تبیان، دستیار زندگی
در این درس به طرح پرسش برای دانش آموزان درباره ی نیازهای غذایی می پردازیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و تناسب اندام- جلسه دوم

نیاز های غذایی

اهداف آموزشی: طرح پرسش برای دانش آموزان درباره ی نیازهای غذایی

اهداف رفتاری: تمرین روش جمع آوری اطلاعات

زمان: حداکثر نیاز 30دقیقه است.

توضیح این که با توجه به زمانی که در اختیار دارید، می توانید از دانش آموزان بخواهید گزارشی از اطلاعات جمع آوری شده را به کلاس به صورت شفاهی گزارش دهند.

وسایل مورد نیاز

تخته سیاه

روند کار

در جلسه ی قبل دانش آموزان با مفهوم غذا آشنا شدند، و درباره ی انواع گروه های غذایی و نقش آن ها در بدن اطلاعات جمع آوری کردند. در ابتدای این جلسه، اطلاعات دانش آموزان را کنترل کنید، این به این معنا نیست که تمام فیش های آن ها را از اول تا آخر بخوانید!!

همان طور که می دانید مهم ترین گروه های غذایی شامل پروتئین ها، ویتامین ها، قندها، چربی ها، مواد معدنی و الیاف هستند. فقط دقت کنید که دانش آموزان درباره ی همه ی این گروه ها اطلاعات دارند. در صورتی که در کلاس وقت کافی دارید می توانید از دانش آموزان بخواهید هر گروه درباره ی یکی از این گروه های غذایی برای بقیه ی دانش آموزان توضیح دهد. همچنین خوب است از دانش آموزان درباره ی منابع جمع آوری اطلاعاتشان و همین طور روش جمع آوری اطلاعات سوال کنید. این به بقیه کمک می کند با منابع اطلاعاتی هم آشنا شوند و در صورت امکان از آن استفاده کنند. همچنین کنترل کنید که دانش آموزان حتما اطلاعات مربوط به منبع مورد نظر را در فیش های مربوطه نوشته باشند:

 در مورد کتاب: عنوان کتاب- نام نویسنده- مترجم- ناشر- سال انتشار- صفحات مورد استفاده
مقاله: عنوان مقاله- نام نویسنده- مترجم- نام مجله- شماره و سال انتشار مجله- صفحات مورد استفاده
سایت اینترنتی: نام مقاله- نویسنده- مترجم - لینک دقیق مقاله
 در سایت توجه داشته باشید که google.com یا yahoo.com لینک مقالات یا سایت های مورد استفاده نیستند. این ها فقط موتورهای جستجو برای سایت هایی هستند که به آن ها مراجعه می کنیم! ذکر این آدرس ها به عنوان منبع، مثل این است که به جای اسم کتاب بگوییم منبع مورد استفاده مثلا کتابخانه ی دانشگاه تهران!

حالا کار این جلسه را شروع کنید:

از دانش آموزان بپرسید: در روز چه مقدار به هر کدام از این گروه های غذایی نیاز داریم؟

ممکن است تعدادی از آنها در میان اطلاعات به دست آورده ی خود، اعدادی داشته باشند. اعداد را دقیق تر بخواهید. مثلا

میزان نیاز بدن به ویتامین های B یا کلسیم به طور روزانه چقدر است؟
و یا میزان نیاز به پروتئین در سنین مختلف چقدر است؟

تکلیف 1: در مورد غذاهایی مثل قندها یا چربی ها می توانید به میزان انرژی که هر گرم قند یا چربی در بدن تولید می کند اشاره کنید و بخواهید که دانش آموزان نیازهای روزانه به انرژی را به دست بیاورند.

همان طور که می دانید نیاز روزانه ی افراد به انرژی به عواملی چون: جنسیت، قد، سن، وزن و میزان فعالیت بستگی دارد. ولی این را شما به آنها نگویید.

تکلیف 2: از دانش آموزان بخواهید این عوامل و تاثیر آنها بر میزان انرژی دریافتی را خودشان به دست بیاورند. هم چنین بخواهید بگویند در صورت استفاده ی کمتر یا زیادتر از گروه های غذایی، چه مشکلاتی پیش می آید؟

با جمع آوری این اطلاعات، دانش آموزان بیش از دو سوم اطلاعات تئوری مورد نیازشان را به دست آورده اند. دانش آموزان می توانند این اطلاعات را با استفاده از search اینترنتی و تحقیق کتابخانه ای به دست آورند.

ارزیابی

منابع بیشتر

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

تغذیه و تناسب اندام – جلسه اول 
تغذیه و تناسب اندام – جلسه دوم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه سوم
تغذیه و تناسب اندام – جلسه چهارم

تغذیه و تناسب اندام – جلسه پنجم

تغذیه و تناسب اندام – جلسه ششم

تغذیه و تناسب اندام - جلسه هفتم و هشتم