تبیان، دستیار زندگی
یک نامه ای هست که جا دارد خیلی از ما آن را نوشته باشیم و آماده در زیر بالینمان نگه داریم ، خیلی به کارمان می آید ، در موقعیتی گره از کار ما می گشاید که تمام دنیا و مافیها نمی تواند آن کار را انجام دهد چرا هیچ کس به جز آن نامه نمی تواند به سخن بیاید و بگو
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه ای که فریاد رس لحظات  وحشت می شود !

نویسنده


نوشتن نعمتی است که ما بسیار از آن بهره می بریم، برای ثبت خاطراتمان، برای تجارت ها و مسائل اقتصادی، برای ابراز محبت کردن، برای گنجینه ای از اشعار و متون درست کردن و برای ارتباط برقرار کردن با کسانی که اگر نتوانیم حرف هایمان را رو در رو بزنیم نوشتن ما را از مخمصه نجات می دهد و برای بیان آنچه در قلب داریم آزادمان می گذارد، گاهی نامه ای می شود برای معشوق، که محبت و احساس در آن موج می زند، گاهی نامه ای می شود پر از گلایه که انتقاد و سرزنش در آن موج می زند و ...

خیلی از ما خیلی چیزها می نویسیم و نگه می داریم چیزهایی که شاید هرگز به آن ها محتاج نباشیم هیچ کس نیازی به خواندنشان ندارد و شاید هرگز هم به کار خودمان هم نیاید.

اما یک نامه ای هست که جا دارد خیلی از ما آن را نوشته باشیم و آماده در زیر بالینمان نگه داریم ، خیلی به کارمان می آید ، در موقعیتی گره از کار ما می گشاید که تمام دنیا و مافیها نمی تواند آن کار را انجام دهد چرا هیچ کس به جز آن نامه نمی تواند به سخن بیاید و بگوید که در حق ما چه کنند بهتر است.

نامه ای که برای نوشتنش فردا خیلی دیر است باید همین الان بنویسیم و راه و رسم نوشتنش را  هم یاد بگیریم و خوب هم بنویسیمش چرا که فریاد رس روزی خواهی بود که فریاد ما به هیچ کس نخواهد رسید.

دنیای ما دنیای غفلت است ما همه چیز را خیلی راحت فراموش می کنیم چرا که مشغله هایمان زیاد است، وقتی ما خودمان خودمان را فراموش می کنیم چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که دیگران ما را از یاد نبرند.

ما هر چقدر هم برای خانواده و دوستانمان عزیز باشیم باز فراموش خواهیم شد، یادمان و خاطراتمان به مرور زمان رنگ بی رنگی خواهد گرفت.

همه ما مطمئنا پر از سهل انگاری و غفلت هستیم، حقوق زیادی را ضایع کرده ایم ، که جا دارد  قبل از مرگ به همه آن ها رسیدگی کنیم ، اما ما نمی دانیم چقدر از عمرمان باقی است ، باید بیم آن را داشته باشیم که مبادا تا قبل از اینکه همه حقوقی را که بر ذمه داریم ادا کنیم مرگ بیاید و دستمان را از دنیا کوتاه کند ؟

بنابراین کار عاقلانه آن است ، که همه آن ها را بنویسیم و همراه داشته باشیم ، و جایی قرار بدهیم که دسترسی به آن آسان باشد تا اگر اجل ما رسید حداقل امید این را داشته باشیم خانواده ایمان از سر دلسوزی به فریاد بی کسی ما در قیامت  پاسخ دهند .

اگر ما وصیت نامه نداشته باشیم و مرگمان برسد چطور امید داریم که به دنیا برگردیم و جبران کنیم ، قران صریحا می فرماید که این امکان ندارد ، اما وصیت نامه که باشد شاید برگ کاغذی ساده باشد اما همین کاغذ ساده می تواند ما را از عذاب ها و رنج ای زیادی نجات دهد .

در حدیثی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌خوانیم: «سزاوار نیست مسلمان شب را به روز رساند مگر این که وصیت‏ نامه‏اش زیر سرش باشد.»(وسائل الشیعه، ج 13، ص 352 )

حق الناس و تأثیر آن در آخرت ما

در آیات و روایات بسیار ما را از حق الناس بر حذر داشته اند که عاقبت ما را تیره و تار  می کند اعمال نیک ما مصادره می شود و دستمان خالی می ماند در جایی که کوچکترین عمل خیری هزاران گره باز می کند .

حق الناس فقط در خوردن مال کسی یا خیانت در امانت کسی نیست حقّ‌النّاس؛ مالی یا آبرویی؛ بسیار حائز اهمیّت است و روایات فراوانی راجع به آن وجود دارد. اهمیّت و حسّاسیّت حقّ‌النّاس به قدری است که حتی افکاری که شبهه حقّ‌النّاس دارد نیز در برزخ انسان را معذّب خواهد کرد.

در روایتی آمده است: یک قاضی مقدّس و بسیار عابد از دنیا رفت. او حقّی را ناحق نمی‌کرده و علاوه بر شهرت به قضاوت عادلانه، مۆمن و متّقی بوده است و از این رو همسرش یقین داشته که وی بهشتی است. وقتی زن جسد شوهر را در لحد قرار داد و پارچه روی صورت او را کنار زد، دید ماری از بینی او بیرون آمد و شروع به کندن و خوردن صورت او کرد. زن از این وضعیت عجیب ترسید. هنگام شب، شوهر خود را درخواب دید و از آنچه رخ داده بود سۆال کرد و گفت: تو که انسان خوبی بودی! پس این مار چه بود؟ قاضی جواب داد: آن به خاطر برادر توست. روزی برادر تو با کسی نزاع داشت. برای حلّ مسأله به نزد من آمدند و من در دل خود دوست داشتم که حق با برادر تو باشد. ـ نه اینکه العیاذبالله ناحقی باشد، بلکه دوست داشته حق با برادر زنش باشد ـ البته نتیجه حکمیّت به نفع برادرت شد و من از این امر خوشحال شدم و با اینکه واقعاً حق با برادر تو بود، اکنون گرفتارم!( الکافی، ج 7، ص 410 )

در حدیثی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌خوانیم: «سزاوار نیست مسلمان شب را به روز رساند مگر این که وصیت‏ نامه‏اش زیر سرش باشد

پس باید این مسأله حق الناس را جدی گرفت وقتی یک خیال روزگار یک عابد را سیاه می کند وای به حال ما با این غیبت کردن های بی حدمان ، این اموال عمومی که صدمه می زنیم ، مغازه ای می رویم خیلی راحت به اسم چانه زنی مقداری از پول را پرداخت نکرده بیرون می آییم ، سر کارمان کم کاری میکنیم  ، در مدرسه و دانشگاه از اموال عمومی استفاده می کنیم و همه کار می کنیم به جز درس  خواندن .

اگر ما یاد بگیریم که وصیت نامه بنویسیم و همه این حقوق را در آن ذکر کنیم برای اینکه بعد از مرگمان دیگران را به زحمت نیندازیم حتما سعی میکنیم در رفتارمان تجدید نظر کنیم .

اگر ما وصیت نامه نداشته باشیم و مرگمان برسد چطور امید داریم که به دنیا برگردیم و جبران کنیم  ، قرآن صریحا می فرماید که این امکان ندارد ، اما وصیت نامه که باشد شاید برگ کاغذی ساده باشد اما همین کاغذ ساده می تواند ما را از عذاب ها و رنج ای زیادی نجات دهد .

ارکان موردتوجه وصیت نامه

وصیت‌نامه 5 رکن اساسی دارد :

1- وصیت بر بدهکاری اموال و دارایی‌های مردم(حق‌الناس)

2- وصیت بر انجام دیون شرعی مانند خمس، زکات، حج و....

3- وصیت بر ثلث اموال

4- انتخاب وصی

5-وصیت بر اموال مازاد برای وراث (البته بعد از پرداخت حق‌الناس و حق‌الله)

اهمیت ادای حق الناس

ادای حق الناس نزد خداوند متعال از اهمیت ویژه ای برخوردار است چنانکه اگر کسی حق مردم را ادا نکند و بدون توبه از دنیا برود با عذاب سختی مواجه خواهد شد مگر اینکه صاحبان حق را از خود راضی کند

قرآن کریم نحوه ادای دیون در قیامت را به روشنی بیان کرده است :

وَ قَدِمْنَا إِلىَ‏ مَا عَمِلُواْ مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَهُ هَبَاءً مَّنثُورًا(سوره فرقان آیه 23) ؛ و ما به سراغ اعمالی که انجام داده اند می رویمو همه را همچون ذرات غبار پراکنده در هوا قرار می دهیم

فاطمه  محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

وصیت امام حسن علیه السلام

وصیت شیخ حسنعلی نخودکی به فرزندش

پاسخ به شبهه آخرین وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله 

فرازهایی از وصیت‌نامه آیة الله مرعشی نجفی

وصیت هایی طلایی برای خوشبخت شدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.