تبیان، دستیار زندگی
اشتباه بزرگی است كه كسی فضائل و مقامات انسانی و معنوی را منحصر در امور اكتسابی بداند كه آنها هم تفضل خداوند می باشند و در واقع تفضل ویژه و غیر اكتسابی خداوند همان چیزی است كه در قرآن به طور مكرر از آن به « فضل الله » تعبیر شده است كه « یؤتیه من یشاء »
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید حاج علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به چند شبهه پیرامون پاک‌ترین زن عالَم

حضرت فاطمه

برخی از القاب بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها از این قرارند: «‌ طاهره ، ‌مطهره ،‌ بتول و فاطمه ». در سرّ نام گذاری این چند اسم و لقب در روایات ما مطالب نسبتا عجیبی ذكر شده است كه قابل توجه می باشد و آن این كه حضرت زهراء سلام الله علیها با سائر زنان از تفاوت روحی بسیاری برخوردارند و آنقدر از تقرب و طهارت روحی و باطنی برخوردارند كه این مسأله به جسم ایشان نیز سرایت نموده و ایشان در جسم ظاهری نیز با سائر زنان از همان بَدو تولد و بلكه قبل از آن تفاوت ویژه داشته اند و آنچه كه از آلودگیها برای سائر زنان رخ می دهد برای حضرتش رخ نمی داده است و بلكه خلقت ایشان نیز با سایرین متفاوت بوده است چنانچه مریم عذراء و پسرش روح الله نیز از این تفاوت ها با سائر مردم برخوردار بودند، مریم بدون شوهر باردار شد و پسرش بدون پدر پا به عرصه وجود نهاد!

اما این كه گفتیم آن حضرت قبل از به دنیا آمدن هم با دیگران تفاوت داشته اند به این دلیل است كه وقتی خداوند اراده نمود این كوثر عظیم را به بهترین عبد خود هبه نماید به او دستور داد تا چهل روز از همه دوری گزیند و به عبادت و ریاضت مشغول شود گویا شرط تعلق این نعمت به او گذراندان آن دوره از عبادت بود:

« روزی پیامبر صلی الله علیه و آله در بین اصحاب خود نشسته بود كه جبرئیل با صورت عظیم خود بر او نازل شد و او را صدا زد كه : ای محمد! علیّ اعلی سلام به تو می رساند و تو را امر می نماید كه از خدیجه چهل صباح دوری بگزینی ... پیامبر صلی الله علیه و آله نیز در اثر این فرمان چهل روز مشغول روزه داری در روز ها و شب زنده داری در شب ها شد ... » (1)

در همین رابطه روایات متعددی داریم كه دلالت بر این دارند كه منشأ خلقت این نور مطهر غذاها یا میوه هایی بوده است كه جبرئیل در پایان چهل روز برای پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آورده است. (2)

اما این كه گفتیم در بدو تولد نیز متفاوت از دیگران بوده اند به این دلیل است كه فرموده اند رشد او در هر روز چنان بود كه سائر نوزادان در یك ماه رشد می نمایند و رشد او در طول ماه چنان بود كه سائرین در طول یك سال رشد می نمایند. (3)

اما آنچه از همه مهمتر است و اساسا هدف اصلی از این نوشته بوده است این است كه در روایات زیادی تأكید شده است كه آن بانو از آلودگیهای طبیعی كه زنان عادی بدان دچارند مبرّا بوده اند كه چند نكته را در این زمینه متذكر می شویم:

اول این كه اگر كسی بگوید پرداختن به این مسأله چه اهمیتی دارد؟

حضرت زهراء سلام الله علیها با سائر زنان از تفاوت روحی بسیاری برخوردارند و آنقدر از تقرب و طهارت روحی و باطنی برخوردارند كه این مسأله به جسم ایشان نیز سرایت نموده و ایشان در جسم ظاهری نیز با سائر زنان از همان بَدو تولد و بلكه قبل از آن تفاوت ویژه داشته اند

جواب این است كه حتما در نظر معصومین علیهم السلام اهمیتی داشته كه در روایات متعددی كه در بین آنها روایات صحیحه و معتبری وجود دارد، بدان اشاره داشته اند و فرموده اند كه علت نام گذاری آن حضرت به فاطمه و طاهره و مطهره و بتول نیز همین پاكیزگی از آلودگیهای ظاهری و باطنی سائر زنان می باشد ! (4)

دوم این كه اگر كسی بگوید این چه فضیلتی محسوب می شود كه خلقت كسی با دیگران تفاوت داشته باشد؟

جواب این است كه فضائل منحصر به فضائل اكتسابی نیست، از بالاترین مصادیق فضل و برتری، تفضل ویژه و عنایت خاصه الهی بر یك مخلوق در قبل و بَدو و ادامه خلقت می باشد. آیا طلا بر سائر فلزات به دلیل این كه برتریش ذاتی است و آن را از راه اكتساب به دست نیاورده، فضیلتی ندارد و كسی آن را بر سائر فلزات ترجیح نمی دهد؟ اشتباه بزرگی است كه كسی فضائل و مقامات انسانی و معنوی را منحصر در امور اكتسابی بداند كه آنها هم تفضل خداوند می باشند و در واقع تفضل ویژه و غیر اكتسابی خداوند همان چیزی است كه در قرآن به طور مكرر از آن به « فضل الله » تعبیر شده است كه « یۆتیه من یشاء » و اگر كسی بگوید: اگر ما هم مورد تفضل واقع می شدیم چنین و چنان می شد، جواب این است كه پس بالآخره مورد تفضل مذكور به هر دلیل واقع نشدیم !! فلذا چنین و چنان هم نشدیم و از آن فضلیلت خاص محرومیم، اگر چه كه راه فضائل اكتسابی به روی همه باز است!!

حضرت فاطمه (س)

سوم این كه اگر كسی بگوید: آیا نداشتن عادت ماهیانه كه همه زنان از آن برخوردارند عیب محسوب نمی شود خصوصا با توجه به این كه سلامت مزاج یك زن اقتضا می نماید كه به طور منظم از عادت برخوردار باشد و اگر عادت او بهم بریزد به دكتر مراجعه می نماید و اگر اصلا عادت نبیند در واقع قدرت بچه دار شدن را هم نخواهد داشت ؟!!

جواب این است كه عادات ماهیانه زنان گرچه از یك جهت عیب نیست و آن این كه لازمه سلامت مزاج آنان است اما همه می دانند كه این ایام برای آنان ایجاد زحمت می نماید و دچار مشكلات جسمی فراوانی می شوند و خداوند نیز به همین دلیل ارتباط جسمی مردان را با آنان حرام نموده است تا زنان مورد زحمت و اذیت واقع نشوند، چنانچه در آیه معروف سوره بقره به این حقیقت اشاره شده است:

« و یسئلونك عن المحیض قل هو أذی فاعتزلوا النساء فی المحیض ... » (5)

حال چه اشكالی دارد كه خداوند در بین زنان به طور ویژه و معجزه گونه به یك زن تفضل نماید و او را از این زحمت معاف دارد بدون این كه وی سلامت جسمیش تحت تأثیر واقع شود و در عین حال قدرت فرزند آوری اش نیز باقی باشد چنانچه مریم عذرا بدون شوهر بچه دار شد و خداوند نیز كه در قرآن از طهارت وی سخن به میان آورده (6) یك احتمالش همین طهارت از عادات زنانه می باشد (7) چنانچه در بعض احادیث (8) وارد شده كه به طور كلی دختران انبیاء از زحمت عادت زنانه مبرّا بوده‌اند !!

اشتباه بزرگی است كه كسی فضائل و مقامات انسانی و معنوی را منحصر در امور اكتسابی بداند كه آنها هم تفضل خداوند می باشند و در واقع تفضل ویژه و غیر اكتسابی خداوند همان چیزی است كه در قرآن به طور مكرر از آن به « فضل الله » تعبیر شده است كه « یۆتیه من یشاء »

و بلكه می توان ادعا نمود كه عادت زنانه عیب محسوب می شود فلذا امیر مۆمنان علیه السلام طبق نقل نهج البلاغه از آن تعبیر به نقصان ایمان نموده اند چرا كه زنان در این ایام از نماز محروم می شوند (9) حال چه اشكال دارد كه خداوند به یكی از زنان تفضل نموده و برای این كه آن زن هیچ گاه از نماز و تقرب جستن محروم نشود او را طاهره و مطهره قرار دهد و بلكه در برخی روایت داریم كه زنان از اول خلقت تا زمان حضرت نوح سالی یك بار عادت می شدند و دچار این مسأله هر ماه نمی شدند كما این كه بسیاری از حیواناتی كه از لحاظ جسمانی به انسانها شبیه می باشند از عادت برخوردار نیستند اما چون زنان به بیرون رفتن از خانه،‌ علاقه زیادی نشان دادند، خداوند این حالت را به عنوان عقوبت در آنان قرار داد تا این كه بالإجبار هم كه شده روزهایی از هر ماه را در اثر این پدیده خانه نشین شوند (10) فلذا از این ایام به قاعدگی نیز تعبیر می شود چرا كه شخص مبتلا از رنج و ناراحتی آن در گوشه ای می نشیند و از برخی امور باز می ماند!!

و نیز باید گفت كه یكی از خصیصه های زنان بهشتی و به اصطلاح حوریان همین طهارت از حیض و نفاس است (11) فلذا به فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز « انسیة حوراء » گفته شده است.(12)

پی نوشت ها:

1-      بحارج16ص78.

2-      همان ج16ص79.

3-      امالی صدوق ص 692.

4-      كافی ج1ص458.

5-      سوره بقره / 222 .

6-      آْل عمران / 42 .

7-      مجمع ج2ص290.

8-      كافی ج1ص458 .

9-      نهج البلاغه عبده ج1ص129.

10-   علل الشرائع ج1ص290 .

11-   مجمع البیان ج2ص254.

12-   بیت الأحزان ص17.

حمید حاج علی                

مدّرس حوزه علمیه              

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


مطالب مرتبط:

شب قدر اولیاء 

حضرت زهرا علیهاالسّلام، محور حدیث کساء 

حرمت بانوی دو عالم در میان تمامی مسلمین 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.