تبیان، دستیار زندگی
اگر غسل جنابت بر گردن شخص باشد و آن را انجام دهد، تا غسل باطل نشده حكم وضو را دارد و می‌تواند با آن نماز را به جا آورد و فرقی بین مجرد و متأهل از این جهت نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از غسل جنابت چه می دانید!!

غسل

سئوال: آیا با غسل جنابت انجام داده شده، می‌توان بدون وضو نماز خواند؟ مسأله را در مورد مجرد و متأهل بودن توجیه كنید؟

جواب: اگر غسل جنابت بر گردن شخص باشد و آن را انجام دهد، تا غسل باطل نشده حكم وضو را دارد و می‌تواند با آن نماز را به جا آورد و فرقی بین مجرد و متأهل از این جهت نیست. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م391)

سئوال: با چه غسل‌هایی می‌شود به جای وضو نماز خواند؟

جواب: به نظر فقهاء با غسل جنابت بدون گرفتن وضو می‌توان نماز خواند اما بعضی فقهاء می‌فرمایند سایر غسل‌های واجب هم كفایت از وضو می‌كند و بعضی دیگر می‌فرمایند غسل‌های واجب و غسل‌های مستحب نیز كفایت از وضو می‌كنند، به نظر مرجع تقلید خود در این مورد مراجعه فرمایید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م391)

سئوال: چنانچه شخصی جنب گردد ولی از روی خجالت نتواند غسل انجام دهد، ‌تكلیف وی در قبال اداء‌ فرائض خود از قبیل نماز و روزه چه می‌باشد؟

جواب: خجالت مانع شرعی نیست باید غسل كند، بلی اگر غسل نكرد تا نزدیك آخر وقت، باید با تیمم نماز خود را به جا آورد و نیز برای روزه اگر شب جنب شده باید قبل از اذان صبح غسل كند و اگر تا نزدیك اذان صبح (كه دیگر وقت برای غسل كردن ندارد) غسل نكرد باید تیمم بدل از غسل كند و پس از آن برای خواندن نماز صبح، غسل نماید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، فتوای مقام معظم رهبری، ص244، س194)

سئوال: فردی جنب شده و غسل جنابت بر او واجب گشته، حال اگر حمام برود و غسل بكند ممكن است بیمار شود و برای او ضرر داشته باشد، این شخص چه باید بكند؟

جواب: اگر غسل برای كسی ضرر داشته باشد باید تیمم بدل از غسل نماید و نماز خود را بخواند والا نماز جنب بدون غسل و تیمم باطل است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م669 و670 واستفتائات مقام معظم رهبری در توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، ص245)

سئوال: اگر بعد از غسل شك كند كه مانعی از رسیدن آب در وقت غسل بوده یا نبوده غسل او چگونه است؟

جواب: غسل محكوم به صحت است. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س116)

سئوال: منظور از این كه گفته شده: فرد جنب ابتدا حمام رود و آلودگی‌ها را از بدنش پاك كند چیست؟ و آیا پس از برطرف كردن آلودگی‌ها باید غسل جنابت هم بكند؟

جواب: چون برای غسل باید آب به تمام بدن برسد و مانعی از رسیدن آب نباشد، بنابراین اگر كسی جنب باشد لازم است ابتدا چیزهایی كه مانع رسیدن آب به پوست بدن است مثل چربی زیاد، رنگ و... را پاك كند و بدن را آب بكشد و سپس مشغول غسل كردن بشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1, م372, ص234)

سئوال: اگر شخص شك كند كه جنب شده است یا نه چه حكمی دارد؟

جواب: تا یقین به جنابت پیدا نكنید غسل واجب نیست. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س101)

سئوال: اگر شخص جنب شده باشد و نفهمد و با آن حال نمازش را بخواند و بعد از نماز ملتفت گردد كه جنب شده چه حكمی دارد؟

جواب: نمازهایی را كه با حالت جنابت خوانده باید بعد از غسل كردن قضا كند. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س155)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم (بخش استفتائات)

مطالب مرتبط:

غسل جنابت در حال حیض

حدث اصغر حین غسل

غسل یک عمل عبادی یا بهداشتی؟

برخی از دانستنیهای غسل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.