تبیان، دستیار زندگی
یک آزمایش ساده و با هیجان برای اینکه قبل از پوست کندن یک موز آن را تکه تکه کنید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موز خندان پروژه

هدف

یک آزمایش ساده و با هیجان برای اینکه قبل از پوست کندن یک موز آن را تکه تکه کنید.

اطلاعات مورد نیاز

اولین موز در گینه نو برداشت شد، امروزه در بیش از 107 کشور دنیا این میوه رشد می کند، موز یکی ازمیوه های متداول قابل استفاده در جهان می باشد.

وسایل مورد نیاز

  • یک میله نازک بلند
  • یک موز کوچک

زمان مورد نیاز برای پروژه

کمتر از 5 دقیقه

مراحل انجام پروژه

1-       با دقت زیاد، میله را از یک سر موز داخل موز کنید، میله را هل دهید تا سر میله به آن طرف موز برسد، اما از پوسته خارج نشود. هنگامی که این کار را انجام می دهید شما تغییر مقاومت موز را در قسمت های مختلف درک خواهید کرد، سعی کنید این کار را با حوصله و گام به گام انجام دهید.

2-       میله را به سمت بالا و پایین حرکت دهید، و هول محور بچرخانید. با این کار، موز درون پوسته تکه تکه شده و برش می خورد.

3-       میله را به نقطه دیگری منتقل کنید و دوباره همین کار را تکرار کنید، در حالی که میله را  به نقطه دیگر منتقل می کنید، انگشتان دست را روی محل قبلی میله قرار دهید.  حواستان باشد که میله را فقط از یک طرف داخل کنید تا رویه و بخش های دیگر آن آسیب نبیند.

4-       حالا می توانید جلوی دیدگان دوستان و اعضای خانواده خود، موز را پوست بکنید. وقتی آن ها قطعات تکه تکه شده موز را درون پوسته مشاهده می کنندبه شدت تعجب خواهند کرد!

تذکر:

اگر می خواهید پس از انجام این آزمایش، موز را میل کنید، حتما قبل از انجام آزمایش میله را شسته و کاملا ضد عفونی کنید. پوسته موز را تمییز بشویید.

برای اینکه از این آزمایش لذت بیشتری ببرید، به این فکرکنید که چگونه می توانید به صورت مارپیچی موز را برش دهید. این کار سخت تر است. شاید لازم باشد که وقتی میله را داخل موز کردید، به چپ و راست جا به جا کنید!!

تلاش کنید و راه های مختلفی را که به ذهنتان می رسد امتحان کنید و نتایج را یادداشت کنید.

مشاهدات

به نظر شما آیا این آزمایش با میوه های دیگر قابل انجام است؟ آیا موز تنها میوه ای است که به این شیوه قطعه قطعه می شود؟ چرا شما توانستید موز را قطعه قطعه کنید؟ سعی کنید این آزمایش را برای میوه های دیگر انجام دهید و نتایج را بررسی کنید.

نتیجه گیری

اگر تحقیق و بررسی کنید، خواهید یافت که موز از هزاران هزار رشته های ریزی ساخته شده است و در بین میوه ها، تنها موز دارای این ویژگی است و این آزمایش فقط با  موز قابل اجراست.


بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تهیه: نسیم گنچی منش