تبیان، دستیار زندگی
دراز کشیدن در وان یا ماندن زیر دوش باعث آرامش می‌‌‌شود، اما در طولانی مدت باعث خشک شدن پوست خواهد شد، چراکه آبی که به خورد پوست می‌رود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استحمام طولانی توصیه نمی‌شود


دراز کشیدن در وان یا ماندن زیر دوش باعث آرامش می‌‌‌شود، اما در طولانی مدت باعث خشک شدن پوست خواهد شد، چراکه آبی که به خورد پوست می‌رود و به پوست نفوذ می‌‌‌کند، هنگام خشک شدن، معمولا باعث می‌شود آب بیشتری تبخیرشود.

حمام کردن

استحمام و شستشو، آلودگی‌های بسیاری مانند انواع و اقسام عفونت‌ها و حتی مواد مضری را که از محیط روی پوست قرار می‌‌گیرد، از روی پوست پاک می‌کند و قدم اول بهداشت پوست محسوب می‌‌‌شود، اما آداب حمام رفتن سنتی که افراد ساعت‌ها در حمام‌های عمومی‌ و خصوصی سپری می‌‌‌کردند و زمان بسیاری صرف لیف‌زدن و کیسه کشیدن می‌‌‌شد، با شرایط جدید که حمام در دسترس است، فرق می‌کند.

متخصصان پوست می‌گویند امروزه استحمام طولانی توصیه نمی‌شود.

دکتر سیدمسعود داودی، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله، در مورد آداب و اصول استحمام سالم برایمان گفته‌اند.

بهترین فاصله بین حمام رفتن‌ها از نظر علمی چقدر باید باشد که سلامت پوست حفظ شود؟

دفعات استحمام به پوست افراد و نوع فعالیت آنها بستگی دارد، مثلا افرادی که پوست چربی دارند، زمان تعریق ممکن است بوی نامطبوعی از بدنشان متصاعد شود. بنابراین به‌خصوص در فصل گرما باید بیشتر استحمام کنند.

نقطه مقابل آنها افراد با پوست خشک هستند که به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان که هوا خشک است، بهتر است کمتر و هفته‌ای یک‌بار حمام بروند. افراد با پوست معمولی نیز می‌‌‌توانند یک یا دو روز در میان، استحمام کنند.

حالا اگر افرادی که به‌علت نوع شغل خود مجبورند استحمام بیشتری داشته باشند، پوستی خشک دارند. لذا باید هر بار استحمامشان، در حد رفع آلودگی از روی بدن و شستشوی نواحی‌ای که امکان دارد به علت تعریق، بوی نامطبوعی داشته باشند، باشد، چراکه مصرف روزانه صابون، خشکی پوست و به‌دنبال آن امکان بروز اگزماهای پوستی را به دنبال خواهد داشت.

اگر زمان طولانی زیر دوش آب بمانید، علاوه بر آنکه آب زیادی هدر می‌‌‌رود و در دوره بحران آب این کار منطقی نیست، برای سلامت پوست هم ضرر دارد

آیا شما برای افراد توصیه‌هایی برای استحمام دارید؟

بله، به‌خصوص در بیماران پوستی و افراد دچار اگزماهای پوستی، فواصل استحمام بسیار مهم است. در کسانی که با اگزمای سرشتی به دنیا آمده‌اند، دفعات حمام کردن مهم نیست، اما باید زمان دوش‌گرفتن کوتاه (در حد دو دقیقه) باشد و پس از استحمام و خشک کردن پوست بدن، حتما پوست را با یک روغن طبیعی یا روغن‌هایی که به شکل فراورده‌های دارویی در داروخانه‌ها به‌عنوان لوسیون یا روغن کودک موجود است، چرب کنند.

دو دقیقه زمان کوتاهی برای استحمام نیست؟

نه، معمولا بهترین شیوه استحمام آن است که محیط حمام طوری گرم باشد که فرد مدت زمان زیادی زیر دوش نماند و ظرفی محتوی آب برای شستشوی سر، صورت و بدن استفاده شود. در این صورت فقط دو دقیقه زیر دوش ماندن کافی است.

اگر زمان طولانی زیر دوش آب بمانید، علاوه بر آنکه آب زیادی هدر می‌‌‌رود و در دوره بحران آب این کار منطقی نیست، برای سلامت پوست هم ضرر دارد.

برخی معتقدند استحمام طولانی‌مدت باعث آرامش می‌شود. این تصور درست است؟

دراز کشیدن در وان یا ماندن زیر دوش باعث آرامش می‌‌‌شود، اما در طولانی مدت باعث خشک شدن پوست هم خواهد شد، چراکه آبی که به خورد پوست می‌رود و به پوست نفوذ می‌‌‌کند، هنگام خشک شدن، معمولا باعث می‌شود آب بیشتری تبخیرشود.

شستن نوزاد با اسفنج

بسیاری از والدین استحمام طولانی و آب‌بازی را برای کودک مناسب می‌دانند. نظر شما چیست؟

کودکان پوست خشکی دارند و طولانی شدن استحمام و تماس با آب می‌‌‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست آنها و التهاب پوست یا اگزماهای پوستی شود. این بیماری معمولا خود را به شکل خارش، قرمزی و پوسته‌ریزی نشان می‌‌‌دهد.

استحمام طولانی، به‌خصوص برای کودکان و سالمندان، اصلا مناسب نیست.

حمام کردن کودک راه و روش دارد، مثلا حتی استفاده از وسایلی مانند سنگ‌پا از آنجا که پوست کف پای کودکان لطیف، نرم و نازک است، برای آنها توصیه نمی‌شود. یک شستشوی معمولی و استفاده از یک لیف نرم، برای پاکیزگی بچه‌ها کافی است.

کلا استفاده از سنگ‌پا را در حمام توصیه می‌کنید؟

بله، با افزایش سن به‌خصوص در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، پوست کف و پاشنه پا نسبتا ضخیم می‌شود. ضخیم‌شدن پوست مشکلی ندارد، اما از آنجا که مستعد بروز ترک کف پا است و امکان بروز عفونت و درد ترک‌ها وجود دارد، لازم است برای پیشگیری و حتی درمان در زمانی که ضخامت پوست در حمام بر اثر رطوبت نرم‌شده، با سنگ‌پا آن را نرم‌تر کرد.

اگر با استفاده از کرم مخصوص پا بعد از حمام پوست چرب شود، بهتر است و می‌توان زیبایی و سلامت پاشنه و کف پا را تضمین کرد.

نکته مهم اینکه سنگ‌پاها چه طبیعی، چه مصنوعی یا پلاستیکی، یک وسیله شخصی‌اند و هر فرد باید سنگ‌پای جداگانه داشته باشد، چراکه بسیاری از بیماری‌های قارچی، میکروبی و به‌خصوص زگیل با سنگ‌پا قابل‌انتقال هستند.

شستشو با شامپو

حالا که از حمام گفتیم، در مورد شامپوی خوب هم توضیح دهید.

شامپوها خوب و بد ندارند. اینکه چه مارکی و چه برندی باشد هم اصلا مهم نیست. گرانی یک شامپو هم نشان‌دهنده مناسب بودن آن نیست.

در زمان خرید شامپو، فقط باید به نوع موهای خود (چرب، خشک یا معمولی) دقت کنید.

افرادی که موهایشان را رنگ کرده‌اند، باید از شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده و آسیب‌دیده استفاده کنند.

کف زیاد و غلظت شامپو هم مهم نیست. بهتر است هنگام خرید شامپو ابتدا نمونه‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید و در صورت رضایت، نمونه‌های با حجم بیشتر شامپو که اصطلاحا شامپوی خانواده است را بخرید.

شستشوی بدن با صابون بهتر است یا شامپو بدن؟

شامپو یک فرآورده مدرن و جدید و صابون یک فرآورده قدیمی‌ و سنتی است. سازگاری صابون با pH‌ و اسیدیته بدن کمتر از شامپو است، به‌طوری که امکان دارد باعث تحریک، قرمزی و التهاب پوست سر و بدن شود، بنابراین استفاده از شامپوی سر و بدن از صابون بهتر است.

بهداشت لیف حمام

چه لیفی انتخاب کنیم؟

ممکن است برخی افراد به علت خارش پوست ترجیح دهند لیفی انتخاب کنند که الیاف زبرتری داشته باشد، اما لیف باید حتما نخی، لطیف و نرم باشد.

از آنجا که لیف خیس کانون عفونت‌ها و قارچ‌هایی است که می‌‌‌توانند در محیط مرطوب رشد کنند، در افرادی که بیماری‌های قارچی و عفونی دارند، باید بعد از استحمام، لیف را کاملا شست و حتما جلوی آفتاب خشک شود و در صورتی که این کار امکان‌پذیر نباشد، باید لیف را بعد از شستن کاملا باز کرد و داخل حمام آویزان کرد تا در اسرع وقت خشک شود.

درب حمام را بعد از استحمام باز بگذارید تا داخل آن خشک شود، زیرا محیط خیس حمام جای مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زا خواهد بود.

بخش سلامت تبیان


منبع : هفته نامه سلامت - شیرین عاشوری

مطالب مرتبط:

با شکم پُر حمام نروید

14 نکته بهداشتی درباره لیف حمام

چگونه استحمام کنیم؟

ویژگی های یک استحمام خوب

نکاتی درباره استحمام نوزاد

آیا در حمام نفس تان می گیرد؟

نظافت وسایل شخصی در حمام و دستشویی

بهداشت حمام

خطراتی که در حمام وجود دارند

روش صحیح حمام کردن نوزاد

در فصل گرما، زود به زود حمام کنید

4 خطر حمام برای سالمندان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.