تبیان، دستیار زندگی
نذر در مال غیر چگونه است مثلاً مادر برای فرزندش نذر می‌كند كه فرزند آن را ادا كند آیا چنین نذری صحیح است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم نذر در مال دیگری

نذر

سۆال: اگر كسی از روی فراموشی روزه نذری خود را در ماه مبارك رمضان ادا كند آیا روزه وی از ماه مبارك رمضان محسوب می‌شود یا روزه نذر؟

جواب: اگر می‌دانسته كه ماه رمضان است و نیت روزه نذر یا قضا كرده است روزه او باطل است و در هیچ موردی محسوب نمی‌شود اما اگر نمی‌دانسته ماه رمضان است (مثلاً یوم الشك) و نیت قضا یا نذر كرده است روزه رمضان محسوب می‌گردد و برای قضا و نذر باید مجدداً روزه دیگری بگیرد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 1555 و 1556)

سۆال: نذر در مال غیر چگونه است مثلاً مادر برای فرزندش نذر می‌كند كه فرزند آن را ادا كند آیا چنین نذری صحیح است؟

جواب: خیر نذر در مال دیگری صحیح نیست. (ر.ک: تحریر الوسیله امام (ره)، ج 2، ص103، م 2)

سۆال: امسال در ماه رمضان با خداوند عهد كردم كه «خدایا با تو عهد می‌بندم كه نمازهایم را در اول وقت بخوانم و اگر نتوانستم به شرط آنكه اگر عذر شرعی نداشتم فردای آن روز را روزه بگیرم حال به سبب مشكلاتی من از انجام این عهد عاجز شده‌ام و قادر به انجام آن نیستم، آیا می‌شود عهدم را بشكنم و عمل ننمایم و اگر كفاره دارد آنرا بپردازم؟

جواب: اگر قدرت بر وفاء به عهد ندارید تكلیف به « وفاء به عهد» ساقط است. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 457)

سۆال: در صیغه نذر اگر بگویند: «خدایا اگر حاجتم بر آورده شود فلان كار را می‌كنم» یا « نذر كردم كه چنین كنم» آیا در انعقاد نذر كافی است یا اینكه حتماً باید «لله علیّ كذا» و الفاظ مرادف آن باشد؟

جواب: كافی نیست و باید صیغه مخصوصه خوانده شود. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 460)

سۆال: نذر كردم كه هر سال روز تاسوعا جلو دسته سینه زنان، یك گوسفند برای شادی روح حضرت ابوالفضل ـ علیه السّلام ـ قربانی نمایم، امسال بر اثر عدم بضاعت مادی نتوانستم نذر را ادا نمایم، تكلیف شرعی بنده چیست؟ و آیا می‌توانم نذر را به چیز دیگری تغییر دهم؟

جواب: لازم نیست تغییر دهید و چنانچه نذر شما صیغه شرعیه نداشته وفاء واجب نیست. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 462)

سۆال: اگر كسی نذر كند در روز معینی غسل نماید و اتفاقاً در آن روز آب پیدا نكرد و یا مانعی پیش آمد كه نتوانست غسل كند وظیفه‌اش چیست؟ و آیا می‌تواند بجای غسل تیمم نماید؟

جواب: با فرض صحت نذر، اگر آب ندارد وفاء به نذر ساقط است و تیمم لازم نیست. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 475)

سۆال: گاوی است تماماً نذری حالا زادو ولد كرده و نگهداری آنها نیاز به خرجی دارد آیا می‌شود از نتایج آنها بفروشیم و صرف نگهداری و خرج آنها نمائیم؟

جواب: در نتایج و نماء عین منذوره، باید بر طبق نذر عمل شود و چنانچه حفظ عین منذوره نیاز به مصرف داشته باشد می‌توان از نتایج و نماء به مقدار حاجت در حفظ عین منذوره مصرف نمود. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 480)

سۆال: اگر گوسفند نذری، قبل از تحقق نذر تلف شود آیا نذر از شخص ساقط است؟ و نیز اگر نذر محقق شود و قبل از اینكه گوسفند را سر ببرد تلف شود مثلاً گرگ آن را بخورد آیا نذر ادا شده یا خیر؟

جواب: در مورد سۆال، نذر منحل شده و چیزی بر او نیست. (استفتاثات حضرت امام (ره)، ج 2، ص 481)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم (بخش استفتائات)

مطالب مرتبط:

کمک گرفتن در انجام نذر

شرایط صحت نذر

نذر فرزند بدون اذن پدر و تکلیف انجام آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.