تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهایی در زمینه دین و اعتقادات با عناوین: «سرنوشت ارواح در برزخ؛ پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی»، «اسرار اشک»، «حیا، چیستی و عوامل کاهش آن»، «درسنامه قرآن‌شناسی» و «مجموعه قوانین و مقررات حجاب و عفاف» .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت ارواح در برزخ


معرفی مختصر کتابهایی در زمینه دین و اعتقادات با عناوین: «سرنوشت ارواح در برزخ؛ پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی»، «اسرار اشک»، «حیا، چیستی و عوامل کاهش آن»، «درسنامه قرآن‌شناسی» و «مجموعه قوانین و مقررات حجاب و عفاف» .

سرنوشت ارواح در برزخ، مشخص شد

«سرنوشت ارواح در برزخ؛ پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی»، «اسرار اشک» و «حیا، چیستی و عوامل کاهش آن»

کتاب‌های «سرنوشت ارواح در برزخ؛ پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی» به قلم مجتبی شاه‌ملکی، «اسرار اشک» به قلم محمدابراهیم سراج و «حیا، چیستی و عوامل کاهش آن» به قلم زهرا بهزادی به تازگی از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار کتاب شده‌اند.

کتاب‌»سرنوشت ارواح در برزخ؛ پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی» به قلم مجتبی شاه‌ملکی، عالم برزخ را که عالم مثالی بین دنیا و آخرت است، بررسی می‌کند.

به عقیده نویسنده این کتاب، «با مرگ انسان، زندگی برزخی او با جسم مثالی آغاز می‏شود. برزخیان را با توجه به عقاید و اعمالشان در دنیا می‏توان به پنج گروه تقسیم کرد: کافران، مۆمنین، متوسطان، مستضعفان و کودکان. با توجه به آیات و روایات و آراء متکلمان اسلامی، کافران از همان شروع زندگی برزخی با ملائکه عذاب الهی روبه‏رو شده و مورد عذاب‏های مختلف قرار می‏گیرند. مۆمنین خالص مورد استقبال ملائکه رحمت و معصومین قرار گرفته و مژده بهشت را به آن‏ها می‏دهند. اما در مورد بقیه، اختلاف نظر وجود دارد.

با توجه به آیات و روایات، ارواح در عالم برزخ با هم ارتباط دارند و گاهی اوقات به دیدار زنده‏ها می‏آیند و برخی از اولیای الهی و بندگان خاص می‏توانند با برزخیان ارتباط برقرار کنند.»

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا با استفاده از آیات قرآن و منابع کلامی و روایی، سرنوشت ارواح در عالم برزخ را بررسی کند.

همچنین کتاب «اسرار اشک» به قلم محمدابراهیم سراج موضوع گریه را با نگاهی نو و از زوایای جدید بررسی کرده است.

نویسنده برای بررسی موضوع گریه تلاش می کند تا به سوالاتی مانند«آیا گریه در پیش‌گیری از بیماری‌های مختلف جسمی و روحی و درمان آن‌ها نقش دارد؟»،«آیا انواع و اقسام اشک‌ها از نظر ترکیبات درونی با یکدیگر متفاوتند؟»،«گریه در متون وحیانی چه جایگاهی دارد؟»،«آیا می‌توان مشروعیت و فضیلت گریه برای اولیای الهی را از منابع شیعه و سنی اثبات کرد؟»،«آیا اسلام طرفدار گریه و اندوه است و با شادی و نشاط مخالفت می‌کند؟» و «پیامدهای اخلاقی، آثار و فواید دنیوی و اخروی گریه چیست؟» پاسخ دهد.

به عقیده نویسده، «گریه از موضوعاتی است که در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از منتقدان اسلام ادعا می کنند که اسلام با تشویق بر عزاداری و گریه افراد را به سوی اندوه سوق داده و از نشاط دور می‌کند.» در این کتاب نویسنده تلاش دارد تا با استفاده از اصول اسلامی، اسرار گریه را شرح و بررسی کند.

همچنین کتاب «حیا ، چیستی و عوامل کاهش آن» به قلم زهرا بهزادی موضوع حیای نفسانی را که در واقع همان عفت است، بررسی کرده است.

با توجه به تفاوت‏های روانی زنان و مردان و اهمیت نقش زنان در تربیت خانواده، اگر تقویت حیای نفسانی در آموزش دختران جدی گرفته شود، بخش زیادی از مشکلات فرهنگی مرتبط با عفاف برطرف خواهد شد.

نویسنده کتاب تلاش می‌کند تا نقش ادعیه، زیارات، مباحث مهدوی وعاشورا را در احیای حیا و عفت به خوبی برجسته کند و برای مخاطب این نکته را تبیین کند که اگر انسان بتوتند مفهوم حیا را درک کند، بدون شک در بدترین شرایط هم از گناه محفوظ خواهد ماند.

کتاب‌های «سرنوشت ارواح در برزخ؛پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی» با شمارگان هراز نسخه، در 268 صفحه و به بهای 110 هزار ریال، «اسرار اشک» با شمارگان هزار نسخه، در 172 صفحه و به بهای 70 هزار ریال و «حیا، چیستی و عوامل کاهش آن» با شمارگان هزار نسخه، در 156 صفحه و به بهای 65 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده‌اند.

سرنوشت ارواح در برزخ، مشخص شد

«درسنامه قرآن‌شناسی»

کتاب «درسنامه قرآن‌شناسی» به قلم دکتر علی محمدی آشنانی، با استفاده از مطالب و آیات قرآن، این کلام الهی را به مخاطبان می‌شناساند.

کتاب «درسنامه قرآن‌شناسی» در 16 گفتار با عنوان‌هایی مانند «انواع شناخت قرآن»،«اسامی و عناوین قرآن»،« عناوین و اوصاف تبعی»،«صفات و ویژگی‌های قرآن»،«اهداف نزول و رسالت قرآن»،«فواید، آثار و کارکردهای قرآن»،«وظایف و مسوولیت‌های فردی ما نسبت به قرآن»،«وظایف و مسوولیت‌های اجتماعی و جهانی ما نسبت به قرآن» و «معلمان ومربیان قرآن» راه‌هایی جامع برای شناخت قرآن ارایه داده است.

با توجه به اهمیت شناخت قرآن باید به این نکته توجه کرد که «آیا قرآن قابل شناخت است؟» بدون شک قرآن نه تنها کتابی است که باید آن را شناخت، بلکه تدبر، تفکر و تعقل درباره آیات الهی قرآن نیز لازم و واجب است و اعراض، فروگذاری، کتمان و ترک شناخت قرآن  و عمل نکردن به آن پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

یکی از موضوعاتی که قرآن کریم درباره آن سخن گفته، معرفی قرآن به زبان قرآن است. خداوند متعال برای شناساندن قرآن نکاتی را در این کتاب بزرگ مطرح کرده است. البته بیان این مطالب در قرآن تنها به منظور تبلیغ نیست، بلکه منجر می‌شود تا انسان جایگاه خود را بشناسد و با اشراف به جایگاه خود در هستی، قرآن را نیز بشناسد.

اثر حاضر با هدف فراگیری «انواع شناخت قرآن»، «شناخت تعداد و انواع اسامی و عناوین قرآن کریم»،«شناخت اسامی و عناوین مستقل»، «شناخت معنای واژگان»، «اسامی و عناوین مستقل»، «شناخت بخشی از اوصاف و ویژگی‌های قرآن»،«شناخت جامعیت قرآن»، «شناخت تحریف‌ناپذیری قرآن» و «شناخت پاره‌ای از اهداف نزول و رسالت قرآن» تدوین شده است و به مخاطب کمک می‌کند تا ابتدا به ضرورت شناخت قرآن پی‌ببرد و سپس قرآن و دلایل نازل شدن آن را به خوبی بشناسد.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:«اتباع و دنباله‌روی کامل از آموزه‌های قرآن و شکیبایی بر تحقق دستورات الهی آن، یکی از وظایف و مسوولیت‌های ما در برابر قرآن کریم است. خداوند می‌فرماید:"و اتبع ما یوحی الیک واصبر حتی یحکم الله و هو خیرالحاکمین؛ چیزی را که به تو وحی می‌شود پیروی کن و صبر کن تا خدا داوری کند که او بهترین داوران است." برابر این آیه اتباع و پیروی از وحی الهی قرآن کیم نیاز به صبر و شکیبایی دارد.»

کتاب «درسنامه قرآن‌شناسی» به قلم دکتر علی محمدی‌آشنانی با شمارگان دو هزار نسخه، در 208 صفحه و به بهای 60 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن کریم منتشر شده است.

سرنوشت ارواح در برزخ، مشخص شد

«مجموعه قوانین و مقررات حجاب و عفاف»

کتاب «مجموعه قوانین و مقررات حجاب و عفاف» نوشته حجت‌الاسلام علیرضا فجری در حوزه تدوین مقررات حجاب و عفاف است. نویسنده عدم اطلاع مجریان قانون و عدم اجرای صحیح و درست قوانین را موجب کمرنگی حجاب و عفاف در جامعه اسلامی می‌داند.

کتاب «مجموعه قوانین و مقررات حجاب و عفاف» از هفت بخش «اصول، مبانی و راهبردهای عفاف و حجاب»، «وظایف تخصصی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در خصوص گسترش عفاف و حجاب»، «عفاف و حجاب در قلمرو پوشش و لباس»، «عفاف و حجاب در قلمرو اماکن، مراکزو مۆسسات»، «عفاف و حجاب در قلمرو رسانه‌ها»، «عفاف و حجاب در قلمرو فضای سایبری»، «جرایم جنسی و اعمال منافی عفت» تشکیل شده است.

عفاف و حجاب از جمله مهم‌ترین احکام اسلامی و ضروریات دین است که در صورت عدم توجه شهروندان جامعه به آن و تخطی از حدود آن سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. لذا برای فرهنگ‌سازی آن توجه تمامی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها اعم از دولتی، غیردولتی و شهروندان جامعه را می‌طلبد.

از طرفی لباس یکی از عناصر اصلی عفاف و حجاب به شمار می‌آید و دولت با قوانین متنوعی که در این حوزه دارد با اجرای صحیح آن‌ها می‌تواند به یک سیاست فرهنگی منسجم در این حیطه دست یابد. قوانینی که قلمرو لباس و پوشش را دربرمی‌گیرد شامل سیاست‌های حکومت در برابر پوشش، قوانین مربوط به طراحی و تولید، قوانین حوزه صادرات و واردات، قوانین مرتبط با فروش و عرضه و قوانین مرتبط با مصرف‌کنندگان پوشاک و البسه است

در بخشی از کتاب به «عفاف و حجاب در قلمرو فضای سایبری» اشاره شده است که به دلیل گسترش این قلمرو و علاقه‌مندی قشرهای گوناگون جامعه با آن و نیز تاثیرپذیری بسیار سریع آن بر افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه گنجاندن مسایل فرهنگی از جمله عفاف و حجاب در این حیطه از دغدغه‌های مسوولان است.

کتاب «مجموعه قوانین و مقررات حجاب وعفاف» در 272 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی منتشر شد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: ایبنا