تبیان، دستیار زندگی
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از توافق نهایی با سازمان نظام روان¬‌شناسی کشور در خصوص راه¬‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده و مشخص شدن وضعیت مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز به کار مراکز مشاوره ازدواج از خرداد 93


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از توافق نهایی با سازمان نظام روان‌‌شناسی کشور در خصوص راه‌‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده و مشخص شدن وضعیت مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق خبر داد.

محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به این‌که در مرداد سال پیش (92) رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور سابق مصوبه هیئت وزیران مبنی بر «اصلاح آئین‌نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره» را مغایر قانون اعلام کرد، اظهارداشت: این اتفاق در حالی رخ داد که بیش از 9 ماه از آغاز فعالیت وزارت ورزش و جوانان در زمینه ساماندهی مراکز ازدواج گذشته بود.

در جستجوی همسری ایده‌آل!

وی افزود: با لغو مصوبه دولت دو مشکل برای وزارت ورزش و جوانان به وجود آمد. اول آنکه مراسم تحلیف نخستین گروه از مراکز مشاوره ازدواج که در سامانه وزارت ورزش و جوانان ثبت‌نام کرده و حتی مصاحبه نیز شده بودند لغو شد. دوم این‌که مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق نیز برای تمدید مجوز فعالیت خود دچار مشکل شده و از سوی نهادهای نظارتی مربوطه تحت فشار قرار گرفتند.

گلزاری تصریح کرد: با آغاز به کار دولت جدید و تقاضاهای فراوان از سوی افراد و مراکز مشاوره برای پایان دادن به این بلاتکلیفی و همچنین ضرورت ایجاد مراکز مشاوره ازدواج در سطح جامعه طی جلسات کارشناسی متعددی سعی کردیم زمینه های بروز این اختلاف و راه‌های حل آن را بررسی کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تغییر نگرش دولت به نهادهای صنفی و عدم ورود به وظایف ذاتی آن‌ها را مهم‌ترین علت زمینه ساز برای رفع این مشکل دانست و اظهار داشت: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره سازمانی صنفی، تخصصی و قانونی در حوزه روان‌شناسی و مشاوره است و کلیه پروانه‌های فعالیت روان‌شناسان و مشاوران باید توسط این سازمان صادر شود و وزارت ورزش و جوانان نیز خود را ملزم به رعایت قانون می‌داند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نشست خود با معاون نظارت حرفه ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و امضای صورتجلسه مشترک با وی گفت: مراکزی که برای فعالیت در حوزه مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده مورد تایید سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و اداره کل برنامه‌ریزی ازدواج و تحکیم خانواده وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته‌اند، باید دوره‌های آموزشی و مشاوره همسرگزینی و آموزش همسران جوان را که از طرف معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و با هماهنگی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برگزار می‌شود، بگذرانند و پس از آن فعالیت خود را شروع کنند.

گلزاری افزود: مراکز با سابقه دارای مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره که می‌خواهند در حوزه مشاوره ازدواج فعالیت کنند نیز ملزم به اجرای همین رویه بر اساس محتوای بسته‌های آموزشی تهیه شده توسط این معاونت هستند. این بسته‌های آموزشی با همکاری و اجماع اساتید برجسته روان‌شناسی و انجمن‌های علمی فعال در حوزه روان‌شناسی و مشاوره و و تأیید سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تدوین می‌شود.

گلزاری تصریح کرد: با آغاز به کار دولت جدید و تقاضاهای فراوان از سوی افراد و مراکز مشاوره برای پایان دادن به این بلاتکلیفی و همچنین ضرورت ایجاد مراکز مشاوره ازدواج در سطح جامعه طی جلسات کارشناسی متعددی سعی کردیم زمینه های بروز این اختلاف و راه‌های حل آن را بررسی کنیم

گلزاری اظهار امیدواری کرد بسته‌های آموزشی تا پایان اردیبهشت 93 تدوین شوند و مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده پس از شرکت در کارگاه‌های آموزشی در خرداد سال 93 فعالیت خود را آغاز کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: تابلوی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده با آرم وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور طراحی و در سردر مراکز نصب می شود. نظارت عمومی، اجرایی و نیز ارزیابی دوره ای عملکرد مراکز مشاوره بر عهده وزارت ورزش و جوانان است اما نظارت تخصصی بر کلیه مراکز مشاوره اعم از ازدواج و تحکیم خانواده برعهده سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور است.

گلزاری با اشاره به وضعیت مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق گفت: وزارت ورزش و جوانان لیست مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق را اعم از حقیقی و حقوقی به همراه سابقه فعالیت آن‌ها به سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ارائه می‌کند تا پروانه و صلاحیت این مراکز مورد بررسی قرار گیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تقدیر از تعامل سازنده سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: این سازمان قول مساعد داده تا صلاحیت مراکز یادشده در مدت یک ماه از تاریخ 20 فروردین 93 در کمیسیون ویژه ای مورد بررسی قرار گیرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل این مراکز حل شود.

ازدواج

گلزاری تصریح کرد: مراکز دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق اعم از مراکز مشاوره حقوقی و یا مراکزی که مدیر آن شرایط احراز صلاحیت و دریافت پروانه از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را ندارند ابتدا باید سابقه و عملکرد آن‌ها به تایید وزارت ورزش و جوانان رسیده و سپس با معرفی‌نامه این وزارتخانه یک نفر را که پروانه صلاحیت تخصصی از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره دارد به عنوان مدیر فنی معرفی کرده تا مجوز آن‌ها هم در کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان با تاکید بر مخالفت این وزارتخانه با سایت‌های همسریابی گفت: در خصوص موسساتی که متقاضی فعالیت در بحث تامین جهیزیه برای زوج های جوان و یا توسعه فرهنگ ازدواج از طریق برگزاری همایش و یا طرق دیگر هستند نیز به زودی نشستی را با مسئولان وزارت کشور برگزار می کنیم تا در این موارد هم به وحدت رویه برسیم.

آموزش و مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

باید اذعان داشت که در بیشتر موارد زوجین به ندرت اتفاق می افتد که در این جلسات شرکت کنند، اما به هر حال در این میان عده ی انگشت شماری نیز هستند که در جلسات آمادگی قبل از ازدواج شرکت می کنند. تعداد این جلسات می تواند از یکی دو جلسه شروع شده و تا چندین مرحله ادامه پیدا کند. گاهی اوقات دفتر ارزیابی و آموزش مهارت ها نیز به آن اضافه می شود. به هر حال محتوی و مدت زمان این نوع جلسات مشاوره به جهت گیری زوجین ومشاوران بستگی دارد؛ اما متاسفانه همیشه نمی توان در یکی دو جلسه کلیه مواردی را که زوجین باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنند را مطرح کرد و در یکی دو جلسه همه ی مطالب مهم را تحت پوشش قرار داد.

مراکز با سابقه دارای مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره که می‌خواهند در حوزه مشاوره ازدواج فعالیت کنند نیز ملزم به اجرای همین رویه بر اساس محتوای بسته‌های آموزشی تهیه شده توسط این معاونت هستند. این بسته‌های آموزشی با همکاری و اجماع اساتید برجسته روان‌شناسی و انجمن‌های علمی فعال در حوزه روان‌شناسی و مشاوره و و تأیید سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تدوین می‌شود

کلاسهای آموزشی و جلسات مشاوره قبل از ازدواج را می توان به عنوان نوعی رویکرد مکمل و یا متناوب در نظر گرفت که خانم ها و آقایون نامزد کرده را با مهارت ها، عادات، و نگرش های یک زندگی موفق آشنا کرده و با آموزش تکنیک های غنی، راه را برای رسیدن به موفقیت هموار می سازد. زوجین همچنین با بهره گیری از این روش ها می توانند انتظار یک زندگی موفق و طولانی مدت را داشته باشند. باید توجه داشت که این نوع جلسات در ردیف کلاس های آموزشی قرار می گیرند و نه درمانی. برخی از این جلسات آموزشی وابسته به ارگان های مذهبی هستند و برخی دیگر از سوی گروهک های غیر مذهبی برگراز می گردند. در این جلسات مباحث عامی که ممکن است هر زن و مرد تازه ازواج کرده ای با آن برخورد کنند، مطرح می گردد. برخی از افراد تصور می کنند که این نوع آموزش ها مانند تعلیم رانندگی یا آمادگی برای امتحان معمولی و پیش پا افتاده هستند اما باید به این افراد گوشزد کرد که چنین نیست؛

هر نوع آموزش های مقدماتی که زوجین برای خود انتخاب می کنند – چه مذهبی و چه انواع غیر مذهبی – به هر حال باید شامل فعالیت هایی باشد که به آنها توانایی ها و مهارت های بالایی را می دهد تا بتوانند با چالش های اجتناب ناپذیر زندگی مواجه شده و آنها را در یک رابطه ی سرسپرده قرار داده و قابلیت زندگی مشترک را به آنها اعطا کند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: تسنیم و مرکز مشاوره رویان

مطالب مرتبط:

ازدواج پیش به سوی تعطیلی!

ازدواج‌های آسان درراه است

هلهله‌‌ی ازدواج موقت