تبیان، دستیار زندگی
آمارها نشان می ‌دهد، از حدود چهار و نیم میلیون کاربر وی چت در کشور، ۴۸ درصدشان در دو روزِ بعد از فیلتر شدن وی چت، فیلتر شکن نصب کرده‌اند! یعنی ۴۸ درصد تنها در ۴۸ ساعت اولیه برای بازگشت اوضاع به روال قبل، برای یافتن فیلتر شکن قابل نصب روی تلفن همراه تلاش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلتر شکن های وی چتی!


آمارها نشان می ‌دهد، از حدود چهار و نیم میلیون کاربر وی چت در کشور، 48 درصدشان در دو روزِ بعد از فیلتر شدن وی چت، فیلتر شکن نصب کرده‌اند! یعنی 48 درصد تنها در 48 ساعت اولیه برای بازگشت اوضاع به روال قبل، برای یافتن فیلتر شکن قابل نصب روی تلفن همراه تلاش کرده اند.


فیتر وی چت

امروزه هر چه دنیای مجازی در کشورمان به دلیل اعمال فیلترینگ شدید پر بود از انواع و اقسام فیلترشکن، وی پی ان، ساکس و دیگر ابزارها و راهکارهای دور زدن فیلترینگ، اما دنیای نوظهور اینترنتِ تلفن همراه به سادگی به پیش می ‌رفت و نه نیازی به فیلترینگ در آن احساس می ‌شد و به تبع آن، نه کسی تصور می ‌کرد که برای تلفن همراه هم فیلترشکن ساخته شده و وجود دارد.

همه چیز از فیلتر کردن برخی نرم افزارهای تعاملی دنیای تلفن همراه آغاز شد؛ امثال وی چت که به یکباره تبدیل به هیولا شده و مخالفان قدرتمندی یافته بود. مخالفانی که همه جوره سعی داشتند برچیدنِ آن را از هر کاری در کشور مهم ‌تر جلوه دهند اما ظاهرا تنها راه برای نیل به این منظور را فیلتر کردن می ‌دانستند.

آمار بود که روی آمار منتشر می ‌شد تا ثابت کند وی چت و امثال آن بد هستند و باید فیلتر شوند و در این مسیرِ آماردهی، گاه آمارسازی هم به کار گرفته می ‌شد و گاه آمار بالای طلاق در کشور در سالیان گذشته هم به پای این نرم افزار چینی نوشته می ‌شد تا عجیب نباشد که چرا آمار دهندگان، مقاله نویسان و محکوم کنندگان وی چت، خوبی‌ ها و مزایای این نرم افزارو نرم افزارهای مشابه را نمی ‌بینند و راهی برای زدودن بدی های آن نمی ‌جویند؟

بدین ترتیب وی چت بسته شد و به دنبال آن، برای فیلترینگ چند نرم افزار موبایل بنیان دیگر هم تلاش هایی صورت گرفت که به نتیجه خاصی منجر نشد اما نتایج همان فیلتر شدن وی چت برای اثبات اشتباه مسئولان کافی به نظر می ‌رسد؛ اشتباهی که از دیده نشدن کاربران پر شمار این نرم افزار حاصل آمده است.

یعنی 48 درصد تنها در 48 ساعت اولیه برای بازگشت اوضاع به روال قبل، برای یافتن فیلتر شکن قابل نصب روی تلفن همراه تلاش کرده و طی این تلاش، موفق به یافتن و نصب کردن فیلر شکن بر روی تلفن همراه خود شده‌ اند و چه بسا درصد بالایی از سایرین هم در ساعات و روزهای بعد همین مسیر را رفته باشند

آمارهای یکی از نهادهای مرتبط با این حوزه نشان می‌دهد، از حدود چهار و نیم میلیون کاربر وی چت در کشور، 48 درصدشان در دو روزِ بعد از فیلتر شدن این نرم افزار، فیلتر شکن نصب کرده‌اند! یعنی 48 درصد تنها در 48 ساعت اولیه برای بازگشت اوضاع به روال قبل، برای یافتن فیلتر شکن قابل نصب روی تلفن همراه تلاش کرده و طی این تلاش، موفق به یافتن و نصب کردن فیلر شکن بر روی تلفن همراه خود شده‌ اند و چه بسا درصد بالایی از سایرین هم در ساعات و روزهای بعد همین مسیر را رفته باشند.

بدین شکل به فاصله کوتاهی فیلتر شکن در دنیای تلفن همراه به ضرورتی غیر قابل انکار برای بسیاری از کاربران اینترنت تلفن همراه در کشور تبدیل شد و این بار فیلتر کردنِ این ابزارهای فیلتر شکن در دستور کار قرار گرفت؛ با این تفاوت که این بار معلوم نبود فیلتر شکن ها ساخت کجاست و چه خطراتی را می ‌تواند متوجه کاربران نماید؟

فیلتر شکن

گویی به مدد تصمیم عجولانه و استفاده از راهکاری منسوخ، از چاله وی چت درآمده و در چاه فیلتر شکن افتاده باشیم، اما چرا؟ این چرایی را باید از مسئولانی پرسید که از آمار چهار و نیم میلیون کاربر وی چت در کشور آگاه بودند اما به قدر سر سوزنی برای این افراد اهمیت قائل نشدند که اگر شده بودند، چه بسا می‌شد به جنگ بدی های آن رفته و بستن ویژگی نیربای (nearby) و از کار انداختن شِیک (shake) را در دستور کار قرار دهند اما راحت ترین راه را برگزیدند که همان فیلتر ردن است.

چرایی سوق یافتن مردم به سمت استفاده از فیلتر شکن را باید از مدافعان فیلتر شدن وی چت پرسید که می‌ دانستند بسیاری از مسئولانِ آشنا با تکنولوژی روز (نه آن دسته از مسئولان که هنوز نمی ‌دانند اینترنت چیست و در دنیای قدیمی خود مانده‌ اند) هم از آن بهره می‌ گیرند اما اصرار داشتند که همه استفاده کنندگان از وی چت، اغفال شده اند و باید به زور هم که شده نجاتشان داد!

باید سراغ کسانی رفت که می ‌دانستند اصالت این نرم افزار چینی است ولی آن را اسرائیلی می‌خواندند و تلاش داشتند فیلتر کردن آن را شکست بخشی از نقشه صهیونیست ها تعبیر کنند والبته هنوز هم مرغشان بر همان یک پا استوار مانده؛ کسانی که دوستی خاله خرسه با مسئولان می ‌کنند و چه بسا از زاویه دید امثال خود، برترین سوق دهنده مردم به استفاده از فیلتر شکن و افتادن در وادی ناشناس سازندگان این دست ابزارهای خطرناک هستند!

اما در این میان باید توجه داشت که اخیرا و در این راستا ارتش آمریکا برای نخستین بار به طور رسمی دکترین فعالیت‌ های فضای سایبری را شامل عملیات‌ های آفندی، دفاعی و شبکه ‌ای تدوین کرده است. این دستورالعمل جدید نظامی، شامل فرامین راهبردی درباره فعالیت ‌های الکترومغناطیسی سایبری برای فرماندهان و نیروهای نظامی آمریکا است. علت تدوین این دکترین، توسعه روزافزون فناوری ‌های سایبری و کابرد آنها در جنگ ‌های سایبری کشورها علیه یکدیگر عنوان شده است.

گویی به مدد تصمیم عجولانه و استفاده از راهکاری منسوخ، از چاله وی چت درآمده و در چاه فیلتر شکن افتاده باشیم، اما چرا؟ این چرایی را باید از مسئولانی پرسید که از آمار چهار و نیم میلیون کاربر وی چت در کشور آگاه بودند اما به قدر سر سوزنی برای این افراد اهمیت قائل نشدند که اگر شده بودند، چه بسا می‌شد به جنگ بدی های آن رفته و بستن ویژگی نیربای (nearby) و از کار انداختن شِیک (shake) را در دستور کار قرار دهند اما راحت ترین راه را برگزیدند

بنابراین و با توجه به آنچه گفته شد، واضح است که دولتمردان غربی در راستای نیل به اهداف خود راهی جز فضای مجازی (جنگ نرم) ندارند و هر روز با راه اندازی فضای گفتمان آنلاین و انواع چت روم ها سعی در سرقت اطلاعات شخصی و سوق کاربران به سمت و سوی فرهنگ غربی دارند که متاسفانه در این راه موفق نیز بوده اند و از آنجایی که مسئولین کشور ما در روند ارتقای بصیرت و آگاهی بخشی بسیار کُند پیش می روند، در واقع کمک شایانی به سردمداران غربی در راستای سلطه ی جهانی می کنند!.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / رسانه های اجتماعی

مطالب مرتبط:

دلیل اصلی فیلتر وی چت

وایبر اسرائیلی باقی می ماند

وایبری ها حواسشان باشد، مکان حضورشان قابل مشاهده است!