تبیان، دستیار زندگی
كسی كه به سن تكلیف نرسیده و گناهان زیادی مرتكب شده آیا گناهانش بخشیده می شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیری در سوالات احکام

احکام

سۆال: در مسجد محلمان امام جماعتی نماز می خواند كه یكی از آیات سوره حمد را خوب تلفظ نمی كند و یا اشتباه می خواند و بنده بخاطر این اشتباه در مسجد حضور پیدا نمی كنم حال چه باید كرد؟

جواب: لازم است به ایشان تذكر داده شود شاید توجه ای به این مطلب نداشته باشد امّا نحوه تذكر می تواند به صورت نوشتن نامه ای محترمانه باشد كه بدست خود ایشان داده شود و در آن به این نكته در قرائت اشاره شده باشد. امید است اقدام شما مورد توجه ایشان قرار گیرد و شما هم از فیض جماعت محروم نگردید. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره)، ج2، ص621)

سۆال: كسی كه از ما بزرگتر است ولی وضو و یا نمازش را اشتباه انجام می دهد ما در مقابل او چه وظیفه ای داریم؟

جواب: باید با كمال ادب و احترام به گونه ای كه توهین تلقی نشود به ایشان تذكر بدهید همانگونه كه حضرت امام حسین و امام حسن ـ علیه السّلام ـ نسبت به وضوی اشتباه آن فرد عمل فرمودند. (ر.ك، تحریر الوسیله، ج1، ص418 م14)

سۆال: اگر سوار ماشین یا تاكسی فردی باشیم و در آن موسیقی مبتذلی روشن كند چه وظیفه ای در مقابل این فرد داریم؟

جواب: در مورد سۆال چنانچه احتمال تأثیر می دهید نهی از منكر كنید و چنانچه احتمال تأثیر نمی دهید و یا نهی از منكر موجب ضرر برای شما باشد نهی لازم نیست خودتان گوش نكنید و در این صورت رسیدن صدا به گوش شما مانعی ندارد. (ر.ك، تحریرالوسیله امام(ره)، ج1، ص471)

سۆال: چگونه و با چه طریقی بهتر است امر به معروف و نهی از منكر كرد در مورد اعمال قدرت و زور و اقدام فیزیكی، باید مستقیماً عمل كرد؟

جواب: با مهربانی و زبان خوش و اخلاق اسلامی اقدام به امر به معروف نمائید تا مۆثر واقع شود مراحل بعدی آنكه اقدام فیزیكی است و برخورد با شخص است موكول به اجازه حاكم شرع جامع الشرایط است. ولی اگر در موردی بتوانید با قطع رابطه امر به معروف نمائید لازم است رابطه را قطع كنید. (ر.ك، تحریر الوسیله امام(ره)، ج1، ص481 م12)

سۆال: آیا گناهی مانند لواط كه حد آن قتل می باشد، در صورت توبه كردن، توبه آن شخص لواط كننده پذیرفته می شود؟

جواب: بلی ـ در صورتیكه شخص از گناه خود توبه كند خداوند گناه او را می آمرزد، و اگر قبل از ثبوت جرم نزد حاكم شرع، توبه نماید حد قتل هم از او برداشته می شود. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره) ج3، ص585)

سۆال: استفاده از دخانیات و مواد مخدر چه حكمی دارد؟

جواب: استعمال دخانیات با فرض وجود ضرر معتد به برای شخص حرام است و مرحوم امام(ره) خرید و فروش و استفاده از هروئین و مواد مشابه به آن را حرام می داند. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره)، ج2، ص36)

سۆال: آیا تقلب در امتحان مضر به عدالت می باشد؟

جواب: تقلب در امتحان جایز نیست و اصرار بر گناه صغیره مضر به عدالت است. (ر.ك، جامع المسائل آیة الله فاضل، ج1، ص628 س2196)

سۆال: كسی كه به سن تكلیف نرسیده و گناهان زیادی مرتكب شده آیا گناهانش بخشیده می شود؟

جواب: كسی كه هنوز مكلف نشده است چنانچه مرتكب اشتباهی شود برای او گناه نمی شود ولی اگر قبل از 15 سال قمری علائم بلوغ را در خود مشاهده كند بالغ محسوب می شود و اگر خطا كند برای او گناه نوشته می شود، ولی بهر حال خداوند متعال با توبه از گناهان می گذرد.

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

اولین وظیفه انبیا

امر به معروف و  نهی از منکر

چرا امر به معروف بر نهی از منکر مقدم است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.