تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی بررسی تفاوت های مدیریت زباله ایران با کشورهای توسعه یافته از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. آیفر ناظمی پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای مهرآطون ناظمی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان حسین سخایی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

زباله‌های دور ننداختنی!

پژوهشگران جوان دبستان حسین سخایی ( از استان فارس، شهرستان خنج ) به مدیریت سرکار خانم فاطمه کنعانی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی بررسی تفاوت های مدیریت زباله ایران با کشورهای توسعه یافته از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. آیفر ناظمی پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای مهرآطون ناظمی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

در کشورهای توسعه یافته معمولاً انجمن های مدیریت زباله وجود دارد که در قالب کار گروه های مختلف خط مشی ها یا سیاست های مدیریت زباله ها را تعیین و به سایر نهادها یا ارگان ها ابلاغ می کنند. در واقع یک مدیریت واحد وجود دارد که راهکارها و راهبردها را مشخص می کنند. اما متاسفانه در ایران مدیریت واحدی در این زمینه وجود ندارد و بعضاً مشاهده می شود که بعضی از ارگان ها مانند شهرداری ها، سازمان محیط زیست و... کارهای موازی هم انجام می دهند که این امر موجب به هدر رفتن منابع و سرمایه می شود. ما در این تحقیق سعی می کنیم که راهکاری در این مورد ارایه دهیم.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

به نظر می رسد برای اینکه یک صدای واحد در مورد مدیریت زباله ها و پسماندها شنیده شود یک انجمن واحد مدیریت زباله تعیین شود که دارای کارگروه های مختلف مانند زیر باشد:

1.     کار گروه مدیریت بیولوژیکی زباله: مواد آلی زباله را از روش فرایند تجزیه هوازی و بی هوازی از زباله های جامد جدا کنند.

2.     کار گروه فناوری جمع آوری و انتقال مواد: شامل جمع آوری، ذخیره سازی و حمل و نقل زباله های جامد.

3.     کار گروه ارتباطات: با تمرکز بر نگرانی های عمومی، و شامل حمایت عمومی و گروه مخالفان در جهت خط مشی و سیاست های مدیریت مواد زاید. کار این گروه دادن مشاوره های عمومی و ارتباطات با تمرکز بر نگرانی های انسان در مورد زباله ها.

4.     کار گروه زباله های خطرناک: مدیریت درست و استوار پسماندهای خطرناک صنعتی و خانگی. بازسازی جایگاه های (مکان های) پسماندهای خطرناک که در نتیجه مدیریت غیر قابل قبول آسیب جدی دیده اند.

5.     کار گروه بهداشت زباله ها: ترویج مراقبت های بهداشتی از زباله و ایجاد یک زیر ساخت مناسب و امن برای مدیریت زباله ها با تکیه بر مسائل زیست محیطی.

6.     کار گروه مسائل حقوقی: تمرکز این گروه بر روی موضوع های حقوقی مدیریت زباله ها که ممکن است مشکلات حقوقی در تمامی زمینه های مدیریت از جمله محل دفن بهداشتی زباله ها،جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت و استفاده دوباره و... وجود داشته باشد می باشد.

7.     کار گروه بازیافت و کاهش زباله ها: کار این گروه به حداقل رساندن تولید زباله های جامد، جداسازی و پردازش و بازاریابی برای مواد زباله های شهری. امکان سنجی اقتصادی از مواد زباله ها. استفاده دوباره از زباله هایی که با محیط زیست سازگار هستند.

8.     کار گروه عملیات حرارتی: تمرکز این گروه بر روی تولید انرژی از سوزاندن زباله ها،کنترل گازهای گلخانه ای. استفاده از گازهای تولید شده در محل دفن زباله ها به عنوان یک منبع انرژی پایدار و تجدید پذیر.

9-کار گروه محل دفن زباله ها: تمرکز این گروه بر طراحی، ساختن و تنظیم و مدیریت محل های دفن زباله است. عملیات پوشاندن زباله ها،مسائل مربوط به بعد از پوشاندن زباله ها یعنی نظارت بر شیرابه ها، آزمایش آب های زیرزمینی منطقه، کنترل گازها. و مدیریت کمی و کیفی محل های دفن زباله.

10-کارگروه آموزش: تمرکز این گروه بر آموزش های آنلاین، همکاری با مدارس و دانشگاه ها، آموزش در خانه، و صدور گواهینامه های معتبر برای افرادی که آموزش دیده اند.

مطالب مرتبط:

با این همه زباله چه كار باید بكنیم؟

تهیه کمپوست از زباله های تر

زباله‌ها با کلاس‌تر می‌شوند

حفظ محیط زیست با مدیریت زباله در منزل

زباله و انرژی آن

انرژی زیست توده

بازیافت، شیمی می تواند!

معنی شماره‌های بازیافت چیست؟

بازیافت پلاستیک

بازیافت كاغذ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی