه شده بود و جزایر مجنون را از کف داده بود.

راز پاسداری جزایر مجنون

عراقی‌ها با تمام قوا و تجهیزاتشان برای باز پس گیری این مناطق وارد نبردی سنگین شدند. این در حالی بود که رزمندگان سلحشور کیلومترها از خاک خودی پیشروی کرده بودند. امکانات و تجهیزاتی که لشکریان اسلام به همراه داشتند بسیار محدود تر از تجهیزات جنگی دشمن بود.

به راستی با کدام نیرو و با کدام تجهیزات رزمندگان جان‌برکف توانستند از جزایر مجنون آن هم در عمق خاک دشمن پاسداری کنند؟

«ما باید دشمن را بیرون می‌راندیم و تمام سرزمین خود را از تیر رأس دشمن دور می‌کردیم. به همین خاطر گاهی لازم بود برای آنکه دست دشمن به سرزمین و خاکمان نرسد برویم در دل دشمن نفوذ کنیم.» عسکر کریمیان، آزاده و یکی از رزمندگان لشکر عاشوراست که در چندین عملیات استراتژیک حضور داشته است.

کریمیان در ادامه با اشاره به اینکه عملیات خیبر یک نوع آوری و خلاقیت بوده، افزود: «عملیات خیبر، قرار نبود در جای صاف و خشکی با دشمن روبه رو شویم. حرف از کیلومتر آب بود و رزم آبی. احداث پل شناور 14 کیلومتری، تنها یکی از خلاقیت‌ها و نوع آوری ها در عملیات‌های خیبر بود. این عملیات به طرز هوشمندانه طراحی شده بود و فرماندهان بزرگی مثل سردار شهید محمد ابراهیم همت در این عملیات حضور داشتند.»

پاسداری از مجنون

به گفته این آزاده، با برنامه ریزی بی نقص طراحان و شناسایی و آگاهی دقیق از موقعیت منطقه توسط فرماندهان، رزمندگان اسلام توانستند با نبردهای پی در پی و سهمگین بخشی از اهداف عملیات که همان تصرف جزایر مجنون شمالی و جنوبی بود دست یابند.

رزمندگان اسلام توانستند با نبردهای پی در پی و سهمگین بخشی از اهداف عملیات که همان تصرف جزایر مجنون شمالی و جنوبی بود دست یابند

«تصرف جزایر جنوبی و شمالی مجنون که در همان روزهای اول عملیات خیبر به تحقق پیوست، دشمن بعثی را بسیار خشمگین کرده بود و برای باز پس گیری مناطق تصرف شده از انجام هیچ جنایتی دریغ نمی‌کرد. دشمن با به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و با واحد پیاده و مکانیزه دیوانه وار سعی می‌کرد جزایر مجنون را به چنگ آورد. اما یورش‌های دشمن با رشادت و ایثار بی دریغ رزمندگان و دلیر مردان اسلام دفع می‌شد.»

بعد از اینکه نیروهای سرکش عراقی حتی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی کار از پیش نبردند در روزهای 16 و 17 اسفند ماه سال 1362 با عملیات‌های سنگین و آتش بی امان توپخانه شدیدترین تاکتیک‌های خود را به مرحله اجرا گذاشتند. این بار شکارچیان تانک با موشک‌های تاو و هلیکوپترهای کبری نیروهای هوانیروز و نیروی هوایی ارتش اسلام به میدان آمدند و با آتش متقابل دشمن با تحمل خسارت فراوان پا به فرار می‌گذارد. بدین ترتیب دفاع جانانه رزمندگان اسلام، امید دشمن را برای باز پس گیری جزایر مجنون و منطقه هورالهویزه و تسلط بر خاک ایران به یاس و نا امیدی تبدیل شد.

راز پاسداری جزایر مجنون

شب عملیات در سنگر عاشورا

کریمیان در ادامه از شب عملیات خیبر می‌گوید، از شور و حال بچه‌های لشکر عاشورا، از شهید باکری و از راز پاسداری جزایر مجنون.

وی می‌گوید: شب عملیات شهید باکری فرمانده لشکرمان همه بچه‌ها را جمع کرد. آن شب همه تصور می‌کردیم که شهید باکری می‌خواهد در مورد چگونگی و جزییات عملیات بگوید. اما این‌طور بود. فرمانده نگاهی به بچه‌ها کرد و گفت: «در عملیاتی که قرار است انجام دهیم هیچ بازگشتی وجود ندارد. در حقیقت درست مانند همان واقعه‌ای است که در شب عاشورا برای امام حسین (ع) و یارانش در کربلا اتفاق افتاد.»

مگر ما باز می‌گردیم؟

صحبت‌های فرمانده دل بچه‌ها را رنجاند و رزمندگان به شهید باکری اعتراض کردند. آن‌ها می‌گریستند و می‌گفتند: «مگر ما می‌خواهیم بازگردیم، ما آماده و تشنه لب شهد شیرین شهادت هستیم.»

رزمنده لشکر عاشورا راز پاسداری جزایر مجنون را در دلیری و شهادت طلبی بچه‌های خیبر می‌داند.

 سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

شوخی شهید همت با شهید باکری

شهیدی از عملیات خیبر

 سلام سردار بدر به سردار خیبر