تبیان، دستیار زندگی
خون پشه‌ای كه روی بدن انسان می‌نشیند و روی بدن انسان كشته می‌شود چه حكمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استحاله از مطهرات است

احکام

سئوال: برطرف شدن عین نجاست را توضیح دهید؟

جواب: برطرف شدن عین نجاست این است كه اگر بدن حیوان به عین نجاست، نجس شده باشد، مثل خون، وقتی خون آن برطرف شود پاك می‌شود و دیگر احتیاج به آب كشیدن ندارد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م216)

سئوال: اگر روغنی كه جهت سوختن استفاده می‌شود (نفت، گازائیل، بنزین) نجس شود و بعد از سوختن به صورت دوده درآید آیا در این صورت استحاله شده و پاك است؟

جواب: دوده‌ی متنجس نجس نیست، مگر آنكه آلوده به ذرات متنجس باشد. (ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س339)

سئوال: استحاله از مطهرات است، لطفاً آن را توضیح دهید؟

جواب: استحاله یعنی چیزی به چیز دیگری تبدیل شود كه دیگر اسم سابق را نداشته باشد مانند اینكه سگ در نمكزار فرو رود و تبدیل به نمك شود یا كود تبدیل به خاك شود و یا چوب نجس پس از سوختن، خاكسترش پاك است. بنابراین استحاله موجب پاكی چیز نجس می‌شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م195)

سئوال: آب داغی كه نجس می‌باشد آیا بخار آن هم نجس است؟

جواب: پاك است. (ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س340)

سئوال: انتقال از جمله‌ی مطهرات است لطفاً آن را توضیح دهید؟

جواب: اگر خون بدن انسان یا خون حیوانی كه خون جهنده دارد، به بدن حیوانی كه خون جهنده ندارد، برود و خون آن حیوان حساب شود پاك می‌گردد، این عمل و فرایند را انتقال گویند. بنابراین خونی كه زالو از انسان می‌مكد چون خون زالو به آن گفته نمی‌شود بلكه می‌گویند خون انسان است، نجس می‌باشد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م205)

سئوال: خون پشه‌ای كه روی بدن انسان می‌نشیند و روی بدن انسان كشته می‌شود چه حكمی دارد؟

جواب: اگر كسی پشه‌ای را كه به بدنش نشسته بكشد و نداند خونی كه از پشه بیرون آمده از او مكیده یا از خود پشه می‌باشد، پاك است. و همچنین است اگر بداند از او مكیده ولی جزو بدن پشه حساب شود. اما اگر فاصله بین مكیدن خون و كشتن پشه به قدری كم باشد كه بگویند خون انسان است، یا معلوم نباشد كه می‌گویند خون پشه است یا خون انسان، نجس می‌باشد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م206)

سئوال: اسلام كه از مطهرات است چگونه شخص كافر را پاك می‌كند؟

جواب: اگر كافر شهادتین را بگوید، یعنی بگوید: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمداً رسول الله مسلمان می‌شود، و بعد از مسلمان شدن، بدن و آب دهان و بینی و عرق او پاك است. ولی اگر موقع مسلمان شدن عین نجاست به بدن او بوده، باید برطرف كند و جای آن را آب بكشد،‌ولی اگر پیش از مسلمان شدن عین نجاست برطرف شده باشد لازم نیست جای آن را آب بكشد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م207)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم (بخش استفتائات)

مطالب مرتبط:

وضو با ناخن مصنوعی

چند مسئله در باب غسل و وضو

حکم کاشت ناخن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.