تبیان، دستیار زندگی
در این درس دانش آموزان به بررسی و طبقه بندی فرضیه ها می پردازند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و تناسب اندام- جلسه چهارم


اهداف آموزشی: بررسی و طبقه بندی فرضیه ها

اهداف رفتاری: تحلیل فرضیه ها - برنامه ریزی برای انجام فعالیت عملی
 
زمان عملیاتی 
حداکثر زمان مورد نیاز 30 دقیقه

وسایل لازم 
راهنمای کار با نرم افزار Excel
تخته سیاه


روند کار

- از دانش آموزان بخواهید فرضیه های تهیه شده را روی تخته لیست کنند و با توجه به این که هر کدام 10 فرضیه نوشته اند، لیست را کامل کرده. موارد غیر تکراری را به آن اضافه کنند. این فهرست هم چنان می تواند اضافه شود. ممکن است دانش آموزان با صحبت کردن درباره ی فرضیه های یکدیگر، فرضیه های جدیدی بسازند. این تمرین را سر کلاس با آنها انجام دهید و سعی کنید با این روش تعدادی فرضیه ی جدید به این فهرست اضافه کنید. با این ترتیب دانش آموزان می توانند نتیجه بگیرند که عوامل دیگری نیز می توانند وجود داشته باشند.

 فعالیت 1:
- پیشنهاد دهید دانش آموزان با استفاده از روش مصاحبه با افراد خانواده و آشنایان و پرسش و پاسخ و ایجاد چالش(مشابه همین کاری که در کلاس انجام دادند) ، فهرست را کامل تر کنند.

- در نهایت دانش آموزان می بایست از بین فهرست فرضیه ها، مواردی را که فکر می کنند هم چنان مورد سوال آنهاست و قابل تحقیق است، برای پرسشنامه انتخاب کنند.

- از دانش آموزان بپرسید که به نظرشان چه درصدی از بچه های مدرسه چاق هستند؟ می توانید مفهوم BMI را که در جلسه ی گذشته درباره ی آن صحبت شد، مرور کنید.

فعالیت 2:
برای پاسخ به سوال بالا، به دانش آموزان فرصت بدهید که قد و وزن دانش آموزان مدرسه (یا یکی دو کلاس در هر پایه) را بگیرند و BMI آنها را محاسبه کنند. هرچه تعداد دانش آموزان در کار آماری بیشتر باشد، آمار قابل استناد تر و گزارش کامل تری خواهید داشت.

در بعضی مدارس، معلمان ورزش این کار را می کنند. در غیر این صورت ساعت هایی مثل ساعت ورزش را انتخاب کنید و قد و وزن تک تک دانش آموزان را ثبت کنید.

تذکر: حتما برای اندازه گیری قد و وزن، از یک روش و یک ترازو استفاده شود تا خطایی در نوع اندازه گیری ها و در مقایسه ی آنها با هم پیش نیاید.

نکته : به هیچ وجه نباید درباره ی قد و وزن سایر دانش آموزان از خود آنها سوال کرد چون معمولا این اطلاعات قابل استناد نیست.

پس از یادداشت قد و وزن دانش آموزان، BMI هر کدام را محاسبه کنید و در یک ستون جداگانه بنویسید.
 
نکته: بهتر است اطلاعات را در نرم افزار Excel وارد کنید. این نرم افزار قابلیت این را دارد که با نوشتن نحوه ی محاسبه ی BMI خودش ستون مربوط به آن را کامل کنید. علاوه بر این، کار دانش آموزان برای مراحل بعدی ساده تر می شود.

نکته: از آنجایی که ممکن است بعضی افراد به میزان قد یا وزن خود حساس باشند، بهتر است به جای نوشتن اسامی در لیست ها، از کد استفاده شود. مثلا این کد می تواند شامل شماره ی کلاس و شماره ی دانش آموز در لیست مدرسه باشد.


نام یا کد دانش آموز

قد

وزن

BMI

تکلیف این جلسه: تهیه ی آمار و تکمیل فرضیه ها- برای ثبت داده ها می توانید از این جدول استفاده کنید.

ارزیابی


منابع بیشتر

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

تغذیه و تناسب اندام – جلسه اول 
تغذیه و تناسب اندام – جلسه دوم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه سوم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه چهارم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه پنجم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه ششم

تغذیه و تناسب اندام - جلسه هفتم و هشتم