تبیان، دستیار زندگی
شاید این سوال هم برای شما پیش آمده كه این همه پلیس و سرباز و اسلحه در فیلم و سریال های ایرانی از كجا می آیند؟ آن ها واقعی هستند یا هنروان سینمایی لباس نیروی انتظامی پوشیده اند؟ هزینه ای كه تهیه كننده برای استفاده از خدمات انتظامی باید بپردازد چقدر است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه پلیس در یک فیلم


شاید این سوال هم برای شما پیش آمده كه این همه پلیس و سرباز و اسلحه در فیلم و سریال های ایرانی از كجا می آیند؟ آن ها واقعی هستند یا هنروان سینمایی لباس نیروی انتظامی پوشیده اند؟ هزینه ای كه تهیه كننده برای استفاده از خدمات انتظامی باید بپردازد چقدر است؟

هزینه پلیس در یک فیلم

مبلغ استفاده از ماشین، یك قبضه اسلحه ، دستبند و ... چه قدر است؟ اگر كسی بخواهد با ناجی هنر همكاری كند چه شرایطی را باید بپذیرد؟

نقش ناجی هنر در پروژه ها چیست؟

« به منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات انتظامی و صدور مجوز نظم و امنیت و فیلمبرداری، از اول بهمن‌ماه مجوز نظم و امنیت و خدمات انتظامی در محل موسسه ناجی هنر ارایه می‌شود. » این خبر دهم دی ماه نود و از زبان سعید منتظر‌المهدی مدیر عامل موسسه ناجی هنر رسانه ای شد. به این ترتیب ناجی هنر از آن زمان تلاش كرده  با تمركز بیشتری به همكاری با فیلم و سریال ها بپردازد. در سایت این موسسه و در قسمت شرح وظایف« معاونت سینمایی » آن دو بند قید شده :« 1. خدمات رسانی انتظامی به پروژه های سینمایی و تلویزیونی  2. تولید فیلم های پلیسی – اجتماعی در جهت اعتلای جایگاه کیفی این ژانرها در میان تولیدات سینمایی کشور با توجه به ماموریت های تعریف شده برای نیروی انتظامی.» محور گزارش ما درباره بند اول و هزینه ای است كه فیلمسازان در قبال خدمات ارائه شده از سوی ناجی هنر باید بپردازند.

اصل هزینه ها

بعد از این كه یك تهیه كننده برای اثرش از سوی سازمان سینمایی  و یا تلویزیون مجوز ساخت می گیرد ، اصل فیلمنامه را برای ناجی هنر ارسال می كند. اگر فیلم یا سریال شهری باشد برای صدور مجوز انتظامی،  باید مبلغی به موسسه پرداخت كند. در صورتی كه پروژه  نیاز به امكانات نظامی هم داشته باشد ، هزینه آن جدا و بر اساس میزان نیاز به خدمات و امكانات انتظامی لحاظ خواهد شد. به عنوان مثال لوكیشن كلانتری به ازای هر روز 1500000 ریال (صد و پنجاه هزار تومان)  هزینه دارد. قیمت اجاره روزانه یك خودرو بنز كلاسیك برای پروژه 1495000 ریال (صد و چهل و نه هزار پانصد) آب می خورد. دستمزد كارشناس انتظامی برای هر روز 700000 ریال (هفتاد هزار تومان) است و به ازای هر هنرور باید مبلغ  ریال500000 (پنجاه هزار تومان) پرداخت شود. این هنروران ،نیروهای انتظامی هستند و دیگر مثل سابق از میان هنروران سینمایی و تلویزیونی انتخاب نمی شوند. راننده ای كه مسولیت ایاب و ذهاب آن ها را برعهده دارد روزانه بابت این كار 500000 ریال (پنجاه هزار تومان) دریافت می كند. این را هم بدانید كه ساعت كاری روزانه 8 ساعت است و به ازای حضور بیشتر سر صحنه مبلغی اضافه لحاظ می شود.

یك هزینه هم برای حراست صدا و سیما

به خاطر مسائل امنیتی ، اجاره اسلحه و مشتقات آن به حراست صدا و سیما واگذار شده. در واقع ناجی هنر نیروی انسانی و مشاوره های مورد نیاز را تامین می كند و حراست سازمان سخت افزارها را. هزینه روزانه اجاره انواع اسلحه،بیسیم ، دستبند و ... از 100000 (ده هزار تومان) شروع می شود و تا 200000 ریال (بیست هزار تومان) متغیر است. به این مبلغ اضافه كنید میزان دستمزد شخصی كه مامور حمل و نقل این وسائل از سازمان به صحنه و بالعكس است. او برای این كار 350000 (سی و پنج هزار تومان) از تهیه كننده طلب می كند. فرقی هم نمی كند كه پروژه تلویزیونی باشد یا سینمایی ؛‌ حراست سازمان از تولیدات خود تلویزیون هم پول می گیرد.

یك پلان چه قدر هزینه دارد؟

با این حساب یك پلان ،‌ با حداقل نیاز به خدمات ناجی هنر (یك هنرور،یك دستبند و یك قبضه اسلحه) 1000000 ریال (صد هزار تومان)  برای سازندگان هزینه دارد. این در شرایطی است كه داستان در لوكیشن كلانتری نگذرد و نیازی به خودرو نباشد.

به خاطر مسائل امنیتی ، اجاره اسلحه و مشتقات آن به حراست صدا و سیما واگذار شده. در واقع ناجی هنر نیروی انسانی و مشاوره های مورد نیاز را تامین می كند و حراست سازمان سخت افزارها را. هزینه روزانه اجاره انواع اسلحه،بیسیم ، دستبند و ... از  ریال100000 (ده هزار تومان) شروع می شود و تا 200000 ریال (بیست هزار تومان) متغیر است.

هزینه یك روز شاهگوش

لابد ذهن جستجوگر شما هم با خواندن این عدد و رقم به سمت سریال «شاهگوش»  و میزان هزینه آن می رود. این سریال از جمله پروژه های پرهزینه است كه البته سرمایه گذران از پس تامین آن برآمده اند و سوای نقدهایی كه به آن وارد است، فروش مطلوبی در شبكه نمایش خانگی داشته. با یك حساب سرانگشتی مبلغی كه سازندگان برای خدمات انتظامی آن باید كنار بگذارند  تا روزی بیش از دو میلیون تومان هم می رسد چرا كه به خاطر الزام داستان برخی روزها  به بیش از 10 ماشین، هنرور، اسلحه و ... نیاز است.  این در حالی است كه شاهگوشی ها لوكیشن كلانتری را ساخته اند و مجبور نیستند اجاره روزی صد و پنجاه هزار تومانی لوكیشن واقعی كلانتری را پرداخت كنند.

هزینه های مضاعف

ناجی هنر در همكاری با پروژه ها یك سری قواعد و قوانین دارد كه سر باز زدن از هر كدام هزینه ای مضاعف بر هزینه های جاری روی دست تهیه كننده می گذارد. مسولیت پرداخت خسارت بر عهده تهیه كننده است و اگر به هردلیلی موقع كار تجهیزات و امكانات انتظامی دچار نقص شوند، باید خسارت آن را بپردازد. البته برای تامین سلامتی هنروران، تهیه كننده موظف است آن ها را در برابر اتفاقات احتمالی بیمه حوادث كند.

آغاز هزینه به محض حركت از ناجی هنر

از دیگر شرایط ناجی هنر برای همكاری با پروژه های مختلف این است كه به محض حركت هنروران و تجهیزات از موسسه، شمارشگر هزینه ها، شروع به كار می كند و به هر دلیلی سازندگان نخواهند از آن ها استفاده كنند باید اصل هزینه و حتی خسارت را پرداخت كنند. گاهی پیش می آید كه به خاطر بروز مشكلات ریز و درشت پیش بینی نشده ، پروژه  در یك روز تعطیل می شود . ناجی هنر اما هزینه و خسارتش را از تهیه كننده طلب می كند. فرقی هم نمی كند كه هنروها و تجهیزات انتظامی سر صحنه باشند یا  تازه از موسسه حركت كرده باشند .

خدمات چگونه ارائه می شود؟

به خاطر شرایط خاص نیروی انتظامی، ناجی هنر شروط سفت و سختی در كیفیت ارائه خدماتش برای همكاری با فیلم و سریال ها دارد. یكی از شروط آن است كه باید درخواست برای حضور عوامل و تجهیزات سر صحنه فیلمبرداری 48 ساعت قبل ارائه شود. البته اگر نیاز به استفاده از امكانات دیگر یگان های ناجا باشد، باید یك هفته قبل به ناجی هنر اطلاع داده شود؛‌آن هم در ساعت اداری.

در چه شرایطی ناجی هنر حق فسخ دارد؟

ناجی هنر در مواردی حق فسخ قرارداد را برای خود قائل است. مورد اول تخطی سازندگان از چارچوب فیلمنامه مصوب و نظر مشاور انتظامی است كه بعد از فسخ، تهیه كننده باید خسارت ها را بپردازد. مورد دیگر این كه اگر بدهی تهیه كننده بعد از دریافت خدمات از 70 درصد بیشتر شود، ناجی هنر حق فسخ قرارداد برای خود قائل است. تهیه كننده هم در شرایطی حق فسخ قرارداد دارد و آن هم زمانی است كه وضعیت خاص و بحرانی (مثل جنگ، سیل،‌زلزله ، آماده باش ناجا و ... ) پیش بیاد و  نیروی انتظامی درگیر آن ها شود. اگر این حالت یك ماه طول بكشد طرفین می توانند قرارداد را فسخ كنند، البته شیوه تسویه حساب با نظر ناجی هنر است. ضمن این كه در طول همكاری ، سازندگان حق واگذاری موضوع قرارداد را به شخص یا اشخاص ثالث (حقیقی یا حقوقی ) را ندارند.

احمد رنجبر 

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

تب شاهگوش