تبیان، دستیار زندگی
امسال بهمن ماه متوجه شدید که خدا یه فرشته کوچیک بهتون هدیه داده. حالا با خانه تکانی امسال چه می کنید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارداری و خانه‌تکانی


امسال بهمن ماه متوجه شدید که خدا یه فرشته کوچیک بهتون هدیه داده. حالا با خانه تکانی امسال
چه می کنید؟

بارداری

بهمن ماه امسال در کمال تعجب و ناباوری متوجه شدید که برای نوروز علاوه بر شما و همسرتان یک نفر دیگر سر سفره هفت سینی که چیده اید در نزدیکی شما نشسته است. یک فرشته کوچک که خدا به شما داده و بهترین عیدی است که تا به حال دریافت کردید.

حال با خانه تکانی چیکار می کنید؟ با وضعیتی که دارید مخصوصا در ماه های اول بارداری نمی توانید خیلی کارها را انجام دهید پس چه باید کرد؟

ما راه کارهایی را به شما پیشنهاد میدهیم که هم امسال خانه ای تمیز مثل هر سال داشته باشید و هم اینکه مراقب خود و این هدیه الهی باشید:

اولین نکته ای که ذکر آن خیلی ضروری است این است که فلسفه خانه تکانی برای سالیان خیلی خیلی قدیم بوده که خانه ها را دود اجاق زغالی و تنور نان پزی و..... می گرفت آن موقع که سالی یک بار خانه ها را حسابی می تکاندند. درست است که خانه تکانی یک رسم زیبای ایرانی است اما حالا با این امکاناتی که در اختیار ماست، خانه تکانی دیگر معنایی ندارد چون هر روز و هر هفته با جاروبرقی و بخار شو و خیلی چیز هایی که زندگی را راحت کرده ما مشغول به خانه تکانی هستیم. فکر کنید که آخر هفته است و می خواهید خانه تان را یک گردگیری معمولی بکنید.

پس شروع کنید:

** از کارهای سبک شروع کنید،  روزانه کارهایی را برای خود در نظر بگیرید و آن ها را کم کم و با احتیاط انجام دهید. مثلا اگر قرار است کمد خوار و بار ها را مرتب کنید یک روز شیشه ها را شسته و خشک کرده بعد کمی استراحت کنید و بعد داخل آن ها را مجدد پر کنید.

** برای تمیز کردن گاز و یخچال از مواد سفید کننده استفاده نکنید. زیاد وسواس به خرج ندهید. هر چقدر هم که گاز و یخچال شما تمیز شده باشد بیست و چهار ساعت برای دوباره کثیف شدنش زمان باقیست.

** حتما لازم نیست که مثل سال های گذشته مسئولیت تمام کارها را تنهایی به دوش بکشید. اگر خواهر یا دوستی دارید که می تواند به شما کمک کند حتما از او درخواست کنید مطمئن باشید که آن ها با کمال میل قبول می کنند. یا اینکه می توانید از شرکت های خدماتی درخواست کنید تا کارگری برای شما بفرستد. شاید بعضی خانم ها فقط کار خودشان را قبول داشته باشند ولی در حال حاضر چاره ای نیست. باید با این شرایط کنار آمده و حساسیت ها را کنار بگذارید. نگران نباشید. سال دیگر از خجالت خانه تکانی در خواهید آمد.

** فرش ها را به فرش شویی بدهید. نگران نباشید آن ها همیشه خوش قول هستند دقیقا روزی که شما می خواهید فرش ها را تحویل تان می دهند.

اگر شاغل هستید و زمان کمی برای خانه تکانی دارید یا اینکه نمی توانید با حجم زیاد کار های آخر سال مرخصی بگیرید سعی کنید بعد از ساعت کار و رسیدن به منزل کار ها را کم کم انجام داده. هر روز یک کار را انجام دهید. اینطوری هم خانه شما یکدفعه بهم نمی ریزد هم اینکه شما به تمام کارهایتان می رسید
** پرده ها را به خشک شویی بدهید مطمئنا شستن پرده ها در خانه کار خیلی سختی است. و ممکن است علاوه بر وقتی که می گذاریم به پرده ها آسیبی برسانیم پس بهتر است که زحمت آن ها را به خشک شویی سر کوچه بدهیم.

** همسرتان را به کار بکشید. بگذارید بفهمد که شما مثل سال های قبل نمی توانید کار ها را به تنهایی انجام دهید. کار های سخت مردانه را به همسرتان بسپارید.

** در طول خانه تکانی هر موقع که خسته شدید بنشینید، استراحتی کنید، میوه ای میل کنید و دوباره انرژی بگیرید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که هر چه قدر که شما خسته شوید فرزند درون شکم شما هم مثل شما خسته میشود. پس بیشتر به خودتان توجه کنید.

** اگر ماه های آخر بارداری را سپری می کنید و حسابی سنگین شده اید و کار کردن برایتان خیلی دشوار است سعی کنید خانه تکانی مفصل را به بعد از زایمان منتقل کنید. مطمئن باشید بعد از زایمان و بریز و بپاش مهمان ها و آن فرشته کوچکی که در راه است حتما خانه شما به یک خانه تکانی مفصل نیازمند است.

** اگر شاغل هستید و زمان کمی برای خانه تکانی دارید یا اینکه نمی توانید با حجم زیاد کار های آخر سال مرخصی بگیرید سعی کنید بعد از ساعت کار و رسیدن به منزل کار ها را کم کم انجام داده؛ هر روز یک کار را انجام دهید. اینطوری هم خانه شما یکدفعه بهم نمی ریزد هم اینکه شما به تمام کارهایتان می رسید.  از تعطیلات آخر هفته هم می توانید استفاده کنید اگر پنج شنبه ها تعطیل هستید چند هفته را به جای اینکه به گردش و خرید بروید به خانه تکانی بپردازید و کارهای خانه را انجام دهید.

** انداختن سبزه برای عید را فراموش نکنید حالا دیگر مادر شده اید و همه یک انتظار دیگری از شما دارند.

**  آش رشته و سبزی پلو با ماهی شب عید را هم فراموش نکنید.

به امید اینکه رشته زندگی همیشه در دست شما باشد. سال خوبی را برای شما آرزومندیم.

مرضیه قره باغی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

یک زن استثنایی باشید

سر پیری و معرکه گیری

دوست دارم همیشه دختر بابا باشم

مهم ترین کارهای یک دختر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.