تبیان، دستیار زندگی
ساده‌نویسی افراطی و زبان محاوره در وبلاگ‌ها رایج است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباه‌های فراوان نگارشی و زبان محاوره در وبلاگ‌ها


ساده‌نویسی افراطی و زبان محاوره در وبلاگ‌ها رایج است.

اشتباه‌های فراوان نگارشی و زبان محاوره در وبلاگ‌ها

"بهاره ارشد ریاحی"، نویسنده، در گفتگویی ، گفت: من جریان ادبی و وبلاگ‌نویسی را برای ادبیات داستانی مفید نمی‌دانم و معتقدم باعث رواج ساده‌نویسی در حد افراط و استفاده از زبان محاوره و اشتباه‌های رایج نگارشی در نوشتن می‌شود.

وی افزود: این جریان ادبی برای نویسندگان تازه کاری که الفبای کلاسیک و ریشه‌ای داستان را نیاموخته‌اند، مرجع مفید و آموزنده‌ای نیست.

"ارشد ریاحی" در خصوص مزیت فضای مجازی بیان کرد: در دنیای مدرن که احوال پرسی‌های روزمره هم به دنیای مجازی محدود شده، خواندن داستان برای مخاطبان و سایر نویسندگان در این فضا، به دیده شدن داستان‌ها بسیار کمک می‌کند.

این نویسنده اظهار داشت: مشکلاتی مانند کمبود زمان، ترافیک و از همه مهم‌تر گرانی کتاب‌هاهمه از طریق انتشار داستان در فضای مجازی قابل حل هستند.

"ارشد ریاحی" در خصوص نقد مطالب وبلاگ‌ها عنوان کرد: وبلاگ‌نویسی در سطوح مختلف قابل نقد و بررسی است. در بسیاری موارد به دلیل استمرار در نوشتن و قابلیت نظر دادن مکرر روی نوشته‌ها، نویسنده وبلاگ، به طور پیوسته، به منبع وسیعی از مخاطبان و منتقدان دسترسی دارد که به بازنویسی، ویرایش و در نهایت به پیشرفت نوشته‌های او کمک می‌کنند.

داستان نویسان خودشان باید قاضی کارهای خود باشند. تعهد و اخلاق شخصی ضامن رعایت موازین و خطوط قرمز اخلاق، به خصوص در عرصه داستان‌نویسی مجازی است که مخاطبین گسترده‌‌تری دارد.

این نویسنده در خصوص نقش زنان نویسنده در فضای مجازی تصریح کرد: زنان در سال‌های اخیر هم در زمینه‌های علمی و هم فرهنگی در جامعه پیش تاز بوده‌اند. فضای مجازی و داشتن محیطی برای قضاوت غیر مستقیم مخاطبان، در صورت ناشناس بودن نویسنده، دور از جهت‌گیری و تعصبات جنسیتی باعث افزایش اعتماد به نفس زنان نویسنده شده است.

"ارشد ریاحی" در مورد نظارت بر وبلاگ‌ها ادامه داد: در حال حاضر معتقدم بخش فعالی در زمینه نظارت و بررسی بر روی داستان‌های اینترنتی وجود ندارد. در صورت توجه بیشتر ارشاد به کتاب‌های الکترونیکی و به طور کلی ادبیات در دنیای مجازی، و با رسمی شدن آن در آینده نزدیک می‌توانیم بخش وسیعی از ادبیات را برای اقشار جامعه قابل دسترسی و مشاهده کنیم.

وی با اشاره پای‌بندی به خطوط قرمز اخلاق خاطرنشان کرد: داستان نویسان خودشان باید قاضی کارهای خود باشند. تعهد و اخلاق شخصی ضامن رعایت موازین و خطوط قرمز اخلاق، به خصوص در عرصه داستان‌نویسی مجازی است که مخاطبین گسترده‌‌تری دارد.

بخش ادبیات تبیان


منبع: باشگاه خبرنگاران