تبیان، دستیار زندگی
در خانه باید از صندل های رو فرشی تمیز استفاده کرد و نباید کفش هایی را که در خارج از خانه مورد استفاده قرار می گیرد، در خانه پوشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با کفش وارد خانه نشوید


در خانه باید از صندل های رو فرشی تمیز استفاده کرد و نباید کفش هایی را که در خارج از خانه مورد استفاده قرار می گیرد، در خانه پوشید.


کفش و داخل خانه

از آنجا که کفش‌ها به‌طور مستقیم با کف زمین در تماس هستند، میکروارگانیسم‌های زیادی با خود همراه دارند، سطوحی که معمولا با فضولات و ترشحات آلوده بدن (خلط و ترشحات تنفسی و بزاق و...) آلوده شده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهد که حتی در سطوح خشک نیز میکروب‌ها مدت‌های زیادی زنده باقی می‌مانند.

البته میزان پایداری میکروب‌ها در سطوح خشک مانند سطح زمین یا کف توالت و محیط‌هایی که احتمال آلودگی آنها با ترشحات بدن انسان زیاد است، در مورد میکروب‌های مختلف، متفاوت است؛ به‌عنوان مثال، میکروب‌های گرم منفی مقاومت بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری زنده می‌مانند.

عواملی مانند رطوبت نیز در میزان پایداری میکروب‌ها نقش دارند. دوام میکروب‌ها‌ در جاهای مرطوب، بیشتر است و بنابراین میکروب‌های مختلف، حتی میکروب‌های خطرناک و بیمارستانی نیز در سطوح، زنده باقی می‌مانند و از آنجا که با کفش روی این سطوح راه می‌رویم، به راحتی میکروب به کف کفش می‌چسبد و اگر با این کفش آلوده داخل خانه شویم، سطح فرش و موکت و به طور کلی سطح خانه به این میکروب‌ها آلوده شده و بعد از طریق دست، کف پا، زانو و... به بدن افراد سالم منتقل می‌شوند.

از نظر علمی ثابت شده است که کفش می‌تواند بالقوه خطر انتقال میکروب‌ها (به خصوص میکروب‌های بیماری‌زا) را داشته باشد و از نظر تئوری هم کاملا با عقل و منطق جور درمی‌آید که کفش وسیله انتقال آلودگی است.

مطالعه‌ای که چندی پیش به‌طور اختصاصی روی آلودگی‌های منتقله از راه کفش انجام شده بود، نشان داد بیشترین میزان آلودگی با میکروب‌هایی بوده است که از طریق مدفوع دفع می‌شوند. به عنوان مثال 27 درصد آلودگی را میکروب «ای‌کولای» به خود اختصاص داده بود؛ میکروبی که به راحتی از طریق مدفوع منتقل می‌شود.

بنابراین خطر بیماری‌هایی همچون بیماری‌های دستگاه گوارش مانند اسهال خونی، عفونت ادراری، عفونت‌های پوست و نسج نرم و... اعضای خانواده را تهدید خواهد کرد.

جوراب‌ها هم به طور غیرمستقیم می‌توانند همین آلودگی‌ها را به منزل بیاورند. طبق تحقیقاتی که انجام شده، بیشتر آلودگی‌ها در سطوح خارجی کفش‌ها بوده‌اند ولی داخل کفش و جوراب‌ها هم ممکن است با احتمال کمتری آلوده شوند.

راه رفتن در خانه با کفشی که با آن بیرون خانه راه رفته اید، مهم ترین راه انتقال میکروب ها، مواد آلرژن و آلاینده ها به داخل خانه است

توصیه می‌کنم کفش‌‌های‌تان را جلوی درب ورودی خانه درآورید. در این صورت، خطر انتقال آلودگی‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

ضمن اینکه جارو کردن مرتب و مداوم و شستشوی سطوح خانه با دستمال مرطوب می‌تواند میزان آلودگی را کاهش دهد.

شستشوی مرتب دست‌ها و کف‌ پاها هم می‌تواند در کاهش انتقال عفونت نقش مهمی داشته باشد.

نکته مهم دیگری که لازم می‌دانم تذکر دهم این است که متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها جاکفشی‌های‌شان را به داخل منزل می‌برند. این مساله کودکان را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد؛ به دلیل اینکه کودکان معمولا به همه قسمت‌های خانه رفته و بازی می‌کنند.

حتی بارها شاهد بوده‌ایم که کودکان روی پادری جلوی درب خانه می‌نشینند و با اسباب‌بازی‌ها‌ی‌شان بازی می‌کنند.

بنابراین کفش و جاکفشی نباید به هیچ وجه داخل خانه آورده شود. خانه حریم شخصی است و همان‌طور که اجازه نمی‌دهیم افراد غریبه وارد حریم شخصی‌‌‌مان شوند، میکروب‌ها را هم نباید وارد حریم شخصی‌مان کنیم.

یک تحقیق

استفن مورس پزشک و استاد همه گیر شناسی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا می گوید: حتی اگر شخصی در یک اداره ظاهرا تمیز راه برود، کفش های وی تعداد بسیار زیادی از میکروب های غیرمنتظره را جمع خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، باکتری ها و ویروس هایی مانند باکتری «ای کولای» و آنهایی که موجب ابتلا به آنفلوانزا می شوند نیز می توانند خود را به کفش ها بچسبانند.

«ای کولای» باکتری میله ای شکل و عامل بیماری اسهال و التهاب روده است.

این در حالی است که افرادی که در مزارع و یا زمین های خاکی زندگی می کنند ممکن است در معرض میکروب های مضر بیشتری قرار گیرند.

مورس افزود: این در حالی است که در اثر نپوشیدن کفش در خارج از خانه، میکروب ها می توانند از طریق یک زخم یا ضایعه پوستی وارد بدن شوند.

وی گفت: گرد و غبار در شیارهای کف کفش به خصوص پس از باران و برف جمع می شود.

در این تحقیق تاکید شده است که در خانه باید از صندل های روفرشی تمیز استفاده کرد و نباید کفش هایی را که در خارج از خانه مورد استفاده قرار می گیرد، در خانه پوشید.

به خصوص در خانه هایی که بچه کوچک وجود دارد، نپوشیدن کفش در خانه لازم است، زیرا بچه های کوچک چیزهایی که در کف خانه پیدا می کنند را به دهان خود می گذارند.

در آوردن کفش از پاها

نکاتی در مورد درآوردن کفش ها

نکات زیر کمک زیادی به شما می کند تا بدانید که وارد شدن با کفش داخل خانه، مضر است.

1- اولین و مهم ترین نکته بهداشتی این است که کفش هایتان را جلوی در خانه تان از پا در بیاورید و به هیچ وجه با کفش وارد خانه نشوید. راه رفتن در خانه با کفشی که با آن بیرون خانه راه رفته اید، مهم ترین راه انتقال میکروب ها، مواد آلرژن و آلاینده ها به داخل خانه است.

نتایج بررسی محققان میکروب شناسی دانشگاه آریزونا نشان می دهد که در کف کفش ها حدود 66 میلیون میکروب وجود دارد و تماس آن با سطح کف خانه، موجب انتقال آلودگی و به خطر افتادن سلامت افراد خانه می شود. توجه به این نکته به ویژه برای خانواده هایی که کودکان نوپای شان روی زمین چهاردست و پا راه می روند، اهمیت بیشتری دارد.

2- بهترین راه برای در امان ماندن از انتقال میکروب ها به کف پوش منزلتان این است که برای قرار دادن کفش ها، قفسه یا کمد دردار کوچکی در نزدیک ترین نقطه به درب ورودی آپارتمان قرار دهید. هنگام ورود به خانه کفش هایتان را جلوی در از پا در بیاورید و در جاکفشی بگذارید، سپس دست هایتان را بشویید و با این کار از ورود آلودگی به خانه پیشگیری کنید.

3- می توانید برای هر کدام از افراد خانه و میهمان ها، یک جفت دمپایی روفرشی جلوی در بگذارید تا کفش هایشان را جلوی در از پا درآورده و کفش های خانگی را به پا کنند.

4- ورودی خانه، اولین جایی است که با ورود به خانه به چشم می خورد و وجود کفش های نامرتب در پاگرد، راهرو و جلوی در خانه وضعیت نامنظم و احساس بدی در دیگران ایجاد می کند.

برای اینکه کفش ها جلوی در پراکنده و به هم ریخته نشوند، جای کفش ها را روی زمین یا روی طبقات جاکفشی با خطوط یا رنگ خاصی مشخص کنید. با این شیوه ورودی خانه تان ظاهر منظم تری خواهد داشت و طبقه های جاکفشی هم مرتب تر خواهد بود.

بعد از قرار دادن کفش خود در جاکفشی، درب جاکفشی را برای چند دقیقه باز بگذارید تا مانع از رشد قارچ‌ها و عوامل بیماری‌زا شود

نکاتی در مورد جاکفشی

- اول اینکه جاکفشی را داخل خانه نگذارید و آن را پشت درب خانه قرار دهید.

- یک جاکفشی درب دار مناسب بخرید. با انتخاب یک جاکفشی مناسب، نه تنها ظاهر فضای ورودی خانه و حتی محیط مجاور آن (راهرو و پاگرد) با قرار دادن کفش‌های جورواجور و رنگارنگ و احتمالا گلی و خاکی در جاکفشی بدون در، نازیبا نمی‌شود، بلکه بوی بد ناشی از کفش‌ها نیز در فضای راهرو پراکنده نخواهد شد. در ضمن کفش‌های آلوده در دسترس بچه‌های کوچک خانواده قرار نمی‌گیرد.

- هر هفته یک بار داخل جاکفشی را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. لازم است کفش‌هایی که کف آن خاکی و گلی است را هم کاملا تمیز کنید.

- سعی کنید پیش از قرار دادن کفش‌هایی که کف آن کثیف و آلوده است، ابتدا آنها را تمیز کرده و سپس درون جاکفشی قرار دهید.

- بعد از قرار دادن کفش خود در جاکفشی، درب جاکفشی را برای چند دقیقه باز بگذارید تا مانع از رشد قارچ‌ها و عوامل بیماری‌زا شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایرنا

باشگاه خبرنگاران

هفته نامه سلامت - مژگان کریمی

هفته نامه سلامت - دکتر زهرا احمدی‌نژاد، متخصص بیماری‌های عفونی

مطالب مرتبط:

66 میلیون میکروب کف کفش‌ شما!

8 راه دوری از میکروب ها در بیرون خانه

توصیه ‌های بهداشتی برای حضور در مساجد

14 راه حذف میکروب‌ها از خانه

خانه‌تان را از میکروب‌ها پاک کنید

ورود میکروب ها مطلقا ممنوع!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.