تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی بررسی تاثیر دما بر میانگین ذرات نانو ماده ی زینک اکساید از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فرناز نجفی، فرشته احمدی و سارا مشعوف پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نرگس احمدآقایی انجام داده اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 سرای دانش فلسطین

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

هوای گرم و سرد

پژوهشگران جوان متوسطه 2 سرای دانش فلسطین به مدیریت سرکار خانم هاجر سرآبادانی تفرشی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی بررسی تاثیر دما بر میانگین ذرات نانو ماده ی زینک اکساید از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فرناز نجفی، فرشته احمدی و سارا مشعوف پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نرگس احمدآقایی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

علم نانو یک علم جدید و پر کاربرد است و قابلیت مهم آن در کوچک کردن اندازه مواد و سپس افزایش کاربرد آن است.

این علم در بسیاری از شاخه های علوم از جمله: فیزیک، شیمی، زیست و بسیاری از علوم مهندسی وارد شده و تحول شگرف در آن ایجاد نموده است.

پروژه تولید نانو ماده ی زینک اکساید در دو دمای 300 درجه سانتی گراد و 400 درجه سانتی گراد و بررسی اندازه ذرات آن را دنبال می کند.

زینک اکساید یک ماده ی استریل کننده و ضد عفونی کننده است که دارای خاصیت خود تمیزشوندگی نیز می باشد.

هر چه اندازه نانو مواد کوچک تر باشد خواص و کارایی آن بیشتر است. در این پروژه ما دو دمای 300 درجه و 400 درجه را انتخاب کرده و اندازه ی ذرات را در این دو دما بررسی کردیم و بعد از تولید نانو ماده در آزمایشگاه مدرسه به روش سل ژل، نمونه به آزمایشگاه تهران مرکز برای گرفتن طیف XRD ارسال شد.

ایشان همراه با طیف به ما پارامترهایی تحویل دادند که با استفاده از آن ها و با استفاده از معادله ی شرر و برنامه ی excel اندازه نانو مواد را به دست آوردیم و به این نتیجه رسیدیم که با افزایش دما اندازه نانو ماده افزایش پیدا کرد که البته این موضوع از لحاظ کاربرد و خواص مناسب نبود، زیرا هر چه نانو ماده کوچک تر باشد خواص و کاربرد بالاتر و ایده آل تری خواهد داشت. اندازه نانو ماده ی تولید شده در دمای 400 درجه ، 90nm و در دمای 300 درجه، 88nm به دست آمد.

ابعاد نانومتری

هدف: تولید نانو ماده ی روی اکساید که با تغییر دما قطر ذرات آن را بررسی کنیم.

مقدمه

فناوری نانو محدوده تحقیقات و مطالعه مواد و خصوصیات آن ها در محدوده 1-100 نانومتر را در برمی گیرد. علم و فناوری نانو ( نانو علم و نانو تکنولوژی) توانایی به دست گرفتن کنترل ماده در ابعاد نانومتری (مولکولی) و بهره برداری از خواص و پدیده های این بعد در مواد، ابزارها و سیتم های نوین است.

این تعریف ساده خود دربرگیرنده معانی زیادی است. به عنوان مثال فناوری نانو با طبیعت فرا رشته ای خود، در آینده در برگیرنده همه ی فناوری های امروزین خواهد بود و به جای رقابت با فن آوری های موجود، مسیر رشد آن ها را در دست گرفته و آن ها را به صورت " یک حرف از علم " یکپارچه خواهد کرد.

فناوری نانو، توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از خواص آن ها است که در آن سطوح ظاهر می شود. فناوری نانو یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته هاست. و در واقع فناوری است که بر پایه دستکاری تک تک اتم ها و مولکول ها استوار است بدین منظور بتوان ساختاری پیچیده را با خصوصیات اتمی تولید کرد.

تعاریف و مفاهیم:

نانو ماده: به موادی که در مقیاس نانو تولید می شود می گویند و اندازه ی میانگین ذرات آن باید کمتر از 100nm باشد.

روی اکساید: روی جزء فلزات واسطه است که وقتی با اکسیژن واکنش می دهد ترکیب شیمایی روی اکساید را ایجاد می کند، این ماده دارای خاصیت خود تمیز شونده، ضد عفونی کننده و استریل کننده است که در لوازم بیمارستانی (ملحفه و لباس) و شیشه و ... کاربرد دارد. که اگر در مقیاس نانو تولید شود خواص و کارایی آن افزایش می یابد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی

مطالب مرتبط

ساختار اتم

مولکول توده ی کوچکی از مواد

سنتز و ارزیابی خواص فوتوکاتالیستی نانوذرات اکسید روی

بررسی تاثیر نوع نمک آب پوشیده بر میانگین ذرات نانو ماده ی زینک اکساید

سیستم جامع آموزشی فناوری نانو