تبیان، دستیار زندگی
رنگ آمیزی برگ های کرفس در حالی که دانش آموزان پی خواهند برد که گیاهان نیز برای بقا به آب نیاز دارند و چگونه آب در گیاهان حرکت می کند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرفس های رنگارنگ

هدف

رنگ آمیزی برگ های کرفس در حالی که دانش آموزان پی خواهند برد که گیاهان نیز برای بقا به آب نیاز دارند و چگونه آب در گیاهان حرکت می کند.

اطلاعات مورد نیاز

کرفس گیاه سبز رنگی است که اکثر انسان ها از آن به عنوان ماده خوراکی استفاده می کنند، شاید با رنگ آمیزی زیبای این سبزی مفید، افراد با علاقه بیشتری از این گیاه برای خوردن استقبال کنند.

در پایان این آزمایش، شما تعداد بسیار زیادی ساقه کرفس رنگی دارید. در طی آزمایش به مسیر جریان رنگ آمیزی(جریان آب رنگی) دقت کنید.

مواد مورد نیاز

  • 6 ساقه کرفس تقریبا بلند
  • تخته خرد کن آشپزخانه
  • چاقو
  • رنگ خوردنی آبی و قرمز
  • 6 لیوان شیشه ای
  • آب
  • پوست کن سبزی
  • خودکار یا مداد (انتخابی)
  • کاغذ برای ثبت مشاهدات خود(انتخابی)

زمان مورد نیاز برای انجام این پروژه

حدود 1 تا 48 ساعت برای انجام این پژوهش زمان لازم است.

مراحل انجام پروژه

1-      ساقه های کرفس را به یک اندازه ببرید، دقت داشته باشید که می خواهیم ساقه های کرفس را کامل در آب درون لیوان ها فرو کنیم، پس لازم است که طول ساقه های کرفس باید اندازه ای باشد که کاملا در لیوان قرار بگیرد. دقت کنید برای نتیجه بهتر این آزمایش، لازم است که دو سر ساقه بریده شود.

2-      درون 6 لیوان موجود به میزان یکسان آب بریزید، تقریبا 7 سانتی متر از لیوان خالی باشد.

3-      به سه تا از این لیوان ها 10 قطره رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید.

4-      به سه تا لیوان دیگر 10 قطره رنگ خوراکی آبی اضافه کنید.

5-      درون هر لیوان یکی از ساقه های کرفس را قرار دهید. هم اکنون شما 6 لیوان دارید که آب موجود در سه لیوان آبی و سه لیوان آن قرمز رنگ است و درون هر کدام یک ساقه کرفس به طور کامل درون آب قرار دارد.

6-       بعد از دو ساعت، یکی از ساقه های کرفس که در آب آبی رنگ وجود دارد را از لیوان خارج کنید. آیا رنگ ساقه کرفس تغییر کرده است؟ با استفاده از سبزی پوست کن؛ پوست کرفس را لایه لایه بکنید، تا چند لایه رنگ ساقه کرفس تغییر کرده است، به دقت این لایه را پیدا کنید و در دفتر یادداشت خود مشاهدات خود را بنویسید.

7-       در بازه های زمانی تعیین شده، ساقه های دیگر کرفس را از آب های رنگی خارج کنید: 2 ساعت، 4 ساعت، 8 ساعت، 24 ساعت و 48 ساعت (شما 6 عدد کرفس در 6 لیوان دارید و در پایان آزمایش، شما6 ساقه کرفس رنگی خواهید داشت.)

8-       بعد از گذشت بازه های زمانی هر ساقه را از آب رنگی بیرون بیاورید و پوست بکنید و دقت کنید که تا چه عمقی از ازکرفس را پوست می کنید و تمام مشاهدات خود را در دفتر یادداشت خود بنویسید.

تذکر

وقتی که می خواهید ساقه های کرفس را قطعه قطعه کنید و یا می خواهید آن ها را پوست بکنید، حتما دقت کنید و یا از بزرگتر خود برای انجام این کار کمک بخواهید. ساقه کرفس نرم است و به نظر می رسد که با یک چاقوی کوچک هم می توان آن را قطعه قطعه کرد در حالی که آسیب نبیند.

مشاهدات

دقت کنید !!! در بازه های مختلف که کرفس ها را از آب های رنگی خارج می کنید چه تغییراتی در ساقه مشاهده می کنید؟ وقتی آن ها را پوست می کنید، در هر بازه، تا چه عمقی از درون کرفس رنگی شده است؟ به نظر شما یک گیاه برای ادامه زندگی به چه چیزهایی نیاز دارد؟ فکر کنید اگر ساقه کرفس را در اتاق تاریکی قرار می دادید چه اتفاقی رخ می داد و یا وقتی کرفس را در آب شیرین (آبی که مقداری شکر به آن افزوده شده است)قرار دهید؛ چه اتفاقی برای گیاه می افتد؟

نتیجه گیری

گیاهان نیز مانند حیوانات و انسان ها برای بقا به آب نیاز دارند، گیاهان توسط ریشه های خود آب را از خاک دریافت می کنند. آب توسط ریشه از خاک جذب شده و توسط ساقه در گیاه حرکت می کند و به برگ ها می رسد. درون ساقه گیاهان مویرگ هایی وجود دارد که مانند نی است که آب ها از درون این مویرگ ها بالا آمده و آب رسانی به گیاه انجام می شود، شما این را می توانید در بالا رفتن آب رنگی در ساقه های کرفس مشاهده کنید. ساقه های رنگی کرفس تایید کننده حرکت آب درون ساقه گیاه است.


بخش پژوهش های سایت تبیان - تهیه: نسیم گنجی منش