تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان در پایان این جبسه قادرند مفهوم شاخص توده ی بدنی را به اختصار شرح داده و آن را محاسبه کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و تناسب اندام- جلسه سوم


اهداف آموزشی: دانش آموزان در پایان این جلسه قادرند مفهوم شاخص توده ی بدنی را به اختصار شرح داده و آن را محاسبه کنند.

اهداف رفتاری: دانش آموزان قادر خواهند بود سوال ها و فرضیه هایی درباره علت کاهش یا افزایش وزن مطرح کنند.
 
زمان عملیاتی 
30 دقیقه
وسایل لازم 
تخته سیاه
ترازو
 متر
 ماشین حساب


روند کار

مثل جلسه ی قبل اطلاعات جمع آوری شده را کنترل کنید.ممکن است اعداد نیازهای غذایی که دانش آموزان به دست آورده اند، اندکی با هم اختلاف داشته باشد. کافی است این نکته را به آنها گوشزد کنید که عدد مشخص و دقیقی نمی توان عنوان کرد. بلکه از نظر علمی صحیح آن است که حداکثر و حداقل را بدانیم و یا دامنه ی نیازهای غذایی افراد را بشناسیم.
برای دیدن اطلاعات بیشتر، منابع معرفی شده را در انتهای همین درس ببینید.

برای ادامه ی کار از بچه ها بخواهید باتوجه به اطلاعاتی که درباره ی انواع گروه های غذایی به دست آورده اند، به این سوال پاسخ دهند:

چرا آدم ها چاق می شوند؟

همان طور که می دانید علت اصلی بروز چاقی، مصرف مواد غذایی انرژی دار مثل قندها و چربی هاست که چنان چه بیش از نیاز روزانه به انرژی مصرف شوند، به صورتگلیکوژن و در نهایت چربی در بدن ذخیره شده و باعث اضافه وزن می شوند.چیزی به نام ژن لاغری یا چاقی وجود ندارد. چون همان طور که می دانیم، ژن ها غیر قابل تغییرند. و از آنجا که چاقی و لاغری تغییر پذیرند، هیچ کدام ژن محسوب نمی شوند.اما می دانیم که پدیده ی چاقی یا لاغری گاهی ارثی به نظر می رسد. چون گاهی همه ی اعضای بعضی خانواده ها چاق یا لاغرند.رفتارهای انسان ها طبق قواعد ژنتیک است. هر فردی ژن های رفتاری خاص خود را از نیاکان دریافت می کند و به ارث می برد. یکی از این ژن های رفتاری، ژن رفتاری خوراکی است که در خانواده ای با ژن رفتاری پرخوری، باعث چاقی افراد خانواده می شود. در خانواده ای دیگر با رفتار متعادل در تغذیه، که باعث خوش اندامی، و نهایتا در خانواده هایی با رفتار عدم تمایل به خوردن یا نفرا از غذا، سبب لاغری افراد می شود. البته لازم است بگوییم که عادات رفتاری ما، بسیار وابسته به محیط و در نتیجه آموختنی نیز هستند. بنابراین الگوی تغذیه ی سالم، با تمرین برای همه ی افراد قابل اجراست.
از دانش آموزان بپرسید:

اصولا چه افرادی را چاق تلقی می کنند و چطور می توان فهمید وزن ایده آل برای هرکس چیست؟

برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر و روشن شدن موضوع بحث، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.idss.ir/WHD/diet_calculator.htm

دانش آموزان را با مفهوم BMI آشنا کنید. و از آنها بخواهید BMI خودشان را محاسبه کنند. برای محاسبه ی BMI روش ساده تری نیز وجود دارد که معمولا پزشکان از آن استفاده می کنند: وزن( به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد(به متر)

1- از دانش آموزان بخواهید برای جلسه ی آینده درباره ی مفاهیم زیر اطلاعات جمع آوری کنند:

مفهوم شاخص توده ی بدنی(BMI)
مفهوم انرژی پایه(BMR): مقدار انرژی لازم برای تامین سوخت دستگاه های غیر ارادی درون بدن مثل قلب، ریه، دستگاه گوارش ، دستگاه تنفس، غدد درون ریز و...
دلایل بروز چاقی یا لاغری مفرط


2- هم چنین از آنها بخواهید برای چاقی یا لاغری هم سن و سالانشان، دلایلی را که ذهنشان می رسد به عنوان فرضیه یادداشت کرده و با خود بیاورند. مثلا شاید فکر کنند که تعداد  وعده های غذایی در روز می تواند بر میزان چاقی یا لاغری موثر باشد و یا میزان تحصیلات افراد خانواده در انتخاب الگوی تغذیه نقش داشته و باعث چاقی یا لاغری فرزندان شود. از دانش آموزان بخواهید هر کدام حداقل ده فرضیه مطرح کند.

دانش آموزان می بایست در جلسه ی آینده، از بین فرضیه های مطرح شده، تعدادی را انتخاب کرده و بر اساس آنها پرسشنامه ای جهت آزمودن فرضیه های خود تهیه کنند.

ارزیابی
 
منابع بیشتر

http://www.sobhaneh.ir/content/view/121/1/


بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

تغذیه و تناسب اندام – جلسه اول 
تغذیه و تناسب اندام – جلسه دوم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه سوم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه چهارم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه پنجم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه ششم

تغذیه و تناسب اندام - جلسه هفتم و هشتم