تبیان، دستیار زندگی
شاید دانشمندان، پیدایش و مرگ شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک را شبیه سرنوشت بیماری ‌های همه ‌گیر بدانند هماهنطور كه دانشمندان با استفاده از مدل‌ های ریاضی، مرگ فیس ‌بوک را طی چند سال آینده، پیش ‌بینی کرده ‌اند. اما زمان مرگ فیسبوك اهمیت چندانی ندارد آن چه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاسوسی به سبك مدرن(1)

وقتی با یك لایك همه چیز آشكار می شود!


شاید دانشمندان، پیدایش و مرگ شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک را شبیه سرنوشت بیماری ‌های همه ‌گیر بدانند هماهنطور كه دانشمندان با استفاده از مدل‌ های ریاضی، مرگ فیس ‌بوک را طی چند سال آینده، پیش ‌بینی کرده ‌اند. اما زمان مرگ فیسبوك اهمیت چندانی ندارد آن چه مهم است اطلاعاتی است كه در اختیار سردمداران نهادهای پشت پرده این شبكه اجتماعی  قرار دارد.
فیس بوک

مارك زاكربرگ موسس شبكه اجتماعی فیسبوك متولد 1984 از جمله جوانترین میلیارد های جهان و یك یهودی زاده است كه به اذعان خود خداناباور شده است.او در فوریه 2003 نسخه ابتدایی شبكه اجتماعی فیسبوك را با نام فیس مش در اتاق خود در دانشگاه هاروارد راه طراحی كرد. این وبگاه تنها 4 ساعت پس از آغز فعالیت خود 250 مراجعه كننده داشت، و به سرعت مورد توجه قرار گرفت تا جایی كه اوایل تابستان همان سال در بیش از 45 دانشگاه آمریكا مورد استفاده قرار گرفت و در سال 2005 با ثبت آدس Facebook.com رسما به عنوان یك شبكه اجتماعی آغاز بكار كرد.

اصطلاح فیسبوك در آمریكا برگرفته از كتابچه ای است كه در ابتدای هر سال دانشگاهی توسط دانشكده به دانشجویان داده می شود تا دانشجویان یكدیگر را بهتر بشناسند.

شبكه های اجتماعی اینترنتی عمدتا مبتنی بر وب هستند سرویس های آنلاینی كه مردم می توانند در آنها نظرات، علاقه مندی ها و رویكردهای خود را نسبت به موضوعات مختلف به اشتراك بگذارند ممكن است در این شبكه ها افراد با هویت واقعی خود وارد نشوند اما اهمیت فیسبوك به عنوان پر مخاطب ترین شبكه اینترنتی اجتماعی جهان از آنجا ناشی می شود كه اكثر افراد در آن از هویت واقعی خود استفاده می كنند.

فیسبوك بخش اعظم داده ها را در كلاستر بسیار حجیمی به نام هادوپ ذخیره می كند. هادوپ یك چهارچوب نرم افزاری است. فیسبوك در یاداشتی اعلام كرده كه این شاخه یا كلاستر 30 پتابایت داده را حفظ می كند. حجم اطلاعات ذخیره شده در‌ آن هزار برابر بیشتر از اطلاعاتی است كه در كتابخانه كنگره آمریكا ذخیره شده است.

شاید دانشمندان، پیدایش و مرگ شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک را شبیه سرنوشت بیماری ‌های همه ‌گیر بدانند هماهنطور كه دانشمندان با استفاده از مدل‌ های ریاضی، مرگ فیس ‌بوک را طی چند سال آینده، پیش ‌بینی کرده ‌اند. اما زمان مرگ فیسبوك اهمیت چندانی ندارد آن چه مهم است اطلاعاتی است كه در اختیار سردمداران نهادهای پشت پرده این شبكه اجتماعی  قرار دارد.

باید بپذیریم كه شبكه ی اجتماعی مانند فیسبوك از ابزار قدرتمند به خدمت گرفته شده توسط سرویس های جاسوسی است چرا كه گسترش شبكه های اجتماعی در اینترنت و اعتماد بیش از اندازه ی افراد به فضای مجازی موجب شده تا اعضای این شبكه بسیاری از اطلاعات خصوصی خود را بدون ترس از شناخته شدن با دیگر كاربران به اشتراك بگذارند

باید بپذیریم كه شبكه ی اجتماعی مانند فیسبوك از ابزار قدرتمند به خدمت گرفته شده توسط سرویس های جاسوسی است چرا كه گسترش شبكه های اجتماعی در اینترنت و اعتماد بیش از اندازه ی افراد به فضای مجازی موجب شده تا اعضای این شبكه بسیاری از اطلاعات خصوصی خود را بدون ترس از شناخته شدن با دیگر كاربران به اشتراك بگذارند.و به نوعی بهترین بستر برای تخلیه اطلاعاتی كاربران از اقصا نقاط دنیاست. اطلاعاتی كه این شبكه اجتماعی را به یك پایگاه بزرگ اطلاعاتی تبدیل كرده است.

جاسوسی از طریق فیسبوك به هیچ وجه توهم نیست، طبق گزارش نیویورك تایمز در تاریخ 9 جولای 2008 لایحه اصلاح قانون نظارت بر اطلاعات خارج را تصویب كرد كه طبق آن به شركت های ارتباط از راه دوری كه در برنامه های شنود شركت دارند، شركت دارند مصونیت قانونی دارند، به نوعی مجوز استراق سمع ارتباطات بین المللی است.

گوگل برای در اختیار گذاشتن اطلاعات كاربرانش به وزارت خارجه ی آمریكا به صورت علنی توافقنامه امضاء كرده مسلما فیسبوك نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

فیس بوک

جولیان آسانژ موسس سایت جنجالی ویكی لیكس در مصاحبه با شبكه راشاتودی می گوید: فیسبوك به صورت اتوماتیك اطلاعات محرمانه افراد را جمع آوری و ثبت می كند و این اطلاعات را از جزئی ترین تا كلی ترین  اطلاعات را در اختیار آمریكا قرار می دهد.

طبق گفته رونن برگمن كارشناس اسرائیلی  امور اطلاعات و نویسنده كتاب جنگ مخفی اسرائیل در ایران، با پایگاه خبری بی بی سی گفته: زیر نظر داشتن شبكه های اجتماعی در اینترنت حداقل چیزی است كه باید از سرویس اطلاعاتی هر كشور انتظار داشت. وی تاكید كرده كه: سرائیل از اطلاعات شخصی كه به میزان زیادی در اینترنت یافت می شود برای شناسایی افرادی كه احتمال دارد به این رژیم كمك كنند استفاده می كند به نوعی اسرائیل از طریق فیسبوك جاسوس استخدام میكند.

همچنین بر اساس اسناد منتشر شده توسط روزنامه یهودی لوماگازین دوسیرائیل چاپ فرانسه، فیسبوك یك سایت اسرائیلی است كه برای جذب جاسوس به نفع اسرائیل ماموریت دارد. طبق این گزارش فیسبوك به میزان زیادی به اطلاعاتی در باره استفاده كننده گان این سایت در جهان عرب و اسلام دسترسی پیدا می كند و آنگاه برای تخمین و ارزیابی وضعیت جوانان عربی و اسلامی آن را در اختیار اساتید روانشناسی وابسته به دستگاه های جاسوسی قرار می دهد.

شاید باور نكنید اما دكمه لایك به عنوان یكی از پرطرفدارترین قابلیت های فیسبوكی كه عملكرد آن به اشتراك گذاشتن صفحات مورد علاقه كاربران برای یكدیگر است و می تواند عادات وبگردی كاربران را زیر ذره بین قرار دهد، اصلی ترین اهرم فیسبوك برای دستیابی به اطلاعات سرازیر شده است.

دكمه لایك در واقع مانند ایستگاه های جاسوسی رادیویی تعبیه شده است كه همه جا كاربران را زیر نظر دارد.فعالیت های كاربران را ثبت و مخابره می كند.

زمانی كه كاربر روی دكمه لایك كلیك می كند، به فیسبوك اجازه می دهد،مطلع شود كه یك كاربر چه چیزی را دوست دارد، بنا بر این فیسبوك می تواند با یك لینك بازگشت خورده به سایت اصلی، به طور خودكار آن را به پروفایل آن شخص در فیسبوك اضافه كند. لازم به ذكر است كه این دكمه در یك سوم از سایت های پر مخاطب دنیا تعبیه شده است.

ادامه دارد....

مینامحمدی

بخش ارتباطات تبیان


مقالات:

وی چتانه! –  پرونده وی چت-   

فیس‌بوک:نانوشته‌هایتان را هم می خوانیم!

شب نشینی فیس بوک و بی بی سی فارسی