تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی ساخت آب شیرین کن خورشیدی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فاطمه شاهسنایی و کمند نوریان و مائده رضایی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فریده شمشیری انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 زینبیه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 زینبیه به مدیریت سرکار خانم فرشته سیفی زاده در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی ساخت آب شیرین کن خورشیدی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فاطمه شاهسنایی و کمند نوریان و مائده رضایی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فریده شمشیری انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

دستاورد برتر متوسطه 2 زینبیه، آب شیرین کن

مقدمه:

با توجه به برهم خوردن توازن میان طبیعت و فعالیت های انسانی و کاهش روز افزون آب شیرین و افزایش جمعیت با سرعت زیاد در قرن های اخیر، یکی از بزرگ ترین معضلات آینده دنیا کمبود آب شیرین است. چرا که انسان ها برای زراعت و صنعت و از همه مهم ترآشامیدن به آب شیرین نیازمندند.

از طرفی، اگر چه بخش عمده ای از کره زمین را آب فرا گرفته است اما ذخایر آب شیرین بسیار محدود می باشند به همین جهت پیروز این بحران بزرگ و زودرس کشوری است که بتواند آب را شیرین کند. به همین دلیل بسیاری از کشور ها در جهت شیرین کردن آب برآمده اند، غافل از آن که ما با کمبود انرژی نیز مواجه هستیم پس باید از کم هزینه ترین و در دسترس ترین راه ها برای شیرین کردن آب استفاده کنیم گروه ما نیز بهترین و تجدید پذیرترین انرژی را یعنی استفاده از انرژی خورشیدی برای شیرین کردن آب را محوریت تحقیق خود قرار داد.

اهیمت:

اهمیت تحقیق ما که باعث شد به ساخت آب شیرین کن خورشیدی بپردازیم موثر بودن این دستگاه در حل بحران کمبود آب شیرن و کم هزینه بودن ساخت این دستگاه بود.

اگر چه قبل از گروه ما نیز متخصصان عزیز کشورمان توانسته بودند نمونه هایی از آب شیرن کن های خورشیدی را بسازند اما همه آنها نیازمند صرف هزینه های بسیار برای راه اندازی خط تولید است.

اما دستگاهی که من و دوستانم ساخته ایم ساختمان بسیار ساده ای دارد که عموم مردم در خانه خود می توانند این دستگاه را بسازند و مورد استفاده قرار دهند و خود را از هزینه های گزاف خرید و دادن هزینه بسیار پول برق دور نگه دارند به امید آن روز که همه ی مردم کشور عزیزم از این نعمت خدادای یعنی آب شیرین بهره مند باشند.

کوره خورشیدی

در قرن هجدهم نوتو اولین کوره خورشیدی را در فرانسه ساخت و به وسیله آن یک تلی از چوب را در فاصله 60 متری آتش زد.

بسمر، پدر فولاد جهان نیز حرارت مورد نیاز کوره خود را از انرژی خورشیدی تأمین می کرد. متداول ترین سیستم یک کوره خورشیدی متشکل از دو آینه یکی تخت و دیگری کروی می باشد.

نور خورشید به آینه تخت رسیده و توسط این آینه به آینه کروی بازتابیده می شود. طبق قوانین اپتیک هر گاه دسته پرتوی موازی محور آینه با آن برخورد نماید در محل کانون متمرکز می شوند به این ترتیب انرژی حرارتی گسترده خورشید در یک نقطه جمع می شود که این نقطه به دماهای بالایی می رسد. امروزه پروژه های متعددی در زمینه کوره های خورشیدی در سراسر جهان در حال طراحی و اجرا  می باشد.

دستاورد برتر متوسطه 2 زینبیه، آب شیرین کن

طریقه ی ساخت دستگاه:

با توجه به امکانات محدود دانش آموزی ساخت دستگاه را به دو فاز تقسیم می کنیم .

فاز اول: آب شیرین کن روزهای آفتابی

فاز دوم: آب شیرین کن روزهای ابری

در این قسمت گروه ما تنها نایل به ساخت و آزمایش فاز اول شده گرچه توضیحات لازم مربوط به اجرایی شدن فاز دوم را نیز در اختیار علاقه مندان قرار می دهیم ولی با توجه به هزینه های بالای فاز دوم از ساخت آن معذوریم می باشیم.

ساخت کوره:

یک عدد دیش نود در نود

صد و پنجاه عدد آینه تخت

دو عدد چسب آکواریوم

یک عدد اسپری نقره ای

نحوه ساخت:

ابتدا برای جلوگیری از هر نوع زنگ زدگی یا هر نوع آسیب دیگر که احتمال داد به دیش وارد شود سطح دیش را کاملاً با اسپری رنگ کنید.

بعد از خشک شدن اسپری سطح دیش را کاملاً به چسب آکواریوم آغشت کنید و یک ساعت منتظر باشید تا بخارات چسب آکواریوم به آینه خدشه ای وارد نکند سپس دیش را رو به بالا افقی روی سطح ثابتی قرار دهید و آینه های مثلث شکل، متوازی الاضلاع را به ترتیب از مرکز به صورت پنج ضعلی قرار دهید. ممکن است حتی تا دور روز نیز آینه ها ثابت نشوند پس عجله نکنید بعد از خشک شدن چسب سطح آینه را که احتمال دارد کثیف شده باشد با شیشه پاک کن پاک کنید هم اکنون کوره شما آماده است.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

تصفیه خانه آب ( 8 جلسه)

آب گرمکن خورشیدی ( 8 جلسه)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی